Kinderen willen vrijheid op de buitenschoolse opvang


Bron www.planet.nl
Gepubliceerd op woensdag 17 januari 2007

Ouders en kinderen letten bij de beoordeling van buitenschoolse opvang (bso) op verschillende dingen. Ouders kijken naar de kwaliteit van het personeel en flexibele openingstijden. Kinderen hechten vooral aan vrijheid om zelf dingen te kunnen doen, vriendjes en veel speelgoed.

Dat blijkt uit een publicatie van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) die woensdag is verschenen. In 'Liefst zoals thuis; Ouders en kinderen over buitenschoolse opvang' geeft onderzoeker Rob Gilsing een beeld van de wensen van ouders en kinderen. Het is gebaseerd op gesprekken met ouders en kinderen (van 8 tot 10 jaar) en hoeft niet representatief te zijn.

Te beperkt
Kinderen geven aan dat zij op de bso te veel in hun vrijheid worden beperkt. Dat geldt onder meer als het gaat om het wel of niet buitenspelen, kunnen computeren, of bij een vriendje gaan spelen.

Hoewel zij soms geen zin hebben om naar de opvang te gaan, hebben zij het er in de praktijk toch vaak naar hun zin. Kinderen willen, overigens net als hun ouders, dat de bso meer activiteiten en uitstapjes organiseert.

Werk en zorg
Veel ouders kiezen voor bso omdat zij geen andere mogelijkheid hebben om werk en zorg te combineren. Ouders hechten aan kwalitatief goed personeel, ruimere openingstijden, goede opvang tijdens vakantieperioden en kleinschaligheid.

Ook willen zij dat de bso niet te ver af is van de school waar de kinderen naar toe gaan. Ook de aansluiting met vrijetijdsclubs vinden zij belangrijk.

Links:


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Non-dualiteit - de grondeloze openheid

    Non-dualiteit is niet-tweeheid (Sanskriet: a-dvaita), de afwezigheid van scheidingen. Deze openheid vormt de kern van elke spiritualiteit en mystiek. Maar wat is non-dualiteit nu precies? Daarover gaat het nieuwe boek van Douwe Tiemersma. In zijn vorige boeken stond de non-dualiteit ook al centraal, maar nu laat hij stap voor stap zien wat non-dualiteit in de eigen ervaring betekent. Iedereen blijkt die ervaring te kennen en te waarderen.

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

  • De bron van het zijn

    ‘Wat was mijn toestand, voordat er ervaring was? Wie was er om op deze vraag te antwoorden? … dat Ik dat geen vorm heeft en zichzelf niet kent als ik ben.’

  • Pranayama

    Dit boek is een praktische handleiding bij het beoefenen van pranayama. Alle onderdelen van de traditionele pranayama komen hierbij aan bod.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod