6-20 Ga terug in je zelf-zijn en ontspan je

Jaargang 6 nr. 20 (14 november 2005)
Tekst

Advaita-bijeenkomst met Douwe Tiemersma op zondag 6 november 2005
Aantekeningen door Danny

Meestal ben je gericht op de wereld buiten jezelf.
Als je aandacht naar binnen keert, merk je een scheiding op tussen binnen en buiten.
Wat van binnen is, is van mij. Wat buiten is, is niet van mij.

Laat je aandacht nu verder naar binnen laat gaan, helemaal naar jezelf toe, en laat van daaruit je bewustzijn zich openen naar buiten.
Dan komt alles open. Er blijkt geen scheiding meer te zijn.
Keer daarom steeds terug naar je zelf-zijn.

Ga naar binnen en laat je daar ontspannen.
Laat je letterlijk zakken tot op het niveau van het hart en laat de ontspanning doorgaan.
Ga de hartsfeer binnen en ervaar de golvende en kloppende energie.
Dat naar binnen gaan betekent het loslaten van alle beperkende identificaties.
Je ervaart dat je niet meer aan vormen vastzit.
Je ervaart dat je oneindig uitgebreid bent.

Ga steeds opnieuw terug naar jezelf, op die manier komt alles open.
De beperkingen van het ego verdwijnen, wanneer je steeds weer terugkeert naar het zelf-zijn.
Ervaar concreet het zelf-gevoel.
Ga er helemaal in, dan komt de ware aard te voorschijn.
Hierdoor krijg je inzicht in wat je bent en niet bent, het onderscheidende inzicht.

Hoe meer je je ontspant, des te meer je tot jezelf komt.
Hoe dieper je je ontspant, des te meer je thuiskomt.
In een gespannen toestand ben je niet jezelf, je bent gekunsteld.
Hoe meer je je ontspant, des te natuurlijker alles wordt, des te minder grenzen er zijn.
Stel dit intern vast.
Het is een totaal open zijn zonder grenzen.
Elke vorm van dualiteit ontbreekt.
Ervaar dit alles heel bewust.

Keer steeds weer terug tot jezelf.
In het zelf-zijn ben je alles en iedereen.
Zit je vast in een of andere beperkende identificatie, keer dan terug naar het zelf-zijn en laat die identificatie los.
Zo komt alles vrij.
Laat alles open blijven, steeds opnieuw.
Dat is werkelijke overgave.

Wanneer de open toestand aanwezig is, gaat alles vanzelf.
Als je alles bent is er geen confrontatie meer.
Wees erop alert dat er geen verkramping plaats vindt.
Blijf ontspannen, laat los, laat alles open.
Ervaar het zelf-zijn telkens opnieuw als onbeperkt, onbegrensd, oneindig ruim.
Ervaar jezelf als oneindig.
Keer telkens terug naar die open toestand.
Dan is er geen ego-beperking in het doen en laten.
Er zijn geen vaste regels meer, je maakt geen problemen meer.

Gewoontes kunnen bijzonder hardnekkig zijn.
Keer daarom steeds weer terug naar je eigen zelf.
Ga steeds opnieuw terug naar het ontspannen zelf-zijn.

Het ego hoeft niet te verdwijnen, alleen de beperkingen van het zelf-zijn in het ego.
Het ego is niet negatief, alleen de beperking moet losgelaten worden.
Die beperkingen komen snel terug.
Voor je het weet zit je weer ergens aan vast.
Wees op je hoede en keer terug naar het ontspannen zelf-zijn.

Wanneer je heerlijk rustig zit, is alles volmaakt.
Je bent open, helder en ontspannen.
Die toestand kan blijven voortduren.
Stel vast dat je vrij bent en leef vanuit die openheid.
Het ik komt los en gaat op in het grotere geheel.
Wanneer alles open is, is er geen egoïsme meer.
Er is het grote geheel waarin allerlei energieën bewegen.
Laat het leven zo op een open manier doorgaan.

Verlichting is het vrijkomen op alle niveaus.

Let erop dat je steeds open blijft.
Wanneer je met iemand praat, blijf open.
Dan is er niet iemand die praat, er is alleen maar praten.
Je gaat op in het grotere geheel.

Spanning kan zich alleen ontspannen in een grotere ruimte.
Blijf dus bewust van de grote ruimte van je bewust-zijn. Laat datgene wat beperkend werkt daarin los.

Bij sommige mensen ervaar je meer ruimte dan bij andere. Dat ervaar je als positief.
Een totale verruiming kan meestal slechts plaats vinden via een leraar.
De laatste restanten zijn subtieler en dieper gelegen dan je denkt en daardoor lossen ze moeilijker op.
Een leraar kan je daarbij helpen.
Een leraar is een leraar voor zover je openheid van hem/haar leert.

Als je het oude loslaat, is de schepping voortdurend een wonder.
Laat alles open.
Als je alles als vooraf bepaald denkt, heb je een gesloten geheel.
Het grote geheel is juist volkomen open.

Het gaat om het openbreken van alle beperkingen.
Blijf zo open mogelijk om te voorkomen dat je ergens aan vast gaat zitten.
Ben je open, dan komt alles wat nog ergens vast zit naar boven.
Dan kan het oplossen in het grotere open geheel.
Komt iets op dat minder prettig is, ervaar dan de openheid.
Sta open voor alles wat vanuit het onbewuste omhoog komt en laat het in de openheid los.

Ga terug in je zelf-zijn en ontspan je.
Ervaar intern deze open toestand.
Laat de ontspanning in de fijnere niveaus verdergaan.
Op die manier zal de beperkte vorm van het zelf-zijn (ego) verdwijnen.
Je laat je meestromen met de rivier, maar bij dat doorstromen is er een helder bewustzijn.
Je laat het leven stromen terwijl je alert blijft.
In dat bewustzijn ben je vrij.

Vanuit het ruimere bewustzijn verloopt het leven vanzelf.
Als je maar open van geest bent.
Als je niet weet welke keuze je moet maken, keer dan terug tot het zelf-zijn.
Dan gaan de gebeurtenissen vanzelf op de meest juiste manier en dat stel je ook vast.

Wat is gemakkelijker dan jezelf te zijn?
Laat alles vrij en open.
Het leven leeft zichzelf.
Dwing jezelf of de ander niet een bepaalde richting uit te gaan.
Laat alles open.
Er hoeft helemaal niets gedaan te worden.

Primair is de ruimte, de openheid.
Stel je vast dat er nog verkramping aanwezig is?
Laat deze los in die ruimte.

Hou je bij het essentiële: de openheid.
Laat je door niets afleiden.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Satsang

    Dit boek is een bloemlezing van satsangs gehouden door Douwe Tiemersma. Bijeenkomsten waarin hij als advaitaleraar de kern van het advaita inzicht doorgeeft.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

  • Management en non-dualiteit

    In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod