Spirituele ontwikkeling van mens en organisatie in 7 fasen, M. van den Brink

{module management menu}


De schrijfster Margarete van den Brink heeft een communicatie–adviesbureau en schrijft spirituele boeken, samen met Hans Stolp het boek Omgaan met gestorvenen, leven voorbij de dood.


Introductie

Al tijdens haar studie werd ze zich bewust dat de processen die zich in en tussen mensen afspelen, slechts één kant van de zaak belichten. Er moest nog een fundamentelere kant zijn. In een studieboek las zij:’dat in de hulpverlening de kwaliteit van de relatie tussen hulpverlener - en met name de innerlijke houding van de laatste – bepalend is of de hulpvrager verbinding met zich zelf krijgt en van daaruit stappen kan zetten op het pad van verandering en groei.’ Daarvoor moest zij op zoek op het gebied van geestelijk inzicht en spiritualiteit . Duidelijk voor haar werd dat de geest in ieder en in alles leeft, in alle geestelijke stromingen wordt erkend, en samenvattend kan worden genoemd ‘de oerbron van al het zijn’. Al ons doen en laten, al ons leven en werken, alleen en met elkaar, staat in dienst van dit proces en maakt de zin en betekenis uit van ons leven op aarde.

Deel 1

De persoonlijke levensweg in zeven fasen van spirituele ontwikkeling

1 De ongedeelde eenheid
2 De oude groep
3 De ik persoon
4 De transformatie
5 Het geestelijk zelf
6 De nieuwe gemeenschappelijkheid
7 De gedifferentieerde eenheid

Fase 1 De ongedeelde eenheid
Onbewust van jezelf ervaar je je als zuigeling één met de moeder en met de rest van de omgeving. Het is een situatie van totale afhankelijkheid. Rond het derde jaar gaat het kind ‘ik’ zeggen (koppigheidsfase) En het blijkt ook nee te kunnen zeggen. Daardoor voelt het kind voor het eerst afstand tussen zichzelf en omgeving. Belangrijke stap naar zelfstandigheid.

Fase 2 De oude groep
Het opgroeiende kind maakt deel uit van een groep Eerst het gezin, school, enz. Belangrijk om bij een groep te horen voor de verbondenheid, acceptatie, veiligheid. Anderzijds kun je in de groep ook gevangen voelen en je in je mogelijkheden beperken (‘je zegt wel ‘ik’, maar je bedoelt eigenlijk wij’). Het is duidelijk dat je voor je zelfgevoel en je gevoel van welzijn geheel afhankelijk bent van de volwassen mensen en de kinderen om je heen en van de relatie die je met hen hebt.

Fase 3 De ik-persoon
Rond 12 jaar begint de puberteit. Daar vindt een volgende stap naar persoonlijke zelfstandigheid. Je begint je eigen mening te vormen met de nodige botsingen. Door je geleidelijk los te maken van je omgeving en tegenover de wereld en andere mensen te gaan staan en daarin stand te houden , ontwikkel je als opgroeiend mens je eigen persoonlijkheid, je eigen ik-beleving en daarmee je eigen identiteit. Daarom moeten de confrontaties met de wereld je bewust maken wat wel en niet kan en wie je bent en wat je kunt.Je ego wordt in deze fase ontwikkeld. Je wilt ook graag dat anderen je prestaties erkennen en waarderen. In deze fase ben je behoorlijk afhankelijk van je omgeving en wat andere mensen van je vinden.

Fase 4 De transformatie
Vragen als: wat wil ik met mijn leven? komen los De innerlijke worsteling manifesteert zich op verschillende manieren. In de eerste plaats als onzekerheid en angst. Vragen als ‘het moet anders, maar hoe?’ Veel mensen belanden in deze periode in een crisis. Ze lopen vast. Een innerlijke strijd tussen je gewone ik (je ego) en nog een ander aspect dat diep in je leeft (je geestelijke zelf ). Hoe dieper en intensiever je met de wezenlijke vragen aan de slag gaat, des te meer dat geestelijk zelf als geestelijke bewustzijnskracht in je innerlijk toeneemt en geboren wordt. Het oriëntatiepunt verlegt zich door dit proces van buiten naar binnen. De steun en houvast die je voorheen in de buitenwereld zocht, kun je nu steeds meer vinden in je eigen ziel (je binnenwereld). Je leert het te vertrouwen en te leven vanuit die nieuwe innerlijke kracht.

Fase 5 Het geestelijk zelf
Je leert een innerlijke balans te krijgen, tot rust te komen, afstand te nemen. Je leert te onderscheiden wat belangrijk is en wat niet. Meester worden in de eigen ziel (eigen innerlijk). Omdat je jezelf gevonden hebt, kun je je gewone zelf (je ego) loslaten en overstijgen. Met het toenemen van de krachten van je hogere zelf gaat er wat van je uit waar andere mensen iets aan hebben. [Pers. noot: dat gaat vanzelf; daar hoef je je niet mee bezig te houden.]

Fase 6 De nieuwe gemeenschappelijkheid
Betrokkenheid op anderen. Je kunt de ander zien zoals deze is, met al zijn of haar goede en zwakke kanten. Je stelt je niet beheersend en profilerend op, maar dienend naar de ander. Hoe dieper je jezelf vindt,.des te meer interesse je voor andere mensen je krijgt. Mededogen zonder het voor de ander in te vullen.

Fase 7 De gedifferentieerde eenheid
Je ziet dat ieder mens en diens opdracht in het leven en in de wereld een wezenlijke schakel vormt in het leven van de mensheid als geheel. Bewustzijn, helderheid, vrijheid en morele krachten als waarachtigheid, integriteit, gerechtigheid en dergelijke, zullen werkzaam zijn, maar vooral werkelijke onzelfzuchtige liefde. En omdat de geest, hoe verscheiden van kleur ook in ieder individu, toch in allen één is, zullen zij zich als een eenheid ervaren.

Als je op je ontwikkeling terugblikt, zie je dat dat je niet de verschillende stappen een voor een doorloopt. De praktijk van het leven wijst uit dat in een bepaalde periode een fase weliswaar de hoofdtoon voert, maar dat je tegelijkertijd ook nog in de voorgaande fase leeft. Bijvoorbeeld, het kan zijn dat merkt hoe moeilijk je met autoritaire mensen kunt omgaan en hoe reactief je in contacten met zulke mensen bent. Onze menselijke ontwikkeling is duidelijk geen lineair, maar cyclische proces Je keert dus ook regelmatig terug naar nog onontwikkelde kanten van jezelf in een eerdere fase. Dan leer je bijvoorbeeld in plaats van reactief, pro-actief om te gaan met een autoritair persoon. Waar ontwikkeling niet verder kan gaan, maar teruggedrukt wordt, ontstaat diepe angst, diepe angst voor zelfverlies. Dergelijke angst kan haat op roepen jegens hen die dit lijden veroorzaken( denk aan bijv. hoe men in Afghanistan is omgegaan met de vrouwen in dat land; z ij werden buitengesloten). Ook in de toenemende gewelddadigheid van jonge mensen is te zien dat er negatieve, tegenwerkende krachten zijn. Je kunt je in fase 3 bewijzen door je in positieve zin aan de wereld te presenteren. Je kunt dat echter ook op een negatieve wijze doen.

Mannen en vrouwen gaan verschillend door de zeven fasen
Er zijn centrifugale (vrouwelijk) en centripetale (mannelijk) krachten.
Psyche vrouw  - Hierbij heeft de centrifugale kracht de overhand (verbindend, ontvankelijk warm, kwetsbaar, meegaand gevoel, emotioneel, intuïtief, associatief, communicatief, open). Deze kracht beweegt zich van het middelpunt af naar de omgeving, d.w.z. zij beweegt zich van nature van zichzelf af en zoekt de aansluiting bij de mensen om haar heen en het grote geheel, waardoor zij zich gemakkelijk verliest.

Psyche man  - Hierbij heeft de centripetale kracht de overhand (analytisch, logisch denken, afstandelijk, verstandig, koel, strijdlustig, competitie, assertief, efficiënt, doelgericht, resultaatgericht, besluitvaardig, gericht op zichzelf en de zaak tunnelperspectief). De man heeft de neiging zich naar binnen te keren en dus weg te trekken van het grote geheel, de omgeving en andere mensen. De centripetale kracht houdt hem bijeen, bij zichzelf en met zijn wil concentreert hij zich gemakkelijk. Daardoor verlies hij zichzelf niet zo gauw.

In de praktijk hebben we wel meestal een mengvorm. In het algemeen kun je zeggen dat naarmate mannen en vrouwen zich in de loop van hun leven persoonlijk zich ontwikkelen en zich bewust worden van de in hen verborgen eigenschappen van de andere sekse, zij deze in zich ontplooien.


De ontwikkeling van relaties en groepen in 7 fasen.
Als je goed kijkt zie je dat relaties tussen mensen dezelfde soort stadia doormaken als bij de individuele ontwikkeling.

Fase 1 De ongedeelde eenheid
De worsteling tussen de twee kanten. De behoefte op te gaan in het grote geheel en de behoefte jezelf te zijn, speelt een cruciale rol in onze ontwikkeling. Het verlangen naar het geborgen zijn in iets compleets blijft ons hele leven volgen.

Fase 2 De oude groep
Het meest duidelijk blijken de kenmerken van de fase 2 tijdens verliefdheid. Vooral als dat gevoel wederzijds is, ga je totaal in elkaar op. Als je verliefd bent, wil je de ander veel zien, dicht bij elkaar zijn. De een leeft a.h.w voor de ander. Oneffenheden zie je door de vingers, irritaties laat je niet bewust worden en ruzies en conflicten komen weinig voor.

Fase 3 De ik persoon
1. In deze fase laat je jezelf bewust worden dat de ander onvolkomenheden of zwaktes heeft die vervelend zijn en waar je last van hebt. Of je krijgt ruzie, of je houdt je in en haalt op een andere wijze je gram door ondergronds tegen te werken, te laten zien dat je verdrietig bent of door te zwijgen.
2. Geldingsdrang je laat je gelden door de ander vaak met de beste bedoelingen, iets op te leggen. De ander geef je ongevraagd jouw oplossing voor zijn/haar probleem en wil je deze overtuigen van jouw gelijk. Ik fase (ego fase): wie heeft het voor het zeggen; wiens ideeën of normen krijgen de overhand; wie is de leider en wie voegt zich? De strijd in deze fase heeft dan ook alles te maken met het vaststellen van de rangorde in de relatie/groep. Vaak ook een fase van strijd, teleurstelling verwijdering, afstand, waarin je niet meer weet hoe verder te gaan. Het gevolg is dat men elkaar voornamelijk aanspreekt op regels en gewoontes en niet op wederzijdse groeimogelijkheden. Dat betekent dat het negatief gaat werken en vroeg of laat de ontlading komt.

Fase 4 De transformatie
Hoe kom je als partners nu van fase 3 naar fase 4? Door te erkennen dat je het niet meer weet, dat je je onmachtig voelt (zonder de schuld bij de ander te leggen). Partners of teamgenoten die elkaar de ruimte en veiligheid geven hun frustraties, angsten of pijn te mogen uitspreken bewerkstelligen een heel bijzondere sfeer. Daarbij is het belangrijk dat je als luisteraar erkent dat de ander niet alleen verschillend van jou zelf is, maar in wezen ook een vreemde voor je, die je desalniettemin kunt leren kennen en begrijpen; en dat de ander zich in vrijheid mag uitspreken, als je als luisteraar uit je eigen belevingswereld en de betrokkenheid op jezelf, in de belevingswereld van de ander kunt stappen m.a.w als je innerlijk voor de ander kunt openstellen. Met op deze nieuwe manier van met elkaar omgaan ontstaat er een vrijere en diepere relatie. Fase 4 heeft alles te maken met bewustzijn (d.m.v. reflectie) en sturing vanuit je ik, zowel ten aanzien van jezelf als ten aanzien van je relaties met anderen. Je voelt hoe het voor de ander voelt en hoe dat voor jezelf is.

Fase 5 Het geestelijk Zelf
Vanaf fase 2 tot en met fase 4, was de ontwikkeling hoofdzakelijk een persoonlijke aangelegenheid. Ook in fase 5 ben je nog volop bezig met je eigen persoonlijke en geestelijke ontwikkeling. Om nieuwe dwz vrije relaties met andere mensen op te bouwen, moet je eerst, ook in geestelijk opzicht zelfstandig worden. Persoonlijk leiderschap (leider zijn van onszelf en ons eigen lot) betekent een ontwikkelingsweg waarbij je in toenemende mate verantwoordelijk weet voor je eigen keuzen, gedrag, resultaten en welbevinden. In fase 2 en 3 heeft het egokarakter nog een afhankelijke, reactieve wijze van omgaan met anderen.(je laat je bepalen door anderen en de omstandigheden), bijvoorbeeld, als mensen goed met je omgaan voel je je goed; gebeurt dat niet dan ga je in het defensief. Bij pro-actief gedrag vormt niet langer de omgeving, maar vormen je eigen principes en waarden het motief van waaruit je handelt. In fase 4 en de daarop volgende fasen gaat het erom je reactieve gedrag steeds meer om te vormen in pro actief gedrag.

Fase 6 De nieuwe gemeenschappelijkheid
Relaties /teamleden willen goed met elkaar communiceren; ze willen hun problemen en conflicten oplossen; ze willen de andere teamleden en hun achtergrond begrijpen en ze willen persoonlijk met elkaar omgaan. Kortom ze willen groeien en verbonden zijn en zo ontstaat gemeenschapzin. Hoe meer je je op deze wijze, in relatie met de anderen, als individu ontwikkelt, des te sterker je innerlijk wordt. Net als in een orkest, is het werk in een team of een relatie een geweldige sociale opgave waar je continu op je eigen onvermogen stuit en op de onvolkomenheden van de anderen. Voortdurend ben je aan het oefenen, oefenen om steeds meer mens te worden in de ware zin van het woord. Eerst jezelf en het hanteren van je eigen instrument en dan samen met elkaar een mooie symfonie spelen. Belangrijk in dit proces dat mensen zich veilig voelen . Is er het vermogen om naar elkaar te luisteren en te begrijpen, dan kun je in deze fase het egopantser afleggen. Er is niemand die je wilt veranderen, bekeren, vastzetten of overtuigen. Je ziet het anderszijn van elkaar niet als bedreiging maar als aanvulling. Je tracht je innerlijk steeds weer open, vrij en leeg te maken voor nieuwe gezichtspunten. Dit betekent niet dan er dan geen onenigheden zullen zijn. Je verlies je er niet in , omdat je ze begrijpt en het een plaats kunt geven. Bovendien leer je individueel en met elkaar conflicten op een zodanige wijze te hanteren dat ieder teamlid zich begrepen en gerespecteerd voelt. Veel mensen ervaren bij dit leren terughouden van de egostrevingen een soort pijn. Die pijn ontstaat omdat je iets van het uitleven van je ego moet opgeven, wil er ruimte komen voor het werkelijke contact met de ander.

Fase 7 De gedifferentieerde eenheid
Niemand kan de symfonie alleen spelen. Ook was zij niet tot stand gekomen als ieder zijn of haar stuk had vertolkt. Pas in het afstemmen op en het samenwerken met elk van de anderen komt de schoonheid van de symfonie tot volle glorie. De glorieuze uitvoering van de symfonie kon zich voltrekken doordat individuen hun instrument op de hun eigen wijze goed bespelen, en dat in hun samenwerking met andere spelers zo te doen, dat zij met hun specifieke inbreng bijdragen aan de totstandkoming van een nieuw geheel.


HET REFLECTIEPROCES

Reflectie betekent: terugspiegeling, overdenking, bezinning. Je wilt dingen bewust worden : Wat is hier aan de hand? En bewust keuze’ s kunnen maken. Je kunt afstand nemen, erover nadenkenen er zelf in sturen. Daarmee kun je oude reactie patronen herkennen en veranderen. Daardoor kan ik vrij worden. Je kunt deze weg naar zelfkennis en vrijheid gaan omdat je als mens over een aantal basisvermogen beschikt: -zelfbewustzijn -voorstellingsvermogen -geweten -vrije wil -verantwoordelijkheidsgevoel.

Het reflectieproces Reflecteren kunnen we dankzij onze geestelijke kern en is voor ons tegelijkertijd een voorwaarde voor geestelijke groei. Omdat het een bewustzijnsactiviteit betreft kunnen wij ons dat vermogen alleen met vallen en opstaan eigen maken en leren te hanteren. (je kunt zelf bewust kiezen hoe je met de dingen in en om je heen omgaat).

Het reflectieproces op zich kent 5 verschillende stappen: 1-De situatie in de prakrijk en de daarmee verbonden vragen, gedachten, gevoelens en behoeften; 2-Analyse van de situatie en de gedachten en gevoelens en behoeften; 3-Dieper inzicht; 4-Besluitvorming; 5-Het in praktijk brengen. Een dergelijk proces neemt tijd. De dingen komen vanzelf op je af. De blokkade die je hebt gevoeld, valt weg. Dat is het teken dat er een verbinding is ontstaan met je werkelijke en authentieke zelf.

Bij stap 1 WAARNEMEN: Hierbij gaat het om het waarnemen van de situatie in de praktijk en formuleren van de juiste vraag.
Bij stap 2 ANALYSE: Staat het analytische denken centraal. Info verzamelen, dingen benoemen, ordenen.
Bij stap 3 DIEPER INZICHT: Het gevoel. Naar binnen keren. Inzicht vormen: inval, intuitie. Pakken van de essentie, voelen zo is het. Dat is waar.
Bij stap 4 BESLUITVORMING: De wil. Besluit nemen. Hoe kan ik mijn doel bereiken, welke voorwaarden moeten vervuld worden? Welke middelen zijn nodig. Plan van actie
Bij stap 5 HET IN PRAKTIJK BRENGEN: Het handelen in de praktijk. Verwezenlijken van het doel.

Door het reflectie proces op de juiste wijze te gebruiken, spreek je de hele mens aan en activeer je het hogere, geestelijke zelf. Je krijgt niet alleen verbinding met je eigen wezen, maar ook met de diepere lagen van het leven zelf.

De ontwikkelingsweg van de (commerciele) organisaties

Fase 1 De theocratische organisatie
Een goed voorbeeld van fase 1 moeten we terug in de tijd naar het oude Egypte. De Egyptenaren geloofden dat de aarde plat was en Egypte het middelpunt van de aarde. De priester - koning of farao vormde het middelpunt Zij vertegenwoordigden de godheid op aarde. Alles : grond ,mensen en het leven mensen behoorde toe aan de farao. Een individueel bewustzijn bestond in die tijd nog niet. In deze tijd zijn zij te herkennen in het streven van (staats)leiders Naar hegemonie en heerschappij over de wereld en de wil om anderen hun wijze van denken en doen op te leggen Bijv. De theocratische structuur in de rooms katholieke kerk . De paus is hoofd van de kerk zowel wereldlijk als geestelijk leider ( hij wordt beschouwd als de vertegenwoordiger van God op aarde).

Fase 2 de Autocratische organisatie
De organisatievorm is meestal een familie bedrijf met een strak Hierarchische gezagsverhouding tussen werkgever en werknemer. De leiderschap is autoritair en paternalistisch. Kennis werd overgedragen van vader op zoon. En vanuit eigen intuitie. De werknemers zelf zijn passief en gehoorzaam. Iets als zelfstandig denken, zelf initiatieven en verantwoordelijkheid nemen komt niet voor Het bedrijf had de sfeer van een familiegroep en bood warmte en Geborgenheid. (de oude groep)

Fase 3 De bureaucratische organisatie
Na de tweede wereldoorlog treden in het bedrijfsleven in rap tempo veranderingen op Het is de taak van het management ervoor te zorgen dat het Ingewikkelde van met elkaar samenwerkende mensen en technologie soepel verloopt. De belangrijke taken zijn: plannen, budgetteren, organiseren, mensen aannemen, controleren en problemen oplossen. Aanvankelijk ligt de management bij een persoon, later wordt deze taak steeds lager in de organisatie gelegd doordat de gedecentraliseerde Afdelingen en subafdelingen managers aan het hoofd krijgen. Sturing in het bedrijf is niet langer meer een zaak van intuitie en natuurlijk leiderschap, maar van nuchtere vakkennis en vakmanschap. De manager is de bestuurder van die processen. Hij vervult de ik Functie van de organisatie. De werknemer is alleen maar belangrijk voor het werk wat uit zijn Handen komt. Zijn eigen behoeften tellen niet mee. Later eisen de werknemers inspraak, meedenken en meebeslissen en dit wordt via de wet geregeld in de vorm van ondernemingsraden en medezeggenschapsraden De werknemers worden zich bewust wat ze persoonlijk willen en willen niet meer aan de leiband en over zich heen laten lopen. Het human resources management opleidingen hebben ten doel de werknemer optimaal in het werk te laten functioneren en ook zijn eigen persoonlijkheid te kunnen ontplooien en parallel eraan zijn gevoel van eigenwaarde. Dit vraagt om een andere vorm van leiding geven. De leidinggevende moet zich kunnen inleven in de persoon van de werknemer en diens problemen en behoeften, zwaktes en mogelijkheden en een houding gericht op samenwerken. Dit noemt men interactief leidinggeven een soort gids die de Medewerker aanstuurt naar steeds groter zelfstandigheid. Kenmerkend voor fase3 is dat alles gericht is op het bereiken van een doel en van resultaat. Jezelf profileren en je meten in het halen van targets, het Competitie element. Doordat we ons laten leiden door de motieven van het ego zien we in organisaties omgangspatronen ontstaan waarbij we ons tegenover de ander plaatsen. Het ego gedrag vinden we ook terug in het tegen elkaar uitspelen van medewerkers door hun leidinggevende, met het doel om de medewerker te prikkelen het prestatieniveau te verhogen. Veruit de meeste bedrijven verkeren in onze tijd in fase 3 De systeem benadering werk goed als zij in dienst staan de kerntaak van de organisatie, maar heeft negatieve effecten als het denken In systemen een doel op zich wordt. Alles draait veelal om beurskoersen wat als gevolg heeft dat er snel Gereorganiseerd en gesaneerd wordt met onrust onder werknemers als gevolg. De topmanager van nu vooral bezig zijn voor eigen belang (optieregelingen) Onderlinge verdeeldheid, wantrouwen en negativiteit zorgen voor een sfeer waarin weinig plaats is voor groei. Gevolg stress groei stagneert afzet neem af de klanten zijn niet tevreden hoog ziekteverzuim en personeelsverloop De verouderde manier van denken is vaak het probleem.

Fase 4 De transformerende organisatie
Hier gaat het om in de organisatie de oude orientatie los te laten En de stap van buiten naar binnen te zetten. Dit heeft te maken met De missie, de identiteit van de organisatie en de visie. Wat is de reden dat we hier zijn ? Waartoe zijn wij hier? Wat is onze bijdrage aan het grotere geheel. Bijv. Ik wil mijn voedingmiddelen zo produceren dat ik daarmee bijdraag aan de gezondheid en welzijn van mensen of werk je voor je eigen voortbestaan waarbij je zoveel mogelijk winst wil behalen. In fase 4 is je missie geworteld in dieper liggende waarden bijv. een open communicatie met de klanten. Het transformatieproces van een organisatie, houdt in dat zij aansluit bij haar kern en van daaruit de hele organisatie opnieuw definieert en al haar facetten omvormt. En dergelijk proces doe je niet zomaar even. Het vergt vele jaren van inspanning waar alle mensen binnen de organisatie van hoog tot laag bij betrokken zijn (cultuuromslag) van fase 3 naar fase 4 is een grote stap waarin het prestatie en resultaatgericht wordt losgelaten en plaats maakt voor een denken vanuit waarden en mensen. (fundamentele verandering van gedachte en inzicht) Het idieele en het materiele (winst) even belangrijk wordt in fase 4 Door voor je 1- werknemers , 2- je klanten ,3- je leveranciers,4- je directe omgeving te zorgen maximaliseer je de waarde voor de aandeelhouders op de lange termijn. De medewerkers van een organisatie hebben een diep verlangen om niet alleen hun eigen ego te ontwikkelen, maar ook hun eigen geestelijke principe, hun wezenskern om in samenwerking met anderen bij te dragen aan de ontwikkeling van het groter geheel. De ondersteuning van een dergelijk proces vraagt om goed leiderschap.

Fase 5 De op morele waarden en principes gebaseerde organisatie
Het is pas zo’n 25 jaar dat organisaties kenmerken aan het ontwikkelen Zijn die eigen zijn aan fase 5. Wat zijn die kenmerken. --1 Zij bezitten visie en een missie die uitgaan van fundamentele Waarden en principe’s --2 missie en visie creeren enthousiasme en betrokkenheid bij de medewerkers en brengen mensen op een lijn, terwijl ieder zijn eigen inbreng heeft --3 Individuele mensen worden gestimuleerd prestaties te leveren initiatieven te ontplooien, alsof ze mede ondernemer zijn in het bedrijf. --4 Meestal een sterke decentralisatie van beslissingsbevoegdheden platte hierarchieen en weinig bureaucratie (dienend leiderschap) opgeven van macht en status. (opzij kunnen zetten van je ego) --5 Er wordt belang gehecht aan gevoel, inspiratie, en geestelijk inzicht Er zijn 3 elementen die medewerkers enthousiastmeren: de kans reele verantwoordelijkheid te dragen en keuzevrijheid te hebben, de kans Om zelfrespect en eigen identiteit op te bouwen, en de kans het gevoel te ervaren dat je echt een bijdrage levert. Ze steunen elkaar omdat ze inzien dat ze niet alleen deel zijn van Hetzelfde groter geheel, maar ook samenwerken om dat geheel verder te ontwikkelen. In de praktijk kost het heel veel inspanning en ontwikkeling om zo ver te komen. Dat is ook de reden dat zo weinig organisaties zijn die zich in fase 5 bevinden. Innerlijke ontwikkeling van de leidinggevende In fase 3 een goed ik gevoel te ontplooien. Dan door de transformatiefase van fase 4 heen te gaan Om vervolgens het geestelijk zelf in fase 5 en 6 te ontwikkelen.

Fase 6 De organisatie als nieuwe gemeenschap
Hoe ziet een organisatie in fase 6 eruit. Het is niet mogelijk Om daar nu al een uitgebreide beschrijving van te geven. Hoe Het een en ander zich in de toekomst zal ontwikkelen. Wel zijn er een aantal elementen te noemen. In fase 6 zal het accent komen te liggen de behoefte persoonlijk en Geestelijk tot in de kern te ontwikkelen .(onze huidige behoeften en wils impulsen komen uit ons ego voort d.w.z. wat hebben we er zelf aan ) In fase 6 zijn deze impulsen gericht op de ander onzelfzuchtig en vrij. Het accent zal liggen op broederlijke omgangswijze, daardoor een heel nieuw gevoel van verbondenheid en liefde tussen medewerkers In de fase 5-6-7 zullen zich alleen in positieve zin kunnen Ontwikkelen als we de werking van de duistere krachten leren herkennen en hanteren . De strijd tussen de krachten van het kwaad, die niet willen dat de ontwikkelingen verdergaat en de krachten van licht en liefde die vooruitgang beogen. En dat zal voortdurende reflectie, Zelfkennis, en keuze’s vragen.

Fase 7 De organisatie als bijdrager aan de wereldontwikkeling
In fase 7 richt de aandacht van de organisatie zich vooral op de bijdrage die men wil leveren aan de ontwikkeling van het grote geheel samenleving,de mensheid, de natuur, de aarde, de wereld. In onze tijd zijn de voorboden al zichtbaar. We zijn gaan beseffen hoezeer de technologische en industriele welvaart van de afgelopen 50 jaar ten koste is gegaan van natuur en mensen. Oerbossen gekapt, zeeen leeggevist, grond en water vervuild. Duurzaam ondernemen : streeft naar economische, sociale En ecologische belangen met elkaar in evenwicht te brengen en Te houden.

Conclusie
Net als een individueel mens bevindt een organisatie zich ook in Meerdere fasen tegelijk. Ook voor de organisatie geldt dus de opdracht, zich bewust Te worden van de stukken die achter gebleven zijn en deze alsnog Te ontwikkelen.

De ontwikkelingsfasen in de ideele organisatie

Waarom dezer extra beschrijving? Omdat ideele organisaties Weliswaar dezelfde fasen kennen als de commerciele, maar erop Een andere wijze doorheen gaan. Fundamentele verschil is dat zij niet als doel hebben winst Te maken (non Profit) Deze organisaties worden opgericht door Een of meerdere mensen vanuit een ideaal een sterke overtuiging Of een waarheid. Denk aan amnesty int. Of artsen zonder grenzen. Een duidelijke visie en missie die gericht is op de buitenwereld.

Fase 2 autocratisch
Vaak opgericht door een persoon die een charismatisch leider is Met een groot ideaal en zich goed kan uitdrukken ( bijv. Jan Marijnissen van de Sp) Alles en allen in dienst van het ideaal vaak sprake van een zekere emotionele afhankelijkheid. Het samenwerken aan de realisatie van het ideaal schept een sterke Band tussen de leden onderling. Het persoonlijke element , in de zin van eigen behoeften of afwijkende meningen van leden, krijgt Daarin weinig of geen plaats.

Fase 3 professionele fase
Als de organisatie groeit en het aantal medewerkers toeneemt, Maakt zij ook de ontwikkeling van fase 3 door. Het ik element is te herkennen aan de verdeling van het werk In functie en taken, aan decentralisering. Vorm en structuur geven. Binnen ideele organisaties verloopt de stap van fase2 naar 3 vaak problematisch. Redenen:1. Alle aandacht en energie zijn gericht op het doel buiten De organisatie(weinig oog voor interne processen) 2. De leidenden persoonlijkheden zien zich zelf meer als hoeder van het ideaal dan als manager van werk/veranderingsprocessen. 3. Bij medewerkers in een ideele organisatie bestaat weerstand tegen materiele zaken als geld en financiele systemen en management. Ze zijn bang dat de persoonlijke vrijheid indamt en de spontaniteit en creativiteit onderdrukt . Men laat vaak na om de medewerkers bij Te scholen op het gebied van leiding geven en managementvaardigheden. Meestal weinig of geen ruimte voor de persoonlijk behoeften van de medewerkers. Op grond van de gemeenschapsgevoel plaats men  Zich eerder in fase 6 dan in fase 2 Het blijkt toch dat zij in fase 2 zitten Omdat er geen ontwikkelingsstappen zijn gezet.

Fase 4
Transformatie Wat zich niet op tijd vernieuwt, verstart Kritiek van buiten wordt genegeerd( kritiek vormt immers een Bedreiging voor de eenheid fase 2) komen er toch problemen dan zijn De leiders geneigd uit angst en onkunde, conservatief, repressief, en soms zelfs manipulatief de crisis en chaos aan te pakken. De sfeer wordt onveilig. Vaak wordt er een nieuwe directeur benoemt, zonder dat de medewerkers er bij betrokken worden. Medewerkers en leden keren de instellingen, vereniging de rug toe. Het transformatie proces, is het opruimen van het verleden,van resultaat naar mensgericht d.w.z dat hun individuele inbreng wordt gehonoreerd. (dit proces gaat vaak met hulp van buitenaf)

Fase 5-6-7
Vindt het ideaal een basis in de geest van de erbij betrokken mensen. Dit is nodig opdat ieder individu zich vanuit de eigen kern kan Verbinden met het opnieuw geformuleerde ideaal. Pas dan kan worden bijgedragen aan de ontwikkeling van andere mensen, organisatie en de samenleving als geheel.

Conclusie
Uiteindelijk komen de ideële en commerciële organisaties bj elkaar in fase 5 via een andere ontwikkeling weliswaar.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Mediteren leren

    Dit boek geeft een handleiding bij het leren mediteren voor beginners en voor de gevorderden die nog eens bij het begin willen beginnen. Het uitgangspunt is de spontane meditatie, die iedereen af en toe heeft. 

  • Satsang

    Dit boek is een bloemlezing van satsangs gehouden door Douwe Tiemersma. Bijeenkomsten waarin hij als advaitaleraar de kern van het advaita inzicht doorgeeft.

  • Verdwijnende scheidingen

    Douwe Tiemersma
     

    Verdwijnende scheidingen

    Proeven van intercultureel filosoferen

    276 pagina’s, paperback

  • Openingen naar Openheid

    In dit boek zijn ruim 120 korte teksten verzameld die openingen bieden naar die openheid. Deze blijkt uiterst eenvoudig te zijn. De teksten zijn stukjes van leergesprekken, bedoeld als stimuli om de aandacht te richten op openheid, iets daarvan te laten zien en zo de realisatie van openheid een grotere kans te geven. Ze vormen samen de essentie van het onderricht in non-dualiteit.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod