19. Operatie en het licht

... De dag voor de operatie kwam de arts nog even langs en heb ik met hem gesproken, hem duidelijk gemaakt dat ik dat zo'n grote ingreep in de Natuur vond dat dat voor mij niet hoefde. De arts, een heel mooi mens, ging mee in het Licht, hij begreep het. De consequenties, dat het kwaadaardig is en door kan zetten waren oké. ... Het is al Goed. Er hoeft niets meer en als ik het werk wat ik doe niet meer kan doen hoeft het niet voor mij. Hij vroeg wat voor werk ik deed, en ging akkoord. Hij zou niet overgaan tot een eventuele grote operatie ook al zou dat vanuit zijn optiek nodig zijn.

De nacht voor de operatie alleen maar Licht. Zoals gewoonlijk maar nu ook in deze omstandigheid, met uitbarstingen van Ananda: volledig vrede, volledig geluk. Geen denken. Geen lijf, geen persoon. Alleen Openheid. Het was heel vredig. Helemaal ontspannen. Om half 8 (ik was de eerste) naar de O.K. gebracht. En daar: Zo blij, zoveel Licht, zo mooi!!! En ook Lichtblauw Licht en daarboven wel 1000 Lichten, die 'hielpen'? Dan Niets.

Om 12 uur weer bij; Hoorde: 'Ik had daar zo graag willen blijven'. Iemand, een zuster? vraagt 'wat zeg je?' Weer 'Ik had daar zo graag willen blijven', plots 'Maar hier is het ook Goed!' Volledige Overgave: alles is gewoon maar totaal anders. Dit was al geconstateerd 'samen' met Douwe maar bleek tijdens deze schijnbare omstandigheid ook gevestigd. Het is Vrij. Een Vrij dat niets meer met denken of lichaam te maken heeft. Een dag vol Licht en Liefde volgt.

Douwe heeft als leraar meegelopen werkelijk tot het allerlaatst (dag voor de operatie) maar uiteindelijk lag het bij 'mij'. Zo is het voor ieder verschillend maar uiteindelijk hetzelfde en er 'gebeurde' er Niets.
...
Alles (moest) waarschijnlijk Los (ge)Laten, gevoel, gedachten, emotie, inclusief het schijnbaar meest fundamentele: het fysieke lichaam.

Achter het geheim:
Licht, het zijn geen wezens of engelen, wij maken dat ervan. Het is gewoon Licht wat (genezend) schijnt te helpen.


Uit het antwoord

Zelfs het Licht lost op en is dus een conditie in de tijd.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Management en non-dualiteit

    In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

  • De bron van het zijn

    ‘Wat was mijn toestand, voordat er ervaring was? Wie was er om op deze vraag te antwoorden? … dat Ik dat geen vorm heeft en zichzelf niet kent als ik ben.’

  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod