6 - Zelfmoordhype onder pubers

Zelfmoordhype onder pubers

Algemeen Dagblad dinsdag 8 augustus 2006

Eddy van der Ley


Twaalf meiden van 12 tot 15 jaar uit Enschede hebben elkaar begin dit jaar opgejut tot het plegen...
Schoolvriendinnen jutten elkaar op om zelfmoord te plegen via MSN en mobiele telefoon.
... van zelfmoord. ‘Doe jij het, dan doe ik het ook’ en ‘Waarom zou je het niet durven?’ klonk het via internet en mobiele telefoon.
Hulpverlenende instanties en de leiding van het Stedelijk Lyceum in Enschede, een scholengemeenschap voor vwo, havo en vmbo, verzwegen de zaak lange tijd voor de buitenwereld, om te voorkomen dat nog meer jongeren bij betrokken zouden raken. Volgens een verbaasde directeur H. Reiber van de school ‘was het zaak om veel te praten’.
’De kinderen maakten elkaar helemaal gek. Ik schrok van de snelheid waarmee het rondging.’ De hype raakte in een stroomversnelling na de zelfmoord van een meisje uit de eerste klas, in maart van dit jaar. Vier van haar vriendinnen spoorden elkaar aan het voorbeeld te volgen en ook andere meisjes uit de omgeving, in leeftijd variërend van 12 tot 15 jaar, raakten betrokken. Via MSN en mobiele telefoon jutten ze elkaar op zich van het leven te beroven.
’Wie durft?’ klonk het regelmatig. Zelfmoord kreeg een verheerlijkend karakter. ‘Het was bijna besmettelijk,’ vertelt schoolpsycholoog Frank Rijnders. ‘Ze spraken af om er een eind om te maken, een waanzinnige hype. Ook leerlingen van andere scholen in Enschede deden mee. Kort daarop gooide een leerlinge van het Regionale Opleidingscentrum (ROC) zich voor de trein, maar je kunt niet zeggen of dat er iets mee te maken heeft.’
Om de hype te stoppen, riep de school de hulp van de politie in, die een omvangrijk crisisteam samenstelde. In overleg met psychologen, ouders en leerlingenbegeleiders werd het probleem met de scholieren besproken en aangepakt. Zo mochten de kinderen niet meer op ‘gevaarlijke’ sites komen om te chatten.
Een van de leerlingen bleek dermate suïcidaal dat ze moest worden opgenomen in een centrum voor jeugdpsychiatrie. Rijnders ziet overeenkomsten met eerdere trends en ‘modes’. ‘Er is een periode geweest dat meiden hyperventileerden. Dat ging zover dat meerdere leerlingen tegelijk lagen bij te komen. Hetzelfde geldt voor zelfverminking, dan vinden kinderen het interessant om zichzelf te beschadigen met pennen en messen. Vaak is het een schreeuw om aandacht.’


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Openingen naar Openheid

    In dit boek zijn ruim 120 korte teksten verzameld die openingen bieden naar die openheid. Deze blijkt uiterst eenvoudig te zijn. De teksten zijn stukjes van leergesprekken, bedoeld als stimuli om de aandacht te richten op openheid, iets daarvan te laten zien en zo de realisatie van openheid een grotere kans te geven. Ze vormen samen de essentie van het onderricht in non-dualiteit.

  • Chakrayoga

    Yoga is de weg naar bevrijding van de beperkingen in alle onderdelen van het bestaan. Dit boek richt zich op de bevrijding van de verschillende levensenergieën: de mentale, expressieve, gevoelsmatige, vitale, seksuele en andere energieën.

  • Pranayama

    Dit boek is een praktische handleiding bij het beoefenen van pranayama. Alle onderdelen van de traditionele pranayama komen hierbij aan bod.

  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod