Evaluatie leerlingen Hoge School Rotterdam


25 mei 2007
Pia de Blok
Na twee lessen ontspanning en inzicht van elk anderhalf uur aan 5 leerlingen van op de Hoge School te Rotterdam vroeg ik ze heel in het kort de volgende vragen te beantwoorden. Twee volgen de opleiding verpleegkunde, één fysiotherapie, één pedagogie en één Communication en Multimedia Design
A Wat zou je aan je leeftijdgenoten kunnen vertellen over de lessen Ontspanning en inzicht
1 Ik zou vertellen dat je door de geleerde oefeningen tijdens de les die je krijgt en oefent heel erg ontspant en met een lekker, fris gevoel weggaat.
2 Dat je niet moet oordelen voordat je eraan meedoet. Ik dacht er heel stom over, maar anderen vertelden me dat dat niet zo was omdat zij ook deze lessen gevolgd hadden.
En het heeft me goed gedaan.
3 - Je komt tot jezelf
- Bewust worden van je ademhaling
lichaam
ontspanning
gedachten
4 Door de ontspanning zorg je ervoor dat je even rustig bent en daardoor alles op je kan loslaten
5 Dat het een hele ontspannende ervaring is, waar je wel open voor moet staan anders werkt het niet
B Noteer kort wat het je gedaan heeft en tot welke nieuwe inzichten je bent gekomen.
1 Wat het bij mij heeft gedaan: ontspanningstechnieken geleerd en hoe ik in moeilijke of in nare situaties mijn lichaam/hersenen een fijn ontspannen gevoel kan geven.
* Nieuwe inzichten: zoals ik hierboven ook heb aangegeven. Beter en ontspannen kunnen omgaan met nare situaties.
2 Dat ook ik rustiger kan worden.
Dat je het zelf moet doen en dat je het zelf in de hand hebt.
3 – Meer bewuster geworden
adem/lichaam/gedachten
omgaan met gespannen situatie
4 Voordat ik opsta probeer ik in rust rustig te starten door rustig adem te halen en ontspannen op te staan.
5 Dat je zelf meer in de hand hebt hoe je je voelt, dat je dat zelf dus kan sturen.
C Is het volgens jou later te gebruiken in je werk?
1 Jazeker. De opleiding die ik volg is heel zwaar, vooral tijdens mijn stage. En ik doe het gewoon ook op mijn werk, wanneer ik pauze of tijd heb.
2 Ja, als ik een belangrijk gesprek heb, een moeilijk gesprek met een cliënt. Of een presentatie.
3 Zeker. Ik doe het tijdens mijn gespannen momenten zoals in stage, thuis, werk.
4 Het is voor mij te gebruiken om in spannende situaties snel tot rust te komen. En om niet meer na te gaan denken over spannende situaties.
5 Vooral dat ik er zelf vertrouwen in heb dat ik alles wel aankan op een drukke dag. Voor cliënten weet ik niet of ik het zelf ga oefenen met hen.
D Welke vragen heb je zelf nog?
3 – invoeren op school, en werkvelden. Of dat mogelijk is.
Overigen: geen
D Zou het bij jullie op school aanslaan om deze lessen ook aan anderen aan te bieden?
1 Ik vind zeker van wel. Ik had het er ook met andere studenten erover, en heb ze aangeraden om het te doen volgen.
2 Ik denk van wel. De 1e les van deze 2 vond ik wat minder, maar aan de 2e heb ik veel gehad. Dit lag denk ik voornamelijk aan mijn eigen instelling.
3 Zeker.
4 Ik denk dat het belangrijk is dat anderen deze ook krijgen omdat ik zie hoe de anderen ook reageren op een moeilijke taak of tentamen.
5 Ja, vooral aan mensen die snel gestresst en overprikkeld en onzeker zijn.

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Meditatieboekje

    Korte teksten die je meenemen naar openheid

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

  • Stiltewandelingen naar eenheid

    Wandelen in stilte is terugkeren tot de rust die in de drukte van het leven vaak wordt gemist. Veel mensen zoeken die rust en vinden die in de natuur.

  • Non-dualiteit - de grondeloze openheid

    Non-dualiteit is niet-tweeheid (Sanskriet: a-dvaita), de afwezigheid van scheidingen. Deze openheid vormt de kern van elke spiritualiteit en mystiek. Maar wat is non-dualiteit nu precies? Daarover gaat het nieuwe boek van Douwe Tiemersma. In zijn vorige boeken stond de non-dualiteit ook al centraal, maar nu laat hij stap voor stap zien wat non-dualiteit in de eigen ervaring betekent. Iedereen blijkt die ervaring te kennen en te waarderen.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod