Reactie op aanbod van ontspanningscursussen op scholen


23 januari 2006
Leuk -en ook belangrijk dat je dit onderwerp onder de aandacht brengt. Uit 30 jaar middelbare schoolervaring weet ik dat veel kinderen in de puberteit behoefte hebben aan de “R”. Rust, regelmaat en ritme (en een beetje stilte). Aan alles schort het tegenwoordig in het onderwijs op dit vlak, evenals in de opvoeding, omdat zowel docenten als opvoeders hun “R” ook kwijt zijn geraakt. Zoals je misschien weet, werk ik als rector op een grote scholengemeenschap voor vmbo/havo/vwo. Dit jaar ben ik begonnen met het introduceren van Tai Chi / Qi Gong. We hebben een brief naar ouders laten uitgaan waarin de beweegredenen stonden voor dit initiatief (adhd / concentratiestoornissen etc.). Er kwamen 20 leerlingen van de 1100 op af. De cursus is inmiddels afgelopen.
Probleem met dit soort initiatieven (yoga / tai chi etc) is dat er naar deze zaken nog wantrouwig gekeken wordt, door zowel docenten, ouders als leerlingen. Zeker op mijn openbare school met veel allochtone leerlingen. Als je zo’n cursus doet, is er iets aan de hand met je. Daar zijn leerlingen in de puberteit hypergevoelig voor. Je mag niet afwijken van de groepsnorm (en die druk is zeer groot). Voorlichting weegt in veel gevallen niet op tegen de groepsdruk/cultuur (yoga is voor heksen of als je de weg kwijt bent). Eerlijk gezegd denk ik dat het domein voor veel van dit soort zaken met name bij de ouders ligt. Maar die zijn ook al vaak de weg kwijt en niets doen is natuurlijk ook geen optie. Scholen zoals de Vrije School en het freinetonderwijs lijken een meer natuurlijke ingang te hebben voor deze zaken. Voor mijn eigen school ben ik er nog niet uit hoe het verder moet op dit vlak. Dat er de komende jaren iets gaat gebeuren lijkt me zeer wenselijk evenals onvermijdelijk.
Rector

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

  • Management en non-dualiteit

    In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

  • Meditatieboekje

    Korte teksten die je meenemen naar openheid

  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod