De Ribhu Gita


De Ribhu Gita bevat de instructies die door Ribhu aan zijn leerling Nidagha gegeven worden tijdens het proces waarin hij Nidagha begeleidt om tot verlichting te komen. De Ribhu Gita maakt deel uit van het grote epos Sivarahasya, vergelijkbaar met de wijze waarop de Bhagavad Gita deel uitmaakt van de Mahabharata. De Ribhu Gita was een van de eerste boeken die door Ramana Maharshi na zijn zelfrealisatie werd gelezen en de inhoud stemde ten zeerste overeen met wat hij zelf ervaren had. Het boek beschrijft in heldere termen de kenmerken van een Jivanmukta, iemand die gedurende dit leven tot zelfrealisatie is gekomen. Lezen van dit boek brengt de geest tot rust en leidt naar hogere staten van bewustzijn. Ramana Maharshi heeft zelfs gezegd dat het lezen van de Ribhu Gita vergelijkbaar is met samadhi, een bewustzijnsstaat waarin de tegenstelling tussen degene die ervaart en datgene wat wordt ervaren niet meer bestaat. Wat volgt is slechts een zeer klein gedeelte (27:21 t/m 27:27) van de vele honderden strofen die de Ribhu Gita lang is. Tot slot nog een korte opmerking over de inhoud: Shiva, Vishnu en Brahma zonder n zijn goden; Brahman en Dat zijn verwijzingen naar het Absolute.


Waarlijk, Ik ben de essentie van alles
Ik manifesteer me in alles
Ik ben het Ene, er bestaat niets anders
Ik ben het Zelf van alles
Waarlijk, Ik ben het ondeelbare, oppermachtige Brahman
Ik ben non-duaal van aard
Ik besta enkel als mezelf.
Door een dergelijke overtuiging dat men Brahman is,
wordt men ondergedompeld in rust en helderheid.


Waarlijk, Ik ben louter wijsheid
Ik ben opperste gelukzaligheid
Ik ben onverwoestbaar
Ik ben het ondeelbare Absolute
Waarlijk, Ik ben het ene Absolute
Ik ben, zonder dat er iets anders bestaat
Ik ben enkel mezelf.
Door een dergelijke overtuiging dat men het Absolute is,
wordt men ondergedompeld in rust en helderheid.


Waarlijk, Ik ben de verheven Shiva
Ik ben ook het vereren van de verheven Shiva
Ik ben ook Vishnu
Ik ben ook de aanbidding van Vishnu
Waarlijk, Ik ben ook de grote Brahma
Ik ben de verscheidenheid van alle dingen
Ik ben het oppermachtige non-duale Brahman.
Door een dergelijke overtuiging dat men het Absolute is,
wordt men ondergedompeld in rust en helderheid.


Waarlijk, ik ben de goden, de demonen en de mensen
Ik ben alle rondzwervende dieren
Ik ben alle werelden die vergaan
Ik ben de miljoenen universa
Waarlijk, Ik ben alle bewegende en bewegingsloze dingen
Ik ben de wereld, het individu en het Ultieme
Ik ben het oppermachtige non-duale Brahman.
Door een dergelijke overtuiging dat men het Absolute is,
wordt men ondergedompeld in rust en helderheid.


Waarlijk, Ik ben wat verschijnt als dit
Ik ben ook wat verschijnt als ”ik” en ”jij”
Ik ben ook wat verschijnt als dat
Ik ben ook wat verschijnt als iets anders
Waarlijk, Ik ben wat verschijnt als wat dan ook
Ik ben altijd alles
Ik ben het wonderbaarlijke, oppermachtige Brahman.
Door een dergelijke overtuiging aangaande het ongedeelde Absolute,
wordt men ondergedompeld in rust en helderheid.


Waarlijk, Ik ben datgene wat wordt gedacht en gezien
Ik ben de getuige die slechts uit Bewustzijn bestaat
Ik ben alle activiteiten van de geest
Ik ben alle gedachten die ontspringen
Waarlijk, ik ben alles in deze wereld van dualiteit
Ik ben zowel het ”zijn” als het ”niet-zijn”
Ik ben het non-duale, oppermachtige Brahman.
Door een dergelijke overtuiging aangaande het ongedeelde Absolute,
wordt men ondergedompeld in rust en helderheid.

Nooit is er iets ontstaan
Waar kan datgene wat niet ontstaan is zich bevinden?
Hoe kan er evolutie zijn van ongeboren en niet bestaande dingen?
Er is totaal niets gescheiden van het ongedeelde Brahman
Alles is Brahman
En Dat ben Ik.
Door een dergelijke overtuiging
wordt men ondergedompeld in rust en helderheid.


Uit: The song of Ribhu, translated from the original Tamil version of the Ribhu Gita, Society of Abidance in Truth, 2003

(J.C.)


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

  • Pranayama

    Dit boek is een praktische handleiding bij het beoefenen van pranayama. Alle onderdelen van de traditionele pranayama komen hierbij aan bod.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod