Brief 34 - juli 2006 - Acceptatie van de beperktheid van anderen


Eigenlijk is er bij mij wel een zekere bezorgdheid of ik wel doe wat kan gedaan worden naar anderen toe.
Dat is eigenlijk toch wel een zekere schaduw, een druk, een knagende ongerustheid.
Licht dat het echt wel heel erg vindt dat het blijkbaar niet overal kan komen.
In die zin is het heel goed dat ik kan bezig zijn met die werkgroep management.


Uit het antwoord

... het belangrijkste wat je kunt doen is zelf zoveel mogelijk in en als Licht te blijven door een goede oriëntatie. Dan krijgt het Licht zijn kans om uit te breiden. Dat gaat vanzelf.


Brief 2

Onder andere door het boek van Witteveen te lezen, realiseer ik me heel duidelijk dat ik vroeger zeer afwijzend en vijandig stond tegenover mensen die beperkte, egocentrische doelen nastreefden (vooral als ze daar heel goed in waren en veel invloed hadden in de wereld). Nu zie ik in dat iedereen aan het evolueren is, dat mensen inzichten verwerven door het streven naar beperkte doeleinden, inzichten die ze dan kunnen gebruiken om hogere doeleinden te zien en na te streven; en dat je met meeste mensen goed kan samenleven, rekening houdend met het niveau waarop ze bezig zijn. Dit inzicht verandert grondig de manier waarop ik 'in de wereld sta'. Ik zie ook dat mijn kinderen het moeilijk hebben om hun weg te vinden in de wereld, doordat ze a.h.w. besmet zijn door mijn radicale, negatieve houding tegenover de wereld.
De oplossing is inderdaad zoveel mogelijk als Licht te blijven. Dan komt alles vanzelf (zoals dit inzicht vanzelf gekomen is).


Uit het antwoord

Fijn, dat je dit bent gaan inzien.
Dit is openheid - het accepteren in het grote geheel van wat zich aandient, van anderen. Dit is liefde waarin de resten van eigen egocentriciteit oplossen,

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • Management en non-dualiteit

    In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod