Chakrayoga – toelichting 2: het ajnasysteem

bij § 3.2


Zie voor de duidelijkheid over het ajna-systeem nog eens p. 68. Als systeem bestaat ajna uit vijf centra.
 
1 Het primaire ajnachakra dat het centrum is van de lagere mentale functies (manas): begripsmatige waarneming, denken, voorstellen, willen, met een duidelijk ikcentrum; in het centrum van het hoofd
2 De bhrûmadhya (derde oog) op dezelfde hoogte als 1, dat vooral bij het bewuste zien en het innerlijke zien een rol speelt; kom je nog iets lager, dan is er in het zien weinig bewustzijn
3 Het centrum van inzicht (buddhi, rede), het directe inzien, iets hoger dan het ajnachakra
4 Het centrum van de hogere intuïtie en paranormale vermogens (hogere buddhi), nog iets hoger
5 Het afstandelijke waarnemerscentrum (getuige, sâkshin) dat niet sterk in het fysieke lichaam is verwikkeld.
 
Elk centrum heeft dus op het niveau van het fysieke lichaam een specifieke locatie en een (grof)lichamelijk ajnaveld.
Bij 1 en 2 heb je een mentaal lichaam dat fungeert als of in de sluier van het mentale (manomayakosha).
Bij 2 - 5 is er een inzichtslichaam, dat fungeert als of in de vijnanamayakosha.
Let wel: er zijn allerlei overgangen in locatie en functie.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Openingen naar Openheid

    In dit boek zijn ruim 120 korte teksten verzameld die openingen bieden naar die openheid. Deze blijkt uiterst eenvoudig te zijn. De teksten zijn stukjes van leergesprekken, bedoeld als stimuli om de aandacht te richten op openheid, iets daarvan te laten zien en zo de realisatie van openheid een grotere kans te geven. Ze vormen samen de essentie van het onderricht in non-dualiteit.

  • Pranayama

    Dit boek is een praktische handleiding bij het beoefenen van pranayama. Alle onderdelen van de traditionele pranayama komen hierbij aan bod.

  • Management en non-dualiteit

    In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod