Massage op school


Ik hoorde een radiodocumentaire (van de VPRO op: www.ochtenden.nl/afleveringen/26017002/), die ging over een basisschool waar één keer per week de kinderen elkaar masseren. Door de (met een geleide meditatie ingeleide) sensitieve fysieke aanraking van elkaar, veranderden de kinderen individueel en als groep totaal. Ze werden helemaal rustig en zacht. Aan hun stemmen kon je horen hoe zeer ze erdoor bij zichzelf kwamen. Sommigen vonden het gemasseerd worden heerlijk. Anderen juist het masseren zelf. Men zei, en dat geloof ik zo, dat de sfeer onder de kinderen door de les ook zienderogen veranderd was. Men ging heel harmonieus met elkaar om en het pesten was zo goed als verdwenen. Wellicht vergelijkbare ervaringen als die jij hebt.
Ondanks de evident goede resultaten, krijgt men bij het Ministerie van Onderwijs geen oor voor dit massage experiment. Dat is misschien ook niet zo gek. Het rationeel denken begrijpt namelijk de werking van leerervaringen die een direct effect hebben niet; maar alleen die indirect werken. Ons onderwijssysteem is in alles niet gericht op realisatie in het hier en nu, maar op een doel in de toekomst. Je leert voor een tentamen, om je diploma te halen, zodat je een vak kunt gaan uitoefenen waarmee je maatschappelijk kunt bijdragen en gelukkig worden. En ook op macroniveau wordt zo gedacht: als we investeren in het onderwijs, werken we aan onze kenniseconomie, waardoor onze welvaart kan blijven groeien zodat we een gelukkige maatschappij worden. Interventies die zijn gericht op een zijnservaring, dat wil zeggen een onmiddellijke realisatie van het doel (rust, vrede, harmonie, openheid) vallen daarom geheel buiten het paradigma van het traditionele onderwijs. Ik heb geen idee hoe dit zou kunnen veranderen, anders dan de Staatssecretaris van Onderwijs, Mark Rutte, op deze mail te kopiëren.
Vader van twee jonge kinderen

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • De bron van het zijn

    ‘Wat was mijn toestand, voordat er ervaring was? Wie was er om op deze vraag te antwoorden? … dat Ik dat geen vorm heeft en zichzelf niet kent als ik ben.’

  • Non-dualiteit - de grondeloze openheid

    Non-dualiteit is niet-tweeheid (Sanskriet: a-dvaita), de afwezigheid van scheidingen. Deze openheid vormt de kern van elke spiritualiteit en mystiek. Maar wat is non-dualiteit nu precies? Daarover gaat het nieuwe boek van Douwe Tiemersma. In zijn vorige boeken stond de non-dualiteit ook al centraal, maar nu laat hij stap voor stap zien wat non-dualiteit in de eigen ervaring betekent. Iedereen blijkt die ervaring te kennen en te waarderen.

  • Mediteren leren

    Dit boek geeft een handleiding bij het leren mediteren voor beginners en voor de gevorderden die nog eens bij het begin willen beginnen. Het uitgangspunt is de spontane meditatie, die iedereen af en toe heeft. 

  • Pranayama

    Dit boek is een praktische handleiding bij het beoefenen van pranayama. Alle onderdelen van de traditionele pranayama komen hierbij aan bod.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod