Brief 47 – Opvoeden


Een reactie op het stukje over opvoeden

Vanuit de ervaring in het project Jongeren en zelf moeder van twee kinderen dit:
Het jonge kind staat nog open voor alle dingen. Vanaf het begin zou hem geleerd kunnen worden bij zichzelf te blijven. Dat is hoofdzaak. Laten zien dat de dingen zich afspelen vóór zijn oogjes. Dat hij dat allemaal zelf niet specifiek is wat hij allemaal ziet. Dat hijzelf van binnen stilte is, ontspanning. En dat daarin, in die stilte, zich alles voordoet. Maar, ja, hoe doe je dat.
Wij, opvoeders, hebben overal voor geleerd. Hoe ze te voeden, hoe ze te kleden, hoe psychologisch met ze om te gaan, etc. Maar hoe wijs je ze op de stilte, de ontspannen rust die overal de bron van is, op dat wat ze wezenlijk zijn? Ze zijn niet alleen maar al die afleidingen die door de Markt, Mode en Media aangeboden worden. Hoe leren we ze in deze drukke maatschappij met al die verlokkingen bij zichzelf te blijven en (en dat is net zo belangrijk) tegelijkertijd in de maatschappij te zijn, om ze later een vol-ledig mens te kunnen laten worden?
Door ze te wijzen op stilte en op zelf-ontspanning.
Er zijn vrijwel geen boeken over. Eén goed boek is van  Gerda en Rüdiger Maschwitz, Met kinderen stilte ontdekken. En een ander van Marijke Sluijter, Aanraken: een levensbehoefte.
Zie ook de Boekbesprekingen bij Project Jongeren.

Pia de Blok

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod