36. Anderen ervaren gevoelloosheid


Ik krijg de laatste tijd vanuit mijn omgeving de opmerking dat ik als ongevoelig wordt ervaren. Toch ben ik verre van gevoelloos. Hoe ga ik daar best mee om?


Uit het antwoord

Terwijl bij jou de identificatie met persoonlijke problemen is verdwenen, willen mensen de oude wijze van met elkaar omgaan doorzetten. Ze merken dat ze geen aansluiting meer met je hebben op het punt van hechting aan allerlei dingen, van het samen tegenover anderen staan. Kortom, ze merken dat er bij jou niets meer is waarop hun fascinaties en angsten kunnen inhaken.
Het punt is dat bij jou openheid is. Maar, zie goed wat dit betekent. Als openheid heb je alles te maken met de ander in zijn of haar dualiteit. Dat kun je ook laten merken, door je niet afzijdig te houden. De grote ruimte die aanwezig is, zorgt er dan voor dat ook bij de ander de spanningen van de dualiteit gaan verminderen. Openheid is ook openheid op het niveau van het hart, dat wil zeggen dat de oneindige liefde er ook is voor die ander. Juist als die hartenergie mag stromen en als de ander die ervaart, kan het wantrouwen bij die ander verdwijnen en het opengaan komen. Dan is er een directe relatie in herkenning van eenheid.

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Management en non-dualiteit

    In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

  • Pranayama

    Dit boek is een praktische handleiding bij het beoefenen van pranayama. Alle onderdelen van de traditionele pranayama komen hierbij aan bod.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod