Brief 43 - Bewustzijn van ruimte en ontspanning

...
Meer en meer wordt me duidelijk dat het proces van volledig vrij komen een proces is dat niet alleen op bewustzijnsniveau plaats heeft, maar dat werkelijk ook het lichaam meedraagt en dient vrij te maken. Hoe meer het lichaam vrij komt, hoe ruimer het wordt.
Mijn ervaring is nu dat voor het loskomen van diepe verkrampingen het besef van de oneindige ruimte als zijnde zachtheid en liefde een noodzakelijk iets is, willen deze verkrampingen kunnen loskomen.
...
Echter is het mij tot op heden nog niet zo duidelijk hoe de oriëntatie op de ruimte kan plaats vinden als er spanningen zijn in de lichamelijke energieën. Ik zie die twee nog niet samen zonder dat daar enige spanningen zijn, tenzij het contact met het lichaam verdwijnt.
Het is precies of ik de oriëntatie op de ruimte nog vaak teveel wil vasthouden of nastreven en daardoor mezelf onder een spanning breng, het is alsof ik dan automatisch mijn eigen energiestroom ga blokkeren en afhouden.


Uit het antwoord


De oriëntatie op de ruimte kan in zekere mate altijd plaatsvinden, ook al zijn er spanningen in de lichamelijke energieën. De ruimte geeft de energieën de beste situatie om zich te ontplooien. Natuurlijk helpt een goede lichamelijke en energetische situatie bij de geestelijke gerichtheid. De invloed is wederzijds. Begin maar en zet door op de verschillende niveaus.
...
Natuurlijk, het gaat het om ontspanning op alle niveaus.
Een aspect van ontspanning is dat er meer ruimte komt. Daarom werkt het goed als ontspanning gepaard gaat met bewust-zijn van de grotere ruimte. Soms kan het ontspannen-zijn het voortouw nemen in de verruiming, soms het bewust-zijn, soms gaan ze helemaal samen. Dat laatste is bij jou het beste. Laat je dus maar ontspannen, terwijl er ontspannen helderheid blijft.
Blijf zo bij je eigen ervaring. Je hoeft niets te snappen, alleen maar te zijn in volledige ontspanning. Prachtig toch?


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod