Een ontspannen klas


Educare, januari 2007
Pia de Blok
Een gedeelte uit het middenkatern van Educare
 
Ontspanning zoeken de jongeren, maar ook de volwassenen, in allerlei vormen buiten zichzelf. In de Markt, Markt en Media. Maar we weten: die zijn maar tijdelijk.
Werkelijke ontspanning zit in onszelf en dat is dus alleen zelf te ervaren, net zoals golven laten zien: ‘golven komen van zichzelf, uit zichzelf tot rust.’
Het is de moeite waard om jongeren te laten ervaren, dat ze bij zichzelf als bron van ontspanning kunnen blijven en dat ze daardoor ontspannen door het leven kunnen gaan. Ontspannen-zijn: als leerkracht het mooiste wat je kunt doen. Wanneer je de kinderen dit aan kunt bieden, zullen ze het nooit meer vergeten.
Ruimte en geluk ervaren, betekent helemaal ontspannen zijn en dat is wat iedereen zoekt. Als jongeren dit in zichzelf ervaren, hoeven ze het niet meer te zoeken in allerlei externe middelen, zoals drank, drugs of gameverslaafdheid.
Het verkrijgen van een praktische kennis van de eigen mogelijkheden, ook van ontspanning bij spanning, hoort bij de opvoeding en het onderwijs, het zou standaard op scholen aangeboden moeten worden.
Voor de leraar
Direct effect
Wanneer je na een lange drukke dag in de namiddag helemaal indut of uitgeput bent en dat ook aan de kinderen merkt, kan de volgende oefening daarin een positieve verandering bewerkstelligen. Doe met de kinderen, allemaal tegelijk, je onderarmen en handen tegen elkaar voor je borst, ze sluiten dus tegen elkaar aan. Je vertelt gelijk dat ze met een inademing door de neus hun armen wijd opzij moeten doen, en ze naar links en rechts even door moeten drukken, laat ze ervaren dat ze dit voelen tussen de schouderbladen. Daarna goed alles uitademend pfffff , zachtjes en langzaam door hun mond, als in een vertraagde film terwijl ze hun armen weer naar elkaar toe brengen. Goed alles uitademen! Drie keer. Dit geeft iedereen weer energie.
WAUW!-ervaring.
Veel slapen kinderen niet goed, ze liggen te denken en te piekeren en zien er moe uit. Je kunt het hier eens met ze over hebben en hun vertellen dat jij wel een trucje kent. Vraag maar eens of er iemand is die wel eens een heel mooie ervaring gehad heeft. Een meisje op een school zei: “Ik denk altijd dat ik een vogel ben die hier heel hoog in de lucht boven het dorp vliegt.” “Hoe voelt dat?” vroeg de juf. ”Heerlijk. Licht. En vrij.” De rest van de klas kon zich dat helemaal voorstellen.
Zeg tegen de kinderen, dat ze zich even voorstellen dat ze op bed liggen en niet in slaap kunnen komen door het piekeren. Hun ogen dicht. Laat ze dan een gedachte voorbij laten komen van een moment dat ze heel gelukkig waren, een echte WAUW gedachte. Een gevoel van totaal gelukkig zijn. Laat ze het beeld van die gelukkige ervaring terug halen naar het hier en nu. Zeg ze dat geluksgevoel weer te ervaren en te voelen. Alsof het NU is. Komt er toch weer een andere gedachte langs, vertel ze dat dat ook normaal is maar zeg ook: “wees sterk en ga direct weer naar die mooie vrije ervaring.” En: ”blijf daarbij, bij die mooie ervaring.”
 
Jongeren die efficiënt met stress leren omgaan, passen deze technieken nog jaren later toe.
‘Jong geleerd is oud gedaan’
 
Basisschool Het Schrijverke, Hellevoetsluis.
Openbare basisschool Het Schrijverke in Hellevoetsluis is een school van rond de 200 leerlingen. Het draagt het vaandel 'Dans en Drama'. Twee vakleerkrachten, een voor dans en een voor drama, zijn aangesteld om de kinderen te laten ervaren dat er ook nog andere dingen zijn dan alleen rekenen en lezen. Dat ze zich ook op hun eigen wijze kunnen ontplooien. En daardoor lekker in hun vel zitten.
Aan het begin van het schooljaar organiseren ze een altijd ‘Open podium’. Buiten wordt een podium opgesteld, met lichten, dranghekken, het is dan één en al feest. Hier komen alle kinderen, ouders, leraren, maar ook mensen van buitenaf naar toe om op te treden. Dat bevordert de onderlinge eenheid!
Ze nodigden Pia de Blok uit voor een anti-stressles. Ze bood 'pitstops' aan en gaf ‘inslaapoefeningen’ voor kinderen die moeilijk inslapen. De kinderen, maar ook de leerkrachten en de stagiaires deden vanzelfsprekend mee. Het werkte, was de algemene constatering. Reacties van leerlingen: "In het begin wist ik niet wat we gingen doen. We gingen onze innerlijke kracht ontdekken of zo. We moesten rustig in en uit ademen. En op het laatst gingen we naar het overblijflokaal. Daar gingen we liggen op de grond met onze ogen dicht." Een ander: "Ik vond de ontspanningsles heel leuk. Want je kunt lekker tot je zelf komen en gewoon nergens aan denken. En je bent heel rustig, je ademhaling gaat veel langzamer en dan kan je veel meer lucht halen!”
Workshops
4 maart Voorbeeldles Gouda
11.00 tot 13.00 uur
30 maart: actieve lezing bij Educare
Aanvang 8 uur.
Interactieve workshops voor jongeren, ouders en leerkrachten.
Inspirerende geïntegreerde oosterse en westerse ontspanningstechnieken. Doel is om de jongere zelf te laten ervaren allereerst bij zichzelf te blijven en hoe ze óók kunnen omgaan met angst en onzekerheden.
Pia de Blok
0181-317776
piamaria@planet.nl
www.a-dvaita.net

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Meditatieboekje

    Korte teksten die je meenemen naar openheid

  • Chakrayoga

    Yoga is de weg naar bevrijding van de beperkingen in alle onderdelen van het bestaan. Dit boek richt zich op de bevrijding van de verschillende levensenergieën: de mentale, expressieve, gevoelsmatige, vitale, seksuele en andere energieën.

  • Non-dualiteit - de grondeloze openheid

    Non-dualiteit is niet-tweeheid (Sanskriet: a-dvaita), de afwezigheid van scheidingen. Deze openheid vormt de kern van elke spiritualiteit en mystiek. Maar wat is non-dualiteit nu precies? Daarover gaat het nieuwe boek van Douwe Tiemersma. In zijn vorige boeken stond de non-dualiteit ook al centraal, maar nu laat hij stap voor stap zien wat non-dualiteit in de eigen ervaring betekent. Iedereen blijkt die ervaring te kennen en te waarderen.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod