Kinderen willen vrijheid op de buitenschoolse opvang


Bron www.planet.nl
Gepubliceerd op woensdag 17 januari 2007

Ouders en kinderen letten bij de beoordeling van buitenschoolse opvang (bso) op verschillende dingen. Ouders kijken naar de kwaliteit van het personeel en flexibele openingstijden. Kinderen hechten vooral aan vrijheid om zelf dingen te kunnen doen, vriendjes en veel speelgoed.

Dat blijkt uit een publicatie van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) die woensdag is verschenen. In 'Liefst zoals thuis; Ouders en kinderen over buitenschoolse opvang' geeft onderzoeker Rob Gilsing een beeld van de wensen van ouders en kinderen. Het is gebaseerd op gesprekken met ouders en kinderen (van 8 tot 10 jaar) en hoeft niet representatief te zijn.

Te beperkt
Kinderen geven aan dat zij op de bso te veel in hun vrijheid worden beperkt. Dat geldt onder meer als het gaat om het wel of niet buitenspelen, kunnen computeren, of bij een vriendje gaan spelen.

Hoewel zij soms geen zin hebben om naar de opvang te gaan, hebben zij het er in de praktijk toch vaak naar hun zin. Kinderen willen, overigens net als hun ouders, dat de bso meer activiteiten en uitstapjes organiseert.

Werk en zorg
Veel ouders kiezen voor bso omdat zij geen andere mogelijkheid hebben om werk en zorg te combineren. Ouders hechten aan kwalitatief goed personeel, ruimere openingstijden, goede opvang tijdens vakantieperioden en kleinschaligheid.

Ook willen zij dat de bso niet te ver af is van de school waar de kinderen naar toe gaan. Ook de aansluiting met vrijetijdsclubs vinden zij belangrijk.

Links:


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Satsang

    Dit boek is een bloemlezing van satsangs gehouden door Douwe Tiemersma. Bijeenkomsten waarin hij als advaitaleraar de kern van het advaita inzicht doorgeeft.

  • Openingen naar Openheid

    In dit boek zijn ruim 120 korte teksten verzameld die openingen bieden naar die openheid. Deze blijkt uiterst eenvoudig te zijn. De teksten zijn stukjes van leergesprekken, bedoeld als stimuli om de aandacht te richten op openheid, iets daarvan te laten zien en zo de realisatie van openheid een grotere kans te geven. Ze vormen samen de essentie van het onderricht in non-dualiteit.

  • De bron van het zijn

    ‘Wat was mijn toestand, voordat er ervaring was? Wie was er om op deze vraag te antwoorden? … dat Ik dat geen vorm heeft en zichzelf niet kent als ik ben.’

  • Pranayama

    Dit boek is een praktische handleiding bij het beoefenen van pranayama. Alle onderdelen van de traditionele pranayama komen hierbij aan bod.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod