09 - oktober 2005 - Spiritualiteit, ziekte en autisme


'Ik weet niet of jullie hier iets mee kunnen aanvangen maar het is mij dikwijls opgevallen dat men in literatuur over autisme zeer dikwijls hetzelfde soort waarnemingen beschrijft als in de non-dualistische sfeer. Het lijkt mij dat een aantal mensen die in de traditionele geneeskunde 'autisten' of 'Aspergers' worden genoemd, toch wel een heel ander idee van zichzelf zullen krijgen als ze kennismaken met de non-dualistische literatuur...

Ik vond het volgende boek interessant: Waarneming en zintuiglijke ervaringen bij mensen met autisme en Aspergersyndroom. Verschillende ervaringen, verschillende werelden van Olga Bogdashina
Antwerpen - Apeldoorn - Garant - 2004 - ISBN 90-441-1537-5

Enkele citaten:

p. 48 - Hypergevoeligheid

Hypervisueel
Het gezichtsvermogen is te scherp...'ze kon zien als een adelaar' ... J. O'Neill beschrijft een autistisch persoon als iemand die de wereld om zich heen met extra scherp gezichtsvermogen ziet.

Hypergehoor
Zij beschrijft haar eigen gehoor alsof er een versterker in staat met de geluidsknop helemaal open en ze vergelijkt haar oren met een microfoon die geluid opvangt en versterkt. Mensen met autisme kunnen mogelijk geluidsfrequenties horen die normaal alleen voor dieren te horen zijn.
Omdat geluid voor hem veel harder klinkt, loopt hij bij gesprekken meestal weg en vermijdt hij plaatsen waar het druk is. 
Kinderen met hypergehoor bedekken hun oren vaak met hun handen als de hoeveelheid geluid lichamelijk pijn doet. 

Hypergevoelige tastzin
Veel kinderen weigeren bepaalde kledingstukken aan te trekken, omdat ze de stof niet op hun huid kunnen verdragen. Omdat hun overgevoelige tastzin kan leiden tot zeer indringende zintuiglijke ervaringen, kan zelfs de geringste aanraking een paniekaanval veroorzaken.

Volgens Gillingham veroorzaakt deze extreme gevoeligheid vaak ernstige pijn, wanneer de zintuigen zo fijn zijn afgesteld dat mensen met autisme dingen die de normale mens niet eens opmerkt heel intensief beleven.'

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

  • Non-dualiteit - de grondeloze openheid

    Non-dualiteit is niet-tweeheid (Sanskriet: a-dvaita), de afwezigheid van scheidingen. Deze openheid vormt de kern van elke spiritualiteit en mystiek. Maar wat is non-dualiteit nu precies? Daarover gaat het nieuwe boek van Douwe Tiemersma. In zijn vorige boeken stond de non-dualiteit ook al centraal, maar nu laat hij stap voor stap zien wat non-dualiteit in de eigen ervaring betekent. Iedereen blijkt die ervaring te kennen en te waarderen.

  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • Management en non-dualiteit

    In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod