Workshops aan 17 jarige jongens van het MBO (Alfacollege) in Groningen. November 2011


Door Myra Wortman (Deelnemer opleiding/bijscholing).


Er was een groep waarbij ik een spierontspanningsoefening deed (na lang te hebben gesproken) waarin de stilte oorverdovend was. Toen de oefening was afgelopen ben ik stil gebleven en was er Niets...Stilte . dat was een heel bijzondere ervaring. Een jongen gaf na afloop aan dat hij zich vreselijk ongemakkelijk had gevoeld in de stilte. Hij had wel het lef gehad om het te ervaren. 'Dat was echt eerlijk'. Hoe houdt je het uit als er niets meer is om je aan vast te houden, als je geen bevestiging vraagt bij je buurman, maar helemaal op jezelf bent en dat dat het is. Ik heb gemerkt dat ze hier vrijwel allemaal heel nieuwsgierig naar zijn, ondanks het ongemakkelijke, de onwennigheid. ze willen er toch allemaal meer over weten.


Pia: Ze herkennen het als zijnde zich zelf zijn zonder spanningen. Hun "bron", of "essentie".  Zie ook de oefening in mijn boek: Wat is je Bron. Daarom zijn ze nieuwsgierig: hoe kom ik daar weer!


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • De bron van het zijn

    ‘Wat was mijn toestand, voordat er ervaring was? Wie was er om op deze vraag te antwoorden? … dat Ik dat geen vorm heeft en zichzelf niet kent als ik ben.’

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod