In verband met meditatie

oktober 2011

Op het eind van de laatste meditatie op Schier (vrijdagochtend) stelde ik vast dat ik echt en letterlijk iedereen was waar ik naar keek.

Deze 'toestand' duurde de tijd dat ik in de kapel was en ook nog onderweg naar mijn logeerkamer. Terug op mijn kamer begon het heel geleidelijk af te nemen. Toen ik op de boot was, was het nog slechts een herinnering.

Momenteel kan ik me eigenlijk nog nauwelijks voorstellen hoe het was. Het lijkt enkel nog een herinnering van een droom.

Maar ik weet wel heel zeker dat het echt en concreet is.

Het was heel zacht, heel natuurlijk, en toch ook ongelooflijk ongewoon.

Niets spectaculairs. Wel aangenaam, omdat ik me bevrijd voelde van de gevangenis die mijn lichaam tot dan was geweest (en nu opnieuw geworden is, alhoewel ik dit nu niet zo aanvoel).

Hoewel, dit gevoel van bevrijd zijn was eigenlijk meer een gedachte dan een vaststelling. Het was een soort verblijdende conclusie. In het gevoel zelf was er geloof ik meer iets van aangename, zachte verwondering.

Zachtheid.

Werkelijkheid.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • De bron van het zijn

    ‘Wat was mijn toestand, voordat er ervaring was? Wie was er om op deze vraag te antwoorden? … dat Ik dat geen vorm heeft en zichzelf niet kent als ik ben.’

  • Mediteren leren

    Dit boek geeft een handleiding bij het leren mediteren voor beginners en voor de gevorderden die nog eens bij het begin willen beginnen. Het uitgangspunt is de spontane meditatie, die iedereen af en toe heeft. 

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • Non-dualiteit - de grondeloze openheid

    Non-dualiteit is niet-tweeheid (Sanskriet: a-dvaita), de afwezigheid van scheidingen. Deze openheid vormt de kern van elke spiritualiteit en mystiek. Maar wat is non-dualiteit nu precies? Daarover gaat het nieuwe boek van Douwe Tiemersma. In zijn vorige boeken stond de non-dualiteit ook al centraal, maar nu laat hij stap voor stap zien wat non-dualiteit in de eigen ervaring betekent. Iedereen blijkt die ervaring te kennen en te waarderen.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod