4 - Stervensbegeleiding is vaak niet nodig

Brief 31 mei 2006

Ik heb regelmatig de moeder van mijn schoondochter aan de telefoon en zie nu ook hoe dat gaat. Ze is langzaam aan het doodbloeden en de artsen staan gewoon machteloos. Ze zeiden haar: als u erg gaat bloeden, trek aan de bel. En vervolgens gebeurt er niks. Zeggen alleen: we hebben het maximum gedaan en het minimum bereikt. Ze wordt vervolgens aan haar lot overgelaten, ‘we kunnen niets meer’... de dagen in bloed en het ook nog zelf moeten opruimen! De vrouw heeft alles al achtergelaten, zonder hulp van iemand. Ook haar man is machteloos: die heeft het veel moeilijker. Ze zei: “Het gaat snel; alles wordt steeds minder, tot het met me afgelopen is.’
Ik herinner me steeds die dag vorig jaar: 7 wc-potten bloed, ook alleen, zonder iemand. En daarin- daarom was het onuitsprekelijk Goed. Juist geen hulp is dan hulp, hoe gek dat ook klinkt. Ook bij haar zie ik dat. Hulp kan dus ook juist belemmerend werken. De dingen gingen nog door: eerst nog terug naar het toilet met bloedingen, daarna naar anderen toe alsof er niets aan de hand was. Vroeger zou dat onvoorstelbaar geweest zijn.
Dus dan is er ook geen stervensbegeleiding meer nodig, het gaat toch wel vanzelf. Hoe triest het ook lijkt.


Uit het antwoord


Als het goed is, is stervensbegeleiding gericht op de zelfstandigheid waar jij over schrijft. Dan is er geen afhankelijkheid van anderen meer en ben je boven je eigen trieste of sentimentele gevoelens uitgekomen. Als die zelfstandigheid er is, is er geen begeleiding (meer) nodig.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Meditatieboekje

    Korte teksten die je meenemen naar openheid

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

  • Pranayama

    Dit boek is een praktische handleiding bij het beoefenen van pranayama. Alle onderdelen van de traditionele pranayama komen hierbij aan bod.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod