11-15 Dit is mijn sfeer van oneindig ontspannen bewust-zijn


Jaargang 11 nr.15 ( 3 oktober 2010)

11-15_Schier_voorbij_het_einde

Schier voorbij het einde



Tekst
Zelfmeditatie
Uit een gesprek te Gouda op 12 mei 2010
4 Het samengaan van ontspanning en wakker zijn


Ik wil graag iets meer horen over de relatie tussen concentratie en ontspanning. Er is het wakker blijven en dat associeer ik met een rationele instelling. Als dit er niet is, wordt ik slaperig, wat wel aangenaam is. Maar beide brengen me niet veel.

Dat je deze situaties hebt leren kennen is positief. Maar, dan moet je  ook verder kijken. Wij hebben het nu over een ander gebied van zelf-zijn dat je ontdekt als je ontspannen en bewust terugkeert in jezelf. Je hebt langzamerhand goed doorgekregen dat de situatie op het mentale niveau een heel beperkte toestand is: ik denk dit en ik denk dat. Dat heeft sterke begrenzingen, doordat je maar heel bepaalde dingen kunt bedenken. Maar wanneer je verder terugkeert in jezelf als bewustzijn, merk  je dat je al heel snel voorbij het mentale komt. Dat merk je alleen al doordat je bewust kunt zijn van de mentale processen met hun beperktheid en fouten. Dat geeft al aan dat je dan op een hoger niveau van inzicht staat. De terugkeer in jezelf van de zelfmeditatie, laten we zeggen: die verticale ontwikkeling, gaat dan verder naar een wakker bewustzijn dat vrij is van de beperkingen van het denken.

Maakt het dan iets uit of ik me eerst ontspan?

Het wakker worden zal er moeten zijn als een ontspanning. In het ‘ik denk’ en ‘ik neem alles bewust waar’ zit een patroon van spanningen en constructies. De overgang naar het wakker worden betekent een ontspanning van deze spanningspatronen. Daarbij hoef je niet in een onbewuste slaap te zakken. Je kunt juist helder blijven, terwijl de ontspanning komt.

Dat is het cruciale. Bij de ontspanning is de verleiding om in die slaap te zakken heel groot.

Ja, dat is zo bij mensen die de rationeel-mentale situatie als vanzelfsprekend aanhouden, en daarnaast alleen de slaap kennen.
Ga dan maar uit van je mentale instelling waarin je bewust bent van je omgeving  en van jezelf. Stel vast dat er een grote tegenwoordigheid van geest is. Daarin stel je vast dat je nog meer bewust wordt, als je je daarbij ontspant, als er een ontspanning is, terwijl de helderheid van geest blijft. In die ontspanning verdwijnen allerlei beperkingen van je bewustzijn. Dus, als je de spanning van het waarnemen en rationele denken loslaat, merk je dan dat je bewustzijn zich in alle richtingen opent, zowel horizontaal, als naar boven en beneden toe. Er ontstaat een heel ruim zicht, een hoger inzicht. Daarbij ontstaat, ook weer door de ontspanning, een hogere intensiteit van bewustzijn.

Kan het ook zijn dat je het kan proeven?  Ik proef het als een soort zoete, heel intense ... Het is eigenlijk niet te benoemen.

Ja, je kunt het proeven; je kunt het aanraken. Die intensiteit heeft een zintuiglijke concreetheid. Dat kan een proeven zijn, maar ook een aanraken, een heel helder zien van een flikkerend licht van diamanten en het horen van het geluid van kristallen belletjes. Hoe dan ook. Zo concreet moet de zijnservaring worden, want anders werkt het door zijn vaagheid niet voldoende door en dan merk je dat het heel gemakkelijk verdwijnt. Dus laat je daarin ontspannen en blijf bij jezelf als bewustzijn van die kwaliteit van helderheid van je bewustzijn. Daarin hervind je jezelf als vrijheid en als openheid.

Als ik in een te vroege fase slaap in kukel, is dat dus eigenlijk een escapisme, terwijl in die helderheid  de rationele aandacht verdampt.

De heldere ruimte wordt oneindig groot. De vormen en kwaliteiten  lossen steeds meer op. Het wordt steeds leger. De dingen die nog opkomen zijn als wolken die er even zijn en dan weer oplossen.  Waarin lossen ze op?  In de ruimte van je eigen zuivere bewust-zijn. Het bewustzijn wordt zuiverder naarmate het minder doortrokken wordt van beperkende kwaliteiten. In het Tibetaans Boeddhisme wordt dat zuivere bewustzijn  rigpa genoemd. Er wordt dan verwezen naar de blauwe hemel. Maar, dat ben je zelf. Dus het is niet kijken naar die blauwe hemel. Nee, je bent zelf die open sfeer, waarin af en toe een wolkje kan verschijnen. Die zuiverheid van zelfzijn-bewustzijn heeft nergens een concentratie. Elke beperkte vorm van ‘ik’  is opgegaan in dit Grote. Dit zul je zelf moeten vaststellen vanuit jezelf als bewust-zijn. Dan laat je dat beeld maar zitten, want elk beeld kan heel gauw een hinderpaal worden. Dat is het beeld van de blauwe lucht als je er een voorstelling van maakt en zegt: ‘Nu weet ik wat mijn oorspronkelijke geest is.’ Nee, houd maar op met dat soort beelden. Ga zelf kijken en herkennen: dit is mijn sfeer van oneindig ontspannen bewust-zijn, waar ik niets anders meer over kan zeggen dan dat het openheid is, oneindig en zonder scheidingen.


Een hartelijke groet aan allen,
Douwe Tiemersma

*

Mededelingen
In Leuven is er de avondsatsang op 7 oktober.
Op de cursus Non-dualiteit in de praktijk 2010 is nog plaats: vijf vrijdagochtenden: 5, 12, 19 november, 3, 10 december 2010, van 10.00 – 12.30 uur.

De zelfstandige advaitagroepen zijn ook weer begonnen met hun bijeenkomsten. In Groningen is er op 10 oktober een bijeenkomst, in Brugge elke eerste zondag van de maand en in Leuven elke twee weken. Zie voor verdere informatie onder de Kalender en op de website onder Vlaanderen | Groningen.

*

Nieuw op de website
Non-dualiteit – Literatuur – Samenvattingen - Artikelen
- Yohanan Grinshpon, 'Volwassen bevrijding en kinderlijke vrijheden: Shankara’s visie op de kindertijd'– Daarin gaat het om de situatie van de bevrijde in dit leven waarin de dagelijkse realiteit meer kinderlijk (teruggaan naar de vroege levensfase) of meer volwassen kan zijn.

Downloads - Opnamen 2010 aanvulling satsangs
2010-09-26 Retraitedag 's morgens Bindu?
2010-09-26 Retraitedag 's middags?
2010-09-15
2010-09-09 Schier 7
2010-09-08 Schier 6
2010-09-07 Schier 5
2010-09-06 Schier 4

*

In Brugge, Leuven en Noordwolde (Groningen) zijn regelmatig bijeenkomsten zonder Douwe van mensen die zich betrokken voelen bij zijn benadering.
Zie voor informatie: mailadres advaitagroep brugge – 050-351715, mailadres advaitagroep groningen – 050-3015069 en mailadres advaitagroep leuven – 016-400377.

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

  • Verdwijnende scheidingen

    Douwe Tiemersma
     

    Verdwijnende scheidingen

    Proeven van intercultureel filosoferen

    276 pagina’s, paperback

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod