Jaarverslag 2008

1. Het algemene beeld en nieuwe ontwikkelingen

In dit verslagjaar is voor het eerst de cursus ‘Non-dualiteit in de praktijk’ gegeven. Deze cursus is in eerste instantie bedoeld voor mensen die zelf lesgeven. Zij krijgen oefeningen aangereikt die ze kunnen gebruiken om hun inzicht in non-dualiteit door te geven. In de themagroepen zullen cursussen worden ontwikkeld die hierop voortbouwen en die zijn  toegespitst zijn op de verschillende werkgebieden. In de themagroep Jongeren is een dergelijke cursus door Pia al ontwikkeld en in 2008 voor de tweede keer gegeven.

In november 2008 is het boek Non-dualiteit- de grondeloze Openheid verschenen. Bij het uitkomen van dit boek is een boekpresentatie gehouden in boekhandel Donner in Rotterdam.

Vanaf het volgende jaar zullen de lessen yoga , meditatie en de bijscholingen die Douwe gaf in het kader van  Yogacentrum de Ruimte ondergebracht worden bij het Advaitacentrum. Zij zullen vallen onder een nieuwe themagroep: Yoga en meditatie.

Nieuw in 2008 is ook dat via de website een aantal satsangs zijn te downloaden en integraal te beluisteren.

Een organisatorische verandering is dat drie mensen, nu drie bestuursleden, zijn aangesteld als ‘aanspreekpunt’ voor de coördinatoren van de werkgroepen. Dit is ingesteld om Douwe te ontlasten van praktische werkzaamheden en lijkt goed te werken.

Tenslotte zijn al de verschillende activiteiten zoals de avonden, dagen, weekenden en weken in dit jaar wederom op de gebruikelijke wijze gegeven en ook dit jaar zijn ze goed bezocht.

2. Stichting Openheid

Zoals vermeld in de Statuten heeft Stichting Openheid als doel de non-dualistische Openheid te bevorderen door gespreksbijeenkomsten te organiseren met Douwe Tiemersma en door zijn gesprekken en teksten bekend te maken. De Stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door:

2) Ontwikkeling en stimulering van radicaal zelfonderzoek en de organisatie van lezingen, gespreksbijeenkomsten, cursussen, workshops en symposia.

Dit jaar zijn in het kader van deze twee punten de volgende activiteiten georganiseerd.

-          3 of 4 advaita gespreksavonden/satsangs per maand in Gouda, uitgezonderd de zomermaanden

-          2 advaita-weekenden op de Hoorneboeg te Hilversum op 5 en 6 april en 4 en 5 oktober 2008 met respectievelijk 42 en 38 deelnemers.

-          3 retraiteweken op Schiermonnikoog: 1 week in de winter (1-8 februari 2008) met 35 deelnemers, een stilteweek op Schiermonnikoog (6-13 juni, 38 deelnemers) en tenslotte een week in augustus (22-29 augustus met 30 deelnemers). De aantallen zijn inclusief  de mensen die alleen aan de avonden deelnamen.

-          Er vonden twee retraitedagen plaats op zondag 31 augustus en zondag  28 december in het Advaita Centrum. Er waren op beide dagen respectievelijk 42 en 62 deelnemers.

-          Er zijn in totaal 9 Stiltedagen georganiseerd in het Advaita Centrum. Ze waren over het algemeen vrij druk bezocht (rond de 20 deelnemers)

-          De tweede helft van het jaar is de cursus: ‘Non-dualiteit in de praktijk’ gegeven met 32 deelnemers

-          Individuele gesprekken met Douwe waren er regelmatig zowel voor ingewijden als voor ieder die het wenste (voornamelijk op de vrijdagmiddag, meestal zo’n 2 keer in de maand).

-          Er waren twee bijeenkomsten in Groningen, twee in Brugge en twee in Leuven.

-          Er waren diverse bijeenkomsten van de themagroepen

-          Geven van diverse lezingen

3) Het verzorgen van publicaties

Dit jaar is het boek Non-Dualiteit, de grondeloze openheid uitgekomen.

De Advaita Post met teksten van Douwe Tiemersma verscheen ongeveer een maal per twee weken. In 2008 is 20 keer de Advaita Post verstuurd.

Van de website wordt veel gebruik gemaakt.  Nieuwe teksten worden iedere paar weken toegevoegd. Hiervan wordt in de Advaita Post melding gemaakt. Het aantal bezoekers van de website is bedraagt vele duizenden per maand.

Ten slotte kunnen de Cd’s en mp3’ s met gespreksopnames worden genoemd, die bij de bijeenkomsten worden verkocht of na bestelling worden opgestuurd.

4) Het ter beschikking stellen van ruimte waarin de bovengenoemde activiteiten kunnen plaatsvinden.

Het Centrum is gevestigd op Fluwelensingel 53. Deze ruimte voldoet uitstekend aan de behoeften. In dit jaar zijn in de bovenzaal enige aanpassingen gedaan waardoor de geluidsoverlast is beperkt. Ook is er nieuwe vloerbedekking gelegd. De bibliotheek is nu ondergebracht in deze zaal. De vrijgekomen kamer waar deze eerst was, is nu een stilteruimte.

3. Het bestuur

Het bestuur van de Stichting Openheid bestond in 2008 uit de volgende personen:

- Voorzitter: Ineke van Dongen, Zwanebloemstraat 22, 6871 WN Renkum

- Penningmeester: Reinoud Waterreus, J.P.Coenstraat 107, 3531 ER Utrecht

- Secretaris: Patricia van Bosse, Laan van Duivenvoorde 6, 2252 AK Voorschoten

- Lid: Marjo Vredenbregt, Anne Franklaan 31, 3721 PK, Bilthoven

- Lid: Willem Steetskamp, Engelandlaan 292, 2034NJ Haarlem

Het bestuur heeft dit jaar 2x vergaderd (januari en begin september).

Voorzitter Ineke van Dongen zorgde ondermeer voor de voorbereiding van elke vergadering in overleg met de secretaris en de erevoorzitter. Zij zat de vergaderingen voor.

Secretaris Patricia van Bosse zorgde o.a. voor de notulen van de vergaderingen en het maken van het jaarverslag.

Verdere activiteiten waren het bijhouden van namen en adressen van belangstellenden en nieuwe ingewijden, het doorsturen van verslagen en informatie voor de coördinatoren en bestuursleden, desgevraagd geven van informatie, het bijhouden van afspraken met Douwe en opgaven voor cursus Non-dualiteit in de praktijk

Penningmeester Reinoud Waterreus zorgde voor de financiële administratie en transacties, maakte een jaaroverzicht, controleerde de betalingen voor de advaita-activiteiten, donaties en publicaties, betaalde de rekeningen voor de zaalhuur.

Reinoud wordt bijgestaan door Marco van der Bas wat betreft het maken van de balans en de opzet van de boekhouding.

De financiën worden gecontroleerd door de kascommissie. Dit jaar is dat gedaan door Yoke de Haard en Melanie Siliakus.

Er zal een apart financieel jaarverslag over het jaar 2008 verschijnen.

Erevoorzitter Douwe Tiemersma heeft in het Centrum in Gouda tijdens dit verslagjaar:

- 3 a 4 openbare gespreksavonden/satsangs per maand gegeven

- twee retraitedagen

- en 9 Stiltedagen gehouden

- de cursus Non-dualiteit in de praktijk gegeven, die bestond uit vier bijeenkomsten en een weekend

Daarnaast heeft hij 2x in Groningen en 2x in Brugge bijeenkomsten geleid.

Hij leidde de drie retraites in Schiermonnikoog en de twee weekenden op de Hoorneboeg.

Hij begeleidde een groot aantal ingewijden (nu ruim 100) o.a. door middel van individuele gesprekken.

Advaita Studie en Praktijk is ook dit jaar weer gegroeid. Douwe heeft inleidingen gegeven tijdens bijeenkomsten van de themagroepen Psychotherapie en Non-dualiteit en Werk, Management en Non-dualiteit.

Verder heeft hij ook een aantal lezingen gehouden.

4. De themagroepen

- De themagroep Kennis van Non-dualiteit

Coördinator Douwe Tiemersma

De cursus ‘Non-dualiteit in de praktijk’ valt onder deze themagroep.

Van filosofische teksten over non-dualiteit worden samenvattingen gemaakt en op de website gezet. Binnenkort zal er een Encyclopedie Advaita Vedanta op de website geplaatst worden

- De themagroep Psychotherapie

Coördinator Paul Soons.

In dit verslagjaar is de themagroep vier maal bijeen geweest. De avonden hadden als onderwerp steeds een praktische benadering in relatie tot non-dualiteit. Het is de bedoeling een training te ontwikkelen en wellicht een boek te maken.

- De themagroep Werk, Management en Non-dualiteit

Coördinator Niels Willems

De themagroep heeft dit jaar vier bijeenkomsten gehouden. De bedoeling is een training te ontwikkelen.

- De themagroep Poëzie en proza

Aan de verzameling gedichten en stukjes proza op de website waarin non-dualiteit tot uitdrukking komt, wordt af en toe iets toegevoegd. De webpagina wordt betrekkelijk veel gelezen.

- De themagroep Jongeren Ontspanning en Inzicht

Coördinator Pia de Blok

In dit verslagjaar heeft Pia weer veel lessen gegeven op scholen en in andere situaties. De ‘pitstops’ en andere ontspanningsoefeningen met inzicht in non-dualiteit blijken goed te werken. Verslagen en andere stukken zijn op de website geplaatst. Er is een aantal keren  aandacht geweest voor de lessen in de pers.

De cursus Onbeperkt Ontspannen is erkend door de Vereniging van Yogaleerkrachten  als bijscholingscursus. In de herfst is een tweede dergelijke cursus gegeven die beoogt dat ook anderen de oefeningen kunnen doorgeven. Degenen die daaraan deelgenomen hebben kunnen opgenomen worden in de  Federatie Onbeperkt Ontspannen. Daarbij is het Zelf ontspannen zijn primair. De deelnemers hebben hun eigen werkwijze en gebruiken ook de oefeningen die ze van Pia hebben geleerd. Verschillende mensen passen inderdaad de van Pia geleerde oefeningen toe, niet alleen op scholen, maar in diverse situaties. In het volgende voorjaar wordt weer een opleidingscursus gegeven. Deze valt dan onder het Advaita Centrum en Pia geeft de cursus als een freelancer.

Het manuscript van het boek Onbeperkt Ontspannen waarin de oefeningen staan, is voor een groot gedeelte klaar. Het ligt bij een uitgever ter beoordeling.

Er zijn weer veel plannen en mogelijkheden voor het volgende jaar.

5. Werkgroepen
Cluster Activiteiten

Aanspreekpunt: Marjo Vredenbregt

a)Werkgroep Advaita-avonden

Coördinator: Belend Naseh

Leden: Marijke J,  Wil G, Jody v D., Odile, Henk v. D. Jochem M., Marry, Wouter K., Hansje K.

Sommigen van hen zijn in juni 2008 uit de werkgroep gegaan, anderen juist toegetreden.

Deze werkgroep zorgt voor de organisatie van de satsangs/Advaitaavonden in Gouda.

De meeste leden zijn 1x per maand aan de beurt en enkelen twee keer. Ze zorgen voor het inrichten van de zaal, zetten thee, wassen de kopjes af, doen kleine schoonmaakwerkzaamheden.  Er is afgesproken dat 1 persoon verantwoordelijk is voor de gang van zaken per avond.

Odile zorgt steeds voor de informatietafel, de entreegelden en de verkoop van boeken. Zij stort vervolgens het entreegeld en het geld van de boeken en cd’s op de rekeningen van de Stichting en van de uitgeverij.

b) Werkgroep Advaitadagen

Coördinator: Johan van Dam, eind 2008 opgevolgd door Henk van Dalen

Er zijn al een lange tijd jaarlijks twee retraitedagen (eind augustus en eind december / begin januari), die beiden in het Advaitacentrum plaatsvinden. De dagen zijn goed bezocht. Alles verloopt heel gemakkelijk omdat er niet voor de lunch gezorgd hoeft te worden en er ter plekke wordt betaald.

c) Werkgroep Stiltedagen

Coördinator: Anke Elders

Lid: Annet Pietersen

Deze werkgroep heeft als doel het organiseren van Stiltedagen in het Advaita Centrum in Gouda. (thee en koffie zetten, voorbereiden van de grote zaal, afwassen, schoonmaken na afloop, opruimen enz.).

De organisatie van deze dagen is eenvoudig en loopt soepel, er zijn altijd wel mensen die helpen met het afwassen ed. Agnes of Odile zorgen voor het innen van het geld.

d) Werkgroep Advaita weekenden

Coördinator: Willem Steetskamp

Deze werkgroep heeft als doel het organiseren van 2 Advaita-weekenden per jaar. De organisatie van de weekenden op de Hoorneboeg verliep goed. De thema’s waren: ‘Emoties en egoloosheid’  en ‘De aard van het bewustzijn’.

De deelname is al jaren ongeveer hetzelfde, rond de 40 mensen.

e) Werkgroep Advaita weken

Coördinator: Wieke Janssen

Leden: Arno Agricola, Animitta Albers

Deze werkgroep heeft als doel het organiseren vooraf en ter plekke van de retraiteweken op Schiermonnikoog in februari, juni en augustus.

De weken zijn ook dit jaar goed bezocht en worden als heel positief ervaren.  De samenwerking tussen Wieke, Arno en Animitta loopt goed. Arno houdt zich bezig met de administratie van de deelnemers en Wieke met de inhoudelijke zaken en het regelen vooraf. Animitta heeft als taak het coördineren van wat tijdens de week op Schier geregeld moet worden.

Cluster Beheer

Aanspreekpunt: Willem Steetskamp

g) Werkgroep Onderhoud en Inventaris Advaita Centrum

Coördinator: Melanie Siliakus eerste helft van het jaar, opgevolgd door Wouter Koert

Leden: Jody, Belend, Ewoud, Henk

Deze werkgroep draagt zorg voor het signaleren van de onderhoudsklussen aan het gebouw, koopt de daarvoor benodigde materialen in en zorgt dat deze worden uitgevoerd.

h) Werkgroep Verhuur

Coördinator: Yoke de Haard

Lid: Odile, Douwe

Deze werkgroep regelt alles wat betreft de verhuur van de zaal. De zaal wordt betrekkelijk vaak verhuurd. Er zijn een aantal vaste huurders en enkele meer kortlopende huurders.

i) Werkgroep Schoonmaak

Coördinator: Marijke JacobsRosier

Leden: Belend, Janneke, José, Arno, Agnes, Willie.

Deze werkgroep heeft als doel het grondig schoonmaken van het Advaita Centrum ongeveer iedere 3 maanden.

Er wordt gewerkt met een schema waarop aangekruist wordt wanneer wat is schoongemaakt

j) Werkgroep Inkopen

Coördinator Annet Pietersen (eerste helft van het jaar) daarna Matthijs Hillesum

Deze werkgroep zorgt voor het voorradig zijn van alle benodigdheden voor het Advaita Centrum.

k) Werkgroep Ontvangst

Leden: Agnes Smits, Marijke JacobsRosier

Deze werkgroep heeft als doel het ontvangen van alle mensen, maar vooral de nieuwe mensen die deelnemen aan de activiteiten van de Stichting Openheid en bijdragen aan een beter verloop op sociaal en organisatorisch vlak.

Deze taken zijn dit jaar voornamelijk uitgevoerd tijdens de Stiltedagen, de Advaita-weekenden, de retraitedagen, de Advaita-avonden en de cursussen.

l) werkgroep Open activiteiten

Coördinator: Odile de Westphalen

In de maand juli is in de weekenden 4 keer een zomerdag georganiseerd zonder de aanwezigheid van Douwe. Steeds werd een dagdeel een activiteit aangeboden, het andere dagdeel was een stiltebijeenkomst. De opkomst was dit jaar zodanig dat er geen vervolg gegeven wordt aan deze activiteiten.

Cluster Bibliotheek, Publicaties en PR

Aanspreekpunt: Ineke van Dongen

l) Werkgroep Bibliotheek

Leden: Belend en Marja Sanderse; Anneke Huizinga 1e halfjaar

Deze werkgroep heeft als doel het uitlenen van boeken op het terrein van Advaita Vedanta en verwante stromingen. Er zijn dit jaar weer een aantal nieuwe boeken aangeschaft op het gebied van Advaita Vedanta.

Er zijn nu ruim 500 boeken in totaal, inclusief een paar video’s en dvd’s

i) Werkgroep Uitgeverij Advaitacentrum

Coördinator: Jan Muijzer

Leden: Carine van den Kerkhove, Marry van Huet, Odile de Westphalen
Deze werkgroep heeft als doel het uitgeven van publicaties over Advaita, het verzorgen van de bestellingen en het bijhouden van de administratie en de financiën.

Dit jaar is het boek Non-dualiteit, de grondeloze Openheid verschenen. Naast persberichten om dit bekend te maken is een boekpresentatie gehouden in boekhandel Donner in Rotterdam. De verkoop van boeken aan boekhandelaren en particulieren loopt goed door.
Het bestellen van boeken via de website boeken is nu mogelijk. De Uitgeverij Advaita Centrum is lid geworden van de Vereniging Zelfstandige Uitgeverijen. De verzending van boeken aan boekhandels loopt nu via het Centraal Boekhuis. De vertegenwoordiger van Uitgeverij Asoka neemt ook onze boeken mee naar de boekhandels en beurzen om deze onder de aandacht te brengen.

h) Werkgroep PR

Coördinator: Gerrit Groot Dengerink
Leden: Mariëlla van der Heijde, Odile de Westphalen

Deze werkgroep heeft als doel de PR activiteiten en Website voor het Advaita Centrum te ontwikkelen en organiseren.

Gerrit zorgt voor het klaarmaken en publiceren van informatie over de Stichting en haar activiteiten aan tijdschriften zoals InZicht en de Koorddanser en aan websites zoals Yoga-actueel, Satsang.nl.
Mariëlla en Douwe hebben, zoals altijd, gezorgd voor het publiceren van het programmaboekje (2x per jaar). Odile verstrekt informatie aan geïnteresseerden en relevante groepen die hierom vragen.

k) Werkgroep Website Advaitacentrum

Coordinator: Rolf Wegman ( later in 2008 een vacature)
Leden: Sabine Bekkers, Ewoud de Kroon,  Jody van Dongen, Marianne de Vrijer, Michel Blom, Arne Brands (eerste helft van het jaar)
Er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe website, die meer mogelijkheden heeft en gemakkelijker te onderhouden is. Van de website wordt veel gebruik gemaakt.

i)Werkgroep gespreksopnames

Coördinator: Jochem Meijer
Leden: Paul Wiewel, Michel Blom

Deze werkgroep heeft als doel de gesprekken van de avonden, dagen, weekenden en weken met Douwe Tiemersma op te nemen en tegen betaling te verstrekken aan belangstellenden.

Alle gesprekken worden nu opgenomen op de mp3 speler. Zo worden ze ook gedupliceerd voor degenen die ze hebben besteld.
Tijdens dit jaar is begonnen met satsangs via de website beschikbaar te maken. Ook van de weekenden en weken zijn de gespreksbijeenkomsten te downloaden.
Onder deze werkgroep valt ook het uittypen van de gesprekken ten behoeve van publicatie. In de bibliotheek staat een bakje met uit te typen gesprekken en de daarbij benodigde handleidingen.

j) Werkgroep Advaita Post

Coördinator: Pia de Blok
Deze werkgroep heeft als doel het verzenden van de Advaita Post.

De Advaita Post wordt ongeveer 2x per maand verstuurd. Douwe verzorgt de inhoud van de Advaita Post die meestal begint met een foto of tekening en ook een tekst van Douwe bevat. Van andere teksten zoals brieven, samenvattingen, en teksten van de projectgroepen worden links geplaatst naar de website. Verder is de agenda opgenomen van de activiteiten van zowel de Stichting Openheid als de yoga en bijscholingen die Douwe geeft.
Het aantal ontvangers is weer toegenomen: eind 2008 werd de Advaita Post aan 830 mensen toegezonden (770 in 2007).

6.Conclusie

Ook dit jaar kunnen we weer vaststellen dat alles op een prettige en goede manier is verlopen.

Al de verschillende activiteiten in het Advaita Centrum zijn dienstbaar aan het creëren van omstandigheden die de realisatie van non-dualiteit een grotere kans geven. Er zijn steeds voldoende mensen om de taken te verrichten die de activiteiten met zich meebrengen.

Behalve de bezoekers van cursussen en bijeenkomsten zijn er veel meer mensen die via de website, de Advaita Post en de boeken kennis nemen van wat wordt aangeboden. Een mooie ontwikkeling is dat steeds meer mensen op enige wijze hun inzichten weer aan anderen gaan doorgeven, zodat ook op die wijze het inzicht in non-dualiteit zich verder verspreidt.

• Management en non-dualiteit

In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

• De ander en ik

Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

• Pranayama

Dit boek is een praktische handleiding bij het beoefenen van pranayama. Alle onderdelen van de traditionele pranayama komen hierbij aan bod.

• Openingen naar Openheid

In dit boek zijn ruim 120 korte teksten verzameld die openingen bieden naar die openheid. Deze blijkt uiterst eenvoudig te zijn. De teksten zijn stukjes van leergesprekken, bedoeld als stimuli om de aandacht te richten op openheid, iets daarvan te laten zien en zo de realisatie van openheid een grotere kans te geven. Ze vormen samen de essentie van het onderricht in non-dualiteit.