Jaarverslag 2013

1. Algemeen

Het was Douwe's wens dat er na zijn overlijden nog een aantal activiteiten van stichting Openheid zouden doorgaan. Dit zijn De website, de Advaitapost en de uitgeverij. Alleen de mensen die hier direct bij betrokken zijn, worden dit jaar nog betrokken bij de uiteenzetting van de toekomstlijnen van deze drie punten. Alle overige werkgroepen zijn niet meer actief of gaan zelfstandig verder. Dit geld eveneens voor Stichting Jongeren en ontspanning en Stichting Advaita Yogaleraren Opleiding. Deze twee gaan op volledige zelfstandigheid verder, voor zover ze dit nog niet waren.  Dit Jaar is voor Stichting Openheid, het jaar van het loskoppelen van activiteiten en bijeenkomsten rondom Douwe en Advaita aangezien  Douwe Tiemersma  op 3 Januari 2013 is overleden.

2. Stichting Openheid

Zoals vermeld in de Statuten heeft Stichting Openheid als doel de non-dualistische Openheid te bevorderen door gespreksbijeenkomsten te organiseren met Douwe Tiemersma en door zijn gesprekken en teksten bekend te maken. De Stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door:

2) Ontwikkeling en stimulering van radicaal zelfonderzoek en de organisatie van lezingen, gespreksbijeenkomsten, cursussen, workshops en symposia.

In het kader van deze twee punten werden al de activiteiten georganiseerd die op het Advaitacentrum plaatsvonden. Nu Douwe dus overleden is en hij in zijn document na mijn overlijden, heeft aangegeven dat hij wil dat alleen de advaitapost , de website en uitgeverij doorgaan, worden de bovenstaande punten: 1 Onderzoek en bestudering van advaita en 2 Ontwikkeling en stimulering van radicaal zelfonderzoek nu op een andere manier bewerkstelligd.  Voorgaande jaren onder leiding van Douwe Tiemersma had de stichting een actief naar buiten tredend karakter. Nu zal de stichting dus een meer passief karakter krijgen waarbij geïnteresseerden zich dus zelf kunnen richten tot de Advaitapost, de website en de uitgeverij. Alle kennis en informatie die hier in overvloed te vinden is heeft nog steeds ten doel om het onderzoek naar Advaita Vedanta te bevorderen en de ontwikkeling en de stimulering van zelfonderzoek. Het gaat slechts om een noodgedwongen verandering van een actief outreachend karakter van de Stichting Openheid, naar een passiever karakter.

3) Het verzorgen van publicaties

De Advaita Post  verschijnt 1 keer per maand.  Met teksten van Douwe en een belichting op een boek of tekst.
Van de website wordt veel gebruik gemaakt.
De geluidsopnamen van de gespreksbijeenkomsten zijn vrijwel allemaal integraal te downloaden via de website, dus beschikbaar voor iedereen.
De Uitgeverij Advaita verzorgt de publicatie van boeken over non-dualiteit.

4) Het ter beschikking stellen van ruimte waarin de bovengenoemde activiteiten kunnen plaatsvinden, is niet meer van toepassing.
Er zal slechts nog een maal, ter afsluiting van het actieve tijdperk van de stichting en ter afsluiting van alle voorheen gaande samenkomsten in het pand in Gouda (fluwelensingel 53), een laatste bijeenkomst en boekenmarkt worden georganiseerd. Dit dus ook om de boekenverkoop van de uitgeverij te stimuleren.

3. Het bestuur

Na het overlijden van Douwe zijn kort hierop een aantal bestuursleden opgestapt en een aantal nieuwe aangetreden:
Het bestuur van de Stichting Openheid bestond in 2013 uit de volgende personen:
- Voorzitter: Bryan Timmer, Amsterdam
 - Penningmeester: Wieke Janssen, Amsterdam
- Secretaris: Paul Wiewel,  Oppenheimstraat 85, 2313JD Leiden.
-Lid: Annelou Sandick Huidekoperstraat 1-1    1017 ZL    Amsterdam
-Lid Patricia van Bosse, Pieterskerkhof 5, 2311 SP, Leiden

- Lid: Pia de Blok, Moriaanseweg Oost 143, 3223 AG  Hellevoetsluis-
Opgestapt zijn dus:
 Voorzitter: Willem Steetskamp
      - Penningmeester: Melanie Siliakus
  - Lid: Henry Trappenberg,

Het bestuur heeft dit jaar 2x vergaderd (Maart en Oktober).

Voorzitter Bryan Timmer zorgde onder meer voor de voorbereiding van elke vergadering in overleg met de secretaris . Hij zat de vergaderingen voor.
Verder  heeft hij verantwoording gedragen voor de redactie van de Advaita Post.

Secretaris Paul Wiewel zorgde o.a. voor de notulen van de vergaderingen en het maken van het jaarverslag.
Penningmeester Wieke Jansen zorgde voor de financiële administratie en transacties, maakte een jaaroverzicht, controleerde de betalingen voor de advaita-activiteiten, donaties en publicaties, betaalde de rekeningen van externe activiteiten
De financiën worden gecontroleerd door de kascommissie.

4 Themawerkgroepen

Themawerkgroep Non-dualiteit
Alle themawerkgroepen en werkgroepen zijn dit jaar tot een eind gekomen en afgesloten binnen stichting Openheid.
Een aantal hiervan willen wel zelfstandig buiten de stichting doorgaan met activiteiten.
Taakbestuur: Doorgeven van het gedachtegoed van Douwe zelf, in de vorm van boeken, teksten, audio en videomateriaal, website en Advaita Post.
Dus:
Advaitapost 2014 zal 1 x per maand uitkomen.
Uitgeverij gaat zelfstandig door, i.s.m. met het bestuur.
Er zal een laatste bijeenkomst zijn in het Advaita centrum op 11-1-2014 met een boekenmarkt.
Deze bijeenkomst zal ook als afsluiting dienen van de voorgaande, jarenlange vorm waarin de   Stichting Openheid gegoten was  en bovenal ter nagedachtenis aan Douwe.
De huur van het pand waar de bijeenkomsten plaatsvonden is volgens afspraak opgezegd met Odile.
Naar alle Stichtingen en Werkgroepen die doorgaan is er een link op de Advaita website gezet.
Financiën zijn bestemd voor de boeken, PR, uitgeverij en onkosten website. Rest bedrag volgens Na mijn overlijden voor de erfgename de weduwe Douwe. De stichting zal gaan doneren.

5. Conclusie

Douwe Tiemersma is 3 Januari 2013 overleden.  Hij heeft een testament na gelaten : na mijn overlijden. Dit  document is te vinden op website: advaitacentrum.nl.
Zijn overlijden betekende een groot verlies en verandering voor stichting Openheid.
Het bestuur is veranderd. Er zijn bestuurders opgestapt en nieuwe aangetreden.
De vorm waarin de stichting zich manifesteerde is noodgedwongen veranderd. Omdat velen oude activiteiten zonder Douwe niet meer in de toekomst kunnen plaatsvinden, zijn deze activiteiten dus gestopt. Een andere reden is te vinden in het document: na mijn overlijden. Hierin geeft Douwe ook expliciet aan dat hij deze veranderingen van de stichting wenselijk acht.
De Advaitapost, de website met publicaties en de uitgeverij gaan dus wel voorlopig door.

• Openingen naar Openheid

In dit boek zijn ruim 120 korte teksten verzameld die openingen bieden naar die openheid. Deze blijkt uiterst eenvoudig te zijn. De teksten zijn stukjes van leergesprekken, bedoeld als stimuli om de aandacht te richten op openheid, iets daarvan te laten zien en zo de realisatie van openheid een grotere kans te geven. Ze vormen samen de essentie van het onderricht in non-dualiteit.

• Management en non-dualiteit

In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

• Non-dualiteit - de grondeloze openheid

Non-dualiteit is niet-tweeheid (Sanskriet: a-dvaita), de afwezigheid van scheidingen. Deze openheid vormt de kern van elke spiritualiteit en mystiek. Maar wat is non-dualiteit nu precies? Daarover gaat het nieuwe boek van Douwe Tiemersma. In zijn vorige boeken stond de non-dualiteit ook al centraal, maar nu laat hij stap voor stap zien wat non-dualiteit in de eigen ervaring betekent. Iedereen blijkt die ervaring te kennen en te waarderen.

• Naar de Openheid

De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie.
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.