Archief Studie en Praktijk

‘Studie en Praktijk’ is sinds 2004 de voortzetting van het Advaita Programma van de Faculteit der Wijsbegeerte van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het is het onderdeel van het Advaita Centrum waarin onderzoek en onderwijs centraal staan. Deze activiteiten zijn gebundeld in diverse themagroepen die gericht zijn op een dieper inzicht in de traditie en betekenis van non-dualiteit en op het laten doorwerken van non-dualiteit in verschillende sectoren van de maatschappij.

Elk thema wordt uitgevoerd door een themagroep waarin de leden een actieve bijdrage leveren. Eén van de leden is coördinator.

Iedereen die op een of andere wijze een bijdrage wil leveren kan zich aanmelden via het secretariaat of via de coördinator van een bepaalde themagroep (zie de aparte themarubrieken).

Volgende werkgroepen zijn actief geweest, maar gestopt na het overlijden van Douwe.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • Mediteren leren

    Dit boek geeft een handleiding bij het leren mediteren voor beginners en voor de gevorderden die nog eens bij het begin willen beginnen. Het uitgangspunt is de spontane meditatie, die iedereen af en toe heeft. 

  • Management en non-dualiteit

    In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

  • Openingen naar Openheid

    In dit boek zijn ruim 120 korte teksten verzameld die openingen bieden naar die openheid. Deze blijkt uiterst eenvoudig te zijn. De teksten zijn stukjes van leergesprekken, bedoeld als stimuli om de aandacht te richten op openheid, iets daarvan te laten zien en zo de realisatie van openheid een grotere kans te geven. Ze vormen samen de essentie van het onderricht in non-dualiteit.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod