2012/01 Als je je direct volledig richt op je oorsprong, schiet je zonder tijd door alle processen heen en is de weg onmiddellijk


Jaargang 13 nr. 3 (28 januari 2012)
 

13-3 gezicht 

 

Zie hoe je hele visuele werkelijkheid wordt geconstrueerd?
Wat is je conclusie over de wereld en over jezelf?


 

 
 
Zolang er een beperking is in je bestaan
is er verruiming mogelijk,
een transcendentie van grenzen
naar grotere openheid.
 
Zie dus steeds je grenzen en
de ruimte daaraan voorbij.
Ga mee met die gerichtheid en
laat die beweging niet stoppen.
 
Dan schiet die beweging van je
door tot in oneindigheid en oorsprong
waar geen grenzen zijn.
 
Dan pas kunnen er grenzen zijn
die niet beperken.
Dan kan er verscheidenheid zijn
zonder scheidingen.


 

Over de gezondheid van Douwe

Douwe gaat langzaam vooruit maar hij voelt zich lichamelijk nog erg zwak. De uitslag van de kweekjes die afgenomen zijn tijdens de operatie blijken allemaal schoon te zijn. Dus er zijn geen uitzaaiingen en dat is natuurlijk geweldig mooi nieuws! E-mail leest hij minimaal, dat is te vermoeiend, maar post vindt hij wel heel fijn om te ontvangen.
 
Pia

Mededelingen

Voor het Advaita Centrum geeft Pia de Blok in het voorjaar van 2012 een nieuwe cursus 'Onbeperkt ontspannen voor jongeren met inzicht in non-dualiteit', voor jongerenwerkers, yogadocenten, ouders e.a. geïnteresseerden, op drie zaterdagochtenden van 10.30-13.30 uur. Data: 10 maart, 14 april, 19 mei.
Zie de website: Aankondiging Bijscholing Onbeperkt Ontspannen Voorjaar 2012
 
De volgende stiltedag is op 26 februari, in het Centrum. Anke zal deze dag begeleiden.


 
Tekst Satsang

Uit een gesprek met Douwe Tiemersma, Groningen, 9 oktober 2011


Advaita als directe weg

Advaita is principieel een directe weg. Je gaat terug naar de oorsprong en je zegt: ja, dat is het. Dat kun je zeggen door een direct inzicht. In de energetische yoga is er ook wel een bepaalde  notie van die directe weg. In een klassiek yogageschrift vind je de uitspraak: dit is wel een yogaboek, maar dit is alleen voor mensen die misleid zijn en die niet de directe weg kunnen volgen. Dus die moeten maar de weg volgen van de middelen, van oefeningen.
 
Ook al heb je het op directe wijze gezien, er komt daarna toch nog een soort schoonmaak. Dat gaat toch ook door?
 
Hoe meer je in de oorsprong blijft, des te minder dat andere nog speelt. Er kunnen nog wel zuiveringsprocessen doorgaan, maar, wanneer je in die oorspronkelijkheid blijft, zijn die nauwelijks belangrijk meer. Ten tweede: wanneer je daarin blijft, zie je dat dat soort processen snel gaan. Hoe meer je daarin blijft, des te sneller gaan die oplossende processen.
 
Hoe meer ik in die openheid ga, des te helderder zie ik ook waar mijn schaduwzijde zich ophoudt. Het wordt niet alleen maar gemakkelijker, integendeel.
 
Natuurlijk, het gebied van je waar je vroeger geen kijk op had, wordt nu vanuit de oorsprong zichtbaar, vooral het meer subtiele gebied. Dat gaat inderdaad spelen. Maar, het blijft staan dat hoe meer je in die openheid blijft, des te sneller het proces gaat. Wat moet oplossen, lost dan ook werkelijk op.
 
Door ontspanning neemt de helderheid toe en daardoor kun je nog beter zien wat daaronder ligt, waardoor er meer helderheid komt …
 
Ja, zo kun je dat ervaren. Dan moet je dus wel actueel daar aanwezig blijven: dit is een nieuwe situatie en dit is weer een nieuwe bewustwording. Zo ervaar je meestal je spirituele groei. Natuurlijk kan het ook zijn dat je ergens even blijft zitten of dat je zelfs een eindje terugkeert.
 
Er kan toch weer een gehechtheid ontstaan.
 
Dat heb je tot op het laatst. Wanneer er universele gelukzaligheid is, zegt het ik dat daarin gelukkig is: hier wil ik blijven. Veel mensen hebben dat zo ervaren. Ze zeggen: het is toch mooi zo? Die verder radicaliserende beweging  hoeft voor mij niet meer.
 
Wanneer het werkelijk doorgaat dan is er een gevoel van beweging, van verruiming van je zelfzijn dat eerst meer beperkt was. Die ervaring dat het ruimer wordt, geeft altijd een geweldig gevoel van vreugde. Omgekeerd kun je ook zeggen: overal waar vreugde is, is verruiming. Elke vreugde komt door verruiming. Alle mensen zoeken vreugde en geluk. Ze zoeken allemaal die verruiming. En als je dit mechanisme doorhebt, zeg je: alles kan me gestolen worden want die heldere ruimte is het belangrijkste. Dan laat je je helemaal in die heldere ruimte van je glijden en is er de directe weg van verlichting.
 
Je kunt toch steeds allerlei persoonlijke zaken tegen komen?
 
In die beweging kan het zijn dat het je merkt dat er bijvoorbeeld emotionele pijn zit, maar je kunt er doorheen gaan, naar je centrum toe. Zo is het ook bij mandala’s. Bij alle mandala’s heb je meer externe en meer interne lagen. De belangrijkste meditatie is de meditatie op het punt in het centrum. Dus dan ga je door alle bestaanslagen heen, naar het centrum toe, de bindu. Daarin vallen object en subject samen. Dit is een beweging die samengaat met de verruiming waar we het over hadden. Bij de verruiming is dit aspect van terugkeren naar je centrum ook erg belangrijk. Dat is ook het beeld van de kosha’s.  Het geïncarneerd zelf wordt omgeven door allerlei sluiers. Dan heb je eerst de dichte, zware sluiers van de materie waar je tegenaan kijkt. Daaronder heb je wat lichtere sluiers van je energieën, je emotionaliteit, het mentale, enzovoort. Maar juist doordat je erin gaat met je helderheid vallen die zware sluiers weg. En hoe dieper je gaat des te meer wegvallen, totdat je in je kern komt, in je meest eigen zelf, die daarin opgesloten zat. Als je dat doet met je inzichtzelf, is er de herkenning van jeZelf. Dat is verlichting. Deze vindt dus plaats daar in het precieze centrum van je. Daar is het. Hoe meer je naar dat centrum toegaat - in dit model dan - des te meer ruimte er komt en des te minder zwaarte er is. Je laat steeds meer los, je duikt er steeds dieper in, je laat steeds meer los, alle brokken waar nog een stuk beperkt zelfzijn in zit. Het zelf daarin wordt dus bevrijd door de werking van je bewustzijn.  Dat is het idee van Shiva die als bewustzijn het donkere gebied ingaat en daar alles verlicht. Hij valt samen met dat zijn, die Shakti, zodat subject en object bij elkaar komen (zie ‘Chakrayoga – ervaringskennis en bevrijding van de levensenergieën en lichamen’). Als je je direct volledig richt op deze oorsprong, schiet je zonder tijd door al deze processen heen en is de weg onmiddellijk.


 
Kalender

Er zijn voorlopig geen activiteiten met Douwe in het Centrum

26 februari 10.00 Stiltedag Anke
10 maart 10.30 Onbeperkt Ontspannen 3 Pia
25 maart 10.30 Werkgroep Yoga en Non-dualiteit Gisela

Tenzij anders aangegeven vinden de bijeenkomsten plaats in het Advaitacentrum, Fluwelensingel 53, 2806 CC in Gouda.

In Gent, Brugge, Leuven en Noordwolde (Groningen) zijn regelmatig bijeenkomsten zonder Douwe van mensen die zich betrokken voelen bij zijn benadering.
Zie voor informatie:
W: Vlaanderen-Brugge, E: advaitagroepbrugge, T: 0486 97 65 69
W: Vlaanderen-Leuven, E: advaitagroepleuven, T: 016-40 03 77
W: Vlaanderen-Gent, E: advaitagroepgent, T: 0746 89 65 04
W: Groningen, E: advaitagroepgroningen, T: 050-301 50 69


 


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • Meditatieboekje

    Korte teksten die je meenemen naar openheid

  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

  • Stiltewandelingen naar eenheid

    Wandelen in stilte is terugkeren tot de rust die in de drukte van het leven vaak wordt gemist. Veel mensen zoeken die rust en vinden die in de natuur.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod