Enkele ervaringsverslagen van deelnemers aan de opleiding Onbeperkt Ontspannen voorjaar 2010


April 2010

- Hier mijn verslagje van het oefenen met de 'Golf of pitstop'- oefening.
Ik heb de oefening twee keer met een groep jongeren uit de brugklas gedaan (16 leerlingen)
De eerste keer met de groep leerlingen ging matig. Ik deed de oefening aan het eind van de les en het was lastig om hun aandacht te behouden. Eerst heb ik ze het verschil tussen de buik- en borstademhaling laten voelen. Dat vonden ze al lastig, Ze vonden het moeilijk om vanuit hun buik adem te halen, maar leken wel iets van een verschil te voelen. Daarna zijn we de oefening gaan doen. Sommige leerlingen vonden het lastig om hun ogen dicht te doen, dat heb ik toen maar zo gelaten. Zelf heb ik ze gewoon wel dicht gedaan en de oefening drie keer herhaald. Ik heb zowel geteld als de visualisatie van de golf gedaan Ik had er zelf baat bij. Zij vonden het toch tamelijk ingewikkeld, het tellen leidde ze af en ook het twee tellen stil vallen. En een aantal zeiden dat ze ook nu niet makkelijk diep konden ademhalen. Daar ben ik toen vervolgens op ingegaan en heb ik aangegeven dat dat niks geeft, oefening baart kunst, maar dat het heel wat is als je opmerkt dat je hoog ademhaalt.
De tweede keer dat ik de oefening met de leerlingen deed, heb ik meer gewerkt met de visualisatie van de golf en minder geteld. Ik merkte dat ze dat prettiger vonden, ze hadden wat meer ruimte om het in hun eigen ritme te doen en het zich voorstellen van de golf hielp ze meer om in een soort ontspanning te komen. Ook nu vond een aantal het lastig om hun ogen dicht te doen. En werden er een paar giechelig. Ik moet wel zeggen dat dit de moeilijkste groep is die ik de afgelopen jaren gehad heb; echt leerlingen die geen seconde stil kunnen zitten.
Dat tellen is om te leren dat de uitademing langer gaat worden als de inademing, daar wordt je meer ontspannen van. Dat is het belangrijke aan de oefening. Door te tellen leer je dat in jezelf herkennen. Want ze moeten het zich wel bewust worden, anders vergeten ze het weer zo. Dit kun je de leerlingen dus vertellen. Stap 1 is tellen, 2 is de visualisatie de Golf. 'Dus de inademing mag 3 tellen zijn en kijk nu eens hoe lang je uitademing kan duren: 5,6,7, tel?' De meesten hebben geen goede lange uitademing, reden is dat ze gewend zijn om alleen maar te consumeren, en niet om los te laten. Is er geen langere uitademing dan oefenen we dat met 'fffffffffffffblaas pluisjes weg.' Deze oefening is ook heel geschikt om te doen bij hyperventilatie.
Ogen dicht moeilijk? Neem een grote kaars mee, zet die voor je en laat ze naar de kaars kijken. Zeg dan ‘ laat alle gedachten maar naar de kaars gaan, zo lossen ze vanzelf op, de vlam verbrandt ze.’ Dan worden de ogen ook moe en gaan ze vanzelf makkelijker dicht. Of laat ze naar 1 plekje op de muur achter jou kijken. (Pia).


- Ik merk dat ik zelf regelmatig naar de golfademhaling grijp als ik moe ben of onrustig. Ik vind het een hele fijne en laagdrempelige manier om tot rust te komen, vooral na het een paar keer gedaan te hebben. Wordt eigenlijk een soort tweede natuur. En die 2 seconden rust kunnen echt heerlijk zijn, gewoon zijn in het het 'zijn'.

- Veel oefeningen durven de jongeren niet mee te doen omdat het er mal uit ziet.
Het is leuk om dan de stress te bespreken die ontstaat rond gedachten hoe anderen over je denken en hoe ontzettend makkelijk je hierin meegaat.
Is het werkelijk zo dat anderen zo over je denken of vindt dat alleen plaats in je hoofd?
Hoe makkelijk ben je uit je midden te krijgen door een opmerking of het gedrag van een ander?
Het is opvallend hoe weinig contact er is met het lijf.
Het is een periode waarin het lijf rare dingen doet en ze er naar kijken of het een vreemd ding is.
De kleine oefeningen die direct contact maken met het lijf (en die geen gedachten oproepen van er mal uit zien omdat ze niet zichtbaar zijn voor de buitenwereld) hebben de grootste effecten: concentreren op je ademhaling, de golfademhaling doen, in je midden gaan zitten, als een snaar zitten die muziek kan maken.
En een ander die ze triggert: sportprestaties verbeteren als je in het moment en in de beweging aanwezig bent. Dit is wat grote sporters als Roger Federer en Mark Tuitert zeggen.  
Vergeet het resultaat, wees niet bezig met het winnen van de wedstrijd, maar ga helemaal op in die ene ralley, in die ene beweging, in het hier en nu dan raak je in een flow en ben je op je best. Dit kunnen ze direct toepassen in hun sport.
Docente op een middelbare school met deze oefeningen in een 8 wekelijkse modulevorm

- 1 van de 4 ontspanningslessen gegeven aan 6 meiden van VWO om hen voor te bereiden voor de examens. Het thema was bewustwording van ademhaling, gedachten en gevoelens. Deze lessen ben ik vanaf vorig jaar gaan voorbereiden. Er zitten asana’s vanuit de yoga in en vanuit Mindfulness. Jouw training sluit zo mooi aan en ik kan jouw pitstops er zo in verwerken. De volgende les gaat over bewustwording en acceptatie van stress en ontspanning van het lichaam.
Ze deden heerlijk mee en ik heb er erg van genoten. Over de Golf zei 1 van de meiden dat ze er ontspannen van werd en dat ze merkte dat ze nergens aan kon denken.
De bewustwording van alle gedachten is al een hele stap. Ik heb de wolkjes oefening gedaan de pitstop met de wijsvinger en duim en natuurlijk eerst buikademhaling. De zonnegroet aangeleerd en voor de Savasana aan / ontspannen.

- Wat ik nog een mooie ervaring in het hospice vond is de volgende situatie.?Een terminale gast lag in bed met veel pijn.?Zij kreeg opnieuw pijnmedicatie die ochtend, moest wakker gemaakt worden.?Zij kneep haar vuisten in elkaar, armen gespannen, het gezicht vertrokken van de pijn.?Door bij haar te gaan zitten en een hoorbare lange uitademing voor te doen ging zij dit?in haar eigen tempo meedoen.?Ik streelde haar hand, die langzaam open ging en hield haar hand vast.?Door steeds de hoorbare lange uitademing te doen en dit te blijven herhalen,?doezelde ze vanzelf weer in slaap.

- Direct na de bijeenkomst fietste ik naar huis, waar ik me realiseerde dat ik heel ontspannen was en tegelijkertijd heel open. Dus de muziek van Michael Jackson die aanstond, de vele woorden van de kinderen en de activiteit van mijn man, kwamen driedubbel zo hard binnen. Het omschakelen kostte even moeite! De volgende keer zal ik hier iets op verzinnen... (dus als je een tip hebt...).
In de volgende dagen heb ik samen met mijn dochters van 8 en 11 enkele oefeningen gedaan. De snaar en de buikademhaling pikken ze snel op. Ze vinden het heerlijk! Zelf probeer ik me vaker te ontspannen tussen de bedrijven door. Soms gaat dat makkelijk, soms lukt het niet doordat er zoveel afleiding is.

- Kortom: de discipline om de oefeningen in te bouwen is nog niet gelukt en wat de ander ervaart weet ik nog niet. Er is wel een grote behoefte aan. Misschien is er onbewust angst voor wat er los kan komen gezien wat er die zondag met me gebeurde dat ik de oefeningen uitstel. Daar moet ik dus doorheen. Heb alle vertrouwen dat dat gaat lukken.?





Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Stiltewandelingen naar eenheid

    Wandelen in stilte is terugkeren tot de rust die in de drukte van het leven vaak wordt gemist. Veel mensen zoeken die rust en vinden die in de natuur.

  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

  • Openingen naar Openheid

    In dit boek zijn ruim 120 korte teksten verzameld die openingen bieden naar die openheid. Deze blijkt uiterst eenvoudig te zijn. De teksten zijn stukjes van leergesprekken, bedoeld als stimuli om de aandacht te richten op openheid, iets daarvan te laten zien en zo de realisatie van openheid een grotere kans te geven. Ze vormen samen de essentie van het onderricht in non-dualiteit.

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod