Reacties op de workshop Ontspannen en Inzicht voor jongeren van 13 mei 2006 door Pia de Blok


Nogmaals hartelijk dank voor je workshop. Jouw aanpak biedt concrete aanknopingspunten voor toepassing in het alledaagse leven en dat is erg belangrijk!
Tijdens de workshop maakten we kennis en deden ervaring op een reeks van korte en praktische oefeningen, die je gemakkelijk kunt toepassen in het alledaagse leven. Dit in tegenstelling tot de traditionele hathayoga. Dus een workshop met veel praktische pitsstops!
Paul Soons

*

De avond na de workshop met Pia had ik een verjaardag bij oude vrienden. Het zou waarschijnlijk weer zo'n verjaardag worden waar het 'witte vel papier', het 'kijken zonder te kijken', de 'pitstop', de 'glimlach-meditatie', en al die andere eenvoudige maar toch heel wezenlijke oefeningen al weer ver weg zouden zijn, alsof die oefeningen tot een ander universum behoorden. Ik werd al verdrietig bij de gedachte en vond het jammer dat ik naar de verjaardag 'moest'.
Natuurlijk realiseerde ik me dat die oefeningen juist ook voor dit soort situaties bedoeld zijn. Tijdens de workshop had Pia gevraagd ons te verplaatsen in een puber. Toen ik 's avonds op verjaardagsvisite zat realiseerde ik me dat die puber in zekere zin nooit ver weg is, al ben je 56 jaar. Er is toch heel gemakkelijk de neiging je te conformeren aan een gezelschap, een sfeer, een manier van doen en praten, zelfs wanneer je je daar eigenlijk niet prettig bij voelt. Er zijn allerlei ideeën over wat je wel en niet moet doen om er bij te horen, en dat laatste is heel belangrijk voor een puber.
Met de herinnering aan hoe prettig en ontspannen ik me voelde bij de oefeningen tijdens de workshop, kwam heel sterk het besef op dat dit eigenlijk belangrijker voor me was dan die geforceerde aanpassing, en bijna als vanzelf deed ik enkele van de oefeningen. Ik merkte dat de ontspanning en de ruimte die de oefeningen me 's middags gegeven hadden er nu ook konden zijn terwijl het hele verjaardagsgebeuren gewoon doordraaide. De verjaardagsgasten waren zo druk bezig binnen hun eigen wereldjes dat het nauwelijks werd opgemerkt dat mijn situatie anders was dan 'normaal'. Mijn puberale angst om 'buiten de boot vallen' bleek onterecht te zijn, ik was juist meer 'aanwezig'. Toen ik thuis kwam was ik rustig en viel ik heel gemakkelijk in slaap terwijl ik voorheen na zo'n verjaardag vaak nog heel druk in mijn hoofd was en moeilijk in slaap kon komen.
Dit waren wel heel directe effecten van de workshop. Pia, bedankt!
W.S.

*

Even een korte reactie op de ontspanningsles van Pia de Blok op 13 mei 2006
Hoewel ik moeite had om mezelf als puber voor te stellen, bedacht ik dat alles NU is en het dus gewoon moest gaan met zoals ik NU ben.
Was het de ervaring die ik al had opgedaan bij Pia met een zelfde soort sessie en met de sessie met groep 8 op mijn basisschool, waarin ook veel van de oefeningen voorkwamen, ik weet het niet, maar ik voelde me heel gauw heel erg ontspannen. Misschien was het ook de energie die in de ruimte was. De energie van de aanwezige personen.
In ieder geval had ik moeite om bijvoorbeeld nog een stress situatie goed te voelen. Ik weet er wel een, maar het gevoel erbij kwam niet goed meer door na die heerlijke ontspanning.
Wat ik wel ervoer was dat programmeringen heel storend kunnen werken. Misschien is het inderdaad nodig om jongeren te helpen met ideeën, maar geef ze eerst de tijd om ze zelf te laten denken. Ze krijgen alles altijd al voorgekauwd op school, tv, etc. Het is tenslotte belangrijk dat ze zelf leren voelen, denken, keuzes maken. Maar ze zijn het ontwend en moeten dus even de tijd krijgen om weer te voelen, zelf te denken over zichzelf, etc.
Ben er met eigen ervaringen ook nog niet uit of je bij de ademhaling sessie eerst duidelijk van tevoren moet zeggen wat de ander moet gaan doen, zodat het ook zo gebeurt of dat je het al doende bij spreekt. Dan kom je wel eens in de knoop met de uitvoering ervan. Bijvoorbeeld : nu ademen we in…… bij mij ging dat korter als dat de volgende opdracht kwam en dan had ik al tussendoor geademd.
Ik vind dat moeilijk om inderdaad de juiste weg hierin te vinden. Misschien eerst zelf voordoen en dan doen ze het na ?? Ik weet niet wat het beste werkt.
Wat inderdaad van allergrootst belang is, is dat degenen die de ontspanningsles geeft zelf ontspannen is. Dat is ook bij het lesgeven op school. Hoe kom je als leerkracht de klas binnen. Met wat voor gevoel loop jij, kijk jij, ben je afgesloten of open, zie je werkelijk je leerlingen. Ben je goed voorbereid op je les of zie je wel wat er van komt.
Rust en vreugde in jezelf voordat je begint is een vereiste.
Dat zei Douwe heel erg goed en daarmee raakte hij de kern aan van de ontspanningsles.
Veel succes !
Sibylle Eijs

*

Om veel oefeningen te ervaren die allemaal op een eigen wijze met ontspanning te maken hebben vond ik heel mooi. Ik had het gevoel dat er wel 2 uren gevuld zouden kunnen worden.
Ik weet niet of dat iets te maken had met de soms snelle oefeningen achter elkaar.
Anderzijds had ik ook het gevoel dat als je te lang wacht met de volgende oefening dat er gemakkelijk wat je noemt 'slap zijn' ontstaat of het gaat gemakkelijk naar meditatie toe.
Dus ik voel wel wat het doet als je toch doorgaat met de oefeningen en niet dat lekkere 'uitrusten' ingaat!
De golf ervaar ik als een mooie oefening naar de stille ontspanning.
Van de pitstop werkt bij mij het blanco vel direct. Ik was nog even bij Marloes en zei het haar….en je ziet het gebeuren…zó klaar en ontspannen!
Het dwalen met je ogen over de dingen die je ziet……aanvankelijk even instellen maar dan heerlijk terug naar jezelf.
De rietstengel ervaar ik ook als een hele fijne oefening….zo dat langzame centreren en dan stil.
De relatie denken/voelen was uiteraard bekend, maar werd ook heel duidelijk gemaakt.
De oefening, een beetje aan het einde…ik weet het niet meer….ik heb er een opmerking bij gemaakt….dat je zo alert moet blijven om in de kracht te blijven en niet naar die kant van 'slap worden' overhelt. Heel voelbaar werd dat waar dat keerpunt ligt.
De ideeën die gelanceerd werden leken me heel nuttig. Voor mezelf sprekend zal ik dit waarschijnlijk meer in mijn eigen praktijk doen. Er is wel een idee ontstaan in ieder geval.
Het idee van 3 bijeenkomsten per keer voor een groepje kinderen….werving via de Lagere Scholen….via een docent die bij mij op les is.
Het moet gewoon in mijn weekagenda passen en dat is nu even niet. Waarschijnlijk zal ik het af en toe gaan doen…..we zien wel waar dat dan naar toe gaat.
Willie

*

Als ik nu terugblik naar wat er die middag gebeurd is, heb ik als globaal gevoel dat het te veel was en dat ik eigenlijk liever wat minder oefeningen had willen doen en wat langer dan zo veel in zo'n korte tijd. Verder was eigenlijk na 1 uur een pauze echt nodig geweest wat mij betreft.
De oefeningen aan zich vond ik allemaal waardevol.
Sommigen waren al min of meer bekend maar de meesten niet en de sfeer waarin het aangeboden was was liefdevol en open.
Verder was er wel ruimte voor opmerkingen.
Kinderen en jongeren zullen dat denk ik wel prettig vinden die oefeningen en ook het tempo.
Alleen is het de vraag of ze dat ook nog verder toepassen. Op die leeftijd is het meer een kwestie van herhaling, daarmee bedoel ik dat ze dan zo'n workshop een paar keer per jaar zouden moeten krijgen om zich alles wat meer eigen te maken.
Als ik naar de folder kijk van de workshop, vind ik het best moeilijk om aan de hand van de hele korte beschrijvingen, die oefening volledig te herinneren of te kunnen uitvoeren.
Stel dat ik als jongeren dit krijgen, dan vraag ik me af of ze dan thuis kunnen oefenen behalve dan die 2 oefeningen op pagina 2 zoals pitstop nummer 1 en snaarontspanning die dan goed beschreven en uitvoerbaar zijn.
In mijn situatie, lijkt het me zinnig om een keer of een paar keer mee te doen met een les die Pia geeft op een school in Gouda, zodat ik die ervaring mee kan delen en kan zien hoe het werkt en hoe die jongeren mee doen enz….
Ook thuis die oefeningen nog een keer proberen en te herhalen zodat ze eigen worden.
Ja, het was al met al een nuttige bijeenkomst zowel voor mijzelf als voor een toepassing later bij jongeren voornamelijk op scholen.
Odile

*

Het was erg leuk om mee te doen. Ik zag Pia helemaal voor me in een klas: super hoor!
Het werkte! Heel duidelijk voelde ik bij de eenvoudige oefeningen dat het ontspanning bewerkstelligde. In de kinderidentiteit die we ons op suggestie van Pia hadden aangemeten, ervoer ik de ontspanningsreis waarop Pia ons op een zorgvuldige en plezierige manier meenam als een avontuur. Wellicht ervaren een aantal kinderen dat ook zo: andere zijnsmogelijkheden ontvouwen zich immers.
In de vormgeving van wat Pia aanbiedt vind ik de termen ook heel aansprekend: de pitstop, namen voor oefeningen b.v. de golf etc.
Het zijn wel vrij veel oefeningen, liefst zou het herhaald moeten worden om er goed vertrouwd mee te worden en ze te herinneren.
Het is zo eenvoudig en intussen weten wij zelf hoe fundamenteel het verschil kan zijn als het toegepast wordt! Dan hoop je zo dat het door kinderen, docenten en scholen wordt opgepakt.
Patricia van Bosse

*

De bijeenkomst begint met een inleiding van Douwe Tiemersma. Concreet zet hij de uitgangspunten en doelstellingen van het project uiteen. Afsluitend geeft hij de grondslag aan waarop ontspanning en inzicht bij jongeren kunnen doorwerken: de eigen ervaring met ontspanning en helderheid van inzicht.
In het tweede gedeelte geeft Pia de Blok een workshop met oefeningen en suggesties zoals ze die ook aan jongeren heeft gegeven. De deelnemers reflecteren hun ervaringen tijdens de sessie, waarin veel oefeningen elkaar opvolgen. Oefeningen onder de noemer 'pitstop' geven jongeren (en ouderen) een kans om tot zichzelf te komen temidden van de hektiek van de maatschappij. Suggesties over de werking van gedachten geven verdere toegang tot een zelfstandig en goedvoelend open-zijn.
In het laatste deel worden de methoden besproken. Ook worden wegen aangekaart om deze lessen (vooral) op scholen aan de orde te stellen. Als integraal onderdeel van een lesplan zou het goed zijn wanneer ook leraren ervaring en kennis opdoen over de processen op de weg naar Openheid (en deze Openheid ook levendig zijn).
Voor mij was het een ontspannende middag en heeft mij goed gedaan. De liefdevolle en verhelderende aanwezigheid van Pia laat de droombeelden voor wat ze zijn en is er de ervaring 'Het Is Goed'.
Deelnemer

*


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Stiltewandelingen naar eenheid

    Wandelen in stilte is terugkeren tot de rust die in de drukte van het leven vaak wordt gemist. Veel mensen zoeken die rust en vinden die in de natuur.

  • Meditatieboekje

    Korte teksten die je meenemen naar openheid

  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

  • Non-dualiteit - de grondeloze openheid

    Non-dualiteit is niet-tweeheid (Sanskriet: a-dvaita), de afwezigheid van scheidingen. Deze openheid vormt de kern van elke spiritualiteit en mystiek. Maar wat is non-dualiteit nu precies? Daarover gaat het nieuwe boek van Douwe Tiemersma. In zijn vorige boeken stond de non-dualiteit ook al centraal, maar nu laat hij stap voor stap zien wat non-dualiteit in de eigen ervaring betekent. Iedereen blijkt die ervaring te kennen en te waarderen.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod