Kinderen willen vrijheid op de buitenschoolse opvang


Bron www.planet.nl
Gepubliceerd op woensdag 17 januari 2007

Ouders en kinderen letten bij de beoordeling van buitenschoolse opvang (bso) op verschillende dingen. Ouders kijken naar de kwaliteit van het personeel en flexibele openingstijden. Kinderen hechten vooral aan vrijheid om zelf dingen te kunnen doen, vriendjes en veel speelgoed.

Dat blijkt uit een publicatie van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) die woensdag is verschenen. In 'Liefst zoals thuis; Ouders en kinderen over buitenschoolse opvang' geeft onderzoeker Rob Gilsing een beeld van de wensen van ouders en kinderen. Het is gebaseerd op gesprekken met ouders en kinderen (van 8 tot 10 jaar) en hoeft niet representatief te zijn.

Te beperkt
Kinderen geven aan dat zij op de bso te veel in hun vrijheid worden beperkt. Dat geldt onder meer als het gaat om het wel of niet buitenspelen, kunnen computeren, of bij een vriendje gaan spelen.

Hoewel zij soms geen zin hebben om naar de opvang te gaan, hebben zij het er in de praktijk toch vaak naar hun zin. Kinderen willen, overigens net als hun ouders, dat de bso meer activiteiten en uitstapjes organiseert.

Werk en zorg
Veel ouders kiezen voor bso omdat zij geen andere mogelijkheid hebben om werk en zorg te combineren. Ouders hechten aan kwalitatief goed personeel, ruimere openingstijden, goede opvang tijdens vakantieperioden en kleinschaligheid.

Ook willen zij dat de bso niet te ver af is van de school waar de kinderen naar toe gaan. Ook de aansluiting met vrijetijdsclubs vinden zij belangrijk.

Links:


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • Mediteren leren

    Dit boek geeft een handleiding bij het leren mediteren voor beginners en voor de gevorderden die nog eens bij het begin willen beginnen. Het uitgangspunt is de spontane meditatie, die iedereen af en toe heeft. 

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod