TERUGBLIK ‘SLOW DOWN BIJ EXAMENSTRESS’


januari tot april 2010, 4 Havo
docenten: twee deelnemers van de opleiding

Terugblik aan de hand van de eindopdrachten van de leerlingen

Een aantal rode draden
-    De inhoud van de lessen is voor velen onwennig, in eerste instantie wordt wat sceptisch gekeken naar de oefeningen en dat verandert bij de meesten als blijkt dat het echt werkt
-    Een aantal leerlingen heeft heel bewust voor deze module gekozen omdat ze veel last hebben van faalangst, black-outs of stress en noemen dat dit zeker op weg helpt en dat meer/blijvende aandacht hiervoor nodig is
-    Oefeningen die je gewoon op je stoel in het leslokaal  kunt doen (waarbij je niet voor gek staat) worden als het meest prettig en nuttig ervaren
-    Eenvoudige ademhalingsoefeningen en gedachteoefeningen worden het meest praktisch gebruikt en helpen goed in stressvolle situatie als een examen of presentatie.
-    Regelmatig wordt genoemd dat leerlingen veel hebben aan inzicht hoe gedachten en interpretaties over jezelf  stress veroorzaken
-    Een aantal keer wordt genoemd dat het beter is in kleinere groepen te werken
-    Het is lastig serieus mee te doen als een aantal leerlingen zo duidelijk laten blijken dat ze het wat belachelijk vinden
-    Inspelen op de behoeften van de leerlingen zelf wordt hoog gewaardeerd
-    Het gemiddelde cijfer voor de module ligt tussen de 7 en 7,5

Een aantal citaten van leerlingen

Ik heb geleerd dat ik me niet gek moet laten maken door andere mensen. Ik merk aan me zelf dat ik altijd let van wat anderen van mij vinden. Maar dat hoeft niet, ik ben goed zoals ik ben!

Ik heb geleerd dat als ik in een gespannen situatie zit en even rustig ga zitten en goed inadem en uitadem dat ik dan rustiger word en niet meer zo gestrest ben.
Ik heb geleerd dat ik even tijd voor me zelf moet maken en rust te vinden.
En ik merk verschil tussen voor en na de module, ik ben rustiger en ik weet nu dat ik in een gespannen situatie me hoofd erbij moet houden!

ik heb heel veel respect er voor dat mensen dit kunnen en dat het wat oplevert, maar ik heb er zelf niet zo veel mee. ik vind het erg knap dat mensen zich zo kunnen verdiepen in het welzijn van de mens. ik heb nog wel veel geleerd tijdens deze module dat je in gestreste situaties tot je innerlijke rust kan komen. verder hebben de oefeningen met m´n nek en m´n rug wel geholpen.?
Ik heb geleerd in deze paar lessen, dat je alles een plekje moet geven en nare gevoelens van je af moet laten glijden, want als je er gestresst of zenuwachtig er van raakt, gaat het mis. In mijn geval wel.

Ik heb veel aan deze module gehad in de toetsweek, ik heb namelijk een paar SE’s moeten maken, waarvan ik sowieso al dacht, nou oké die ga ik eventjes lekker verpesten. En dat spreekt je natuurlijk niet de moed in. Dus op het moment dat ik in de gymzaal mijn plek had op gezocht en rustig op mijn toets zat te wachten, nou niet echt rustig meer gespannen deed ik de oefeningen. En elke keer al was ik dan afgeleid door iets of iemand deed ik de oefeningen weer zodat ik rustig door kon gaan met mijn toets.

Ik heb de laatste periode veel stress gehad, toetweek en ook familie zaken. Ik was erg blij dat ik de stress module had gevolgd en het kwam eigenlijk ook precies op het juiste moment.
Ik dacht toen bij mezelf heel de tijd, rustig blijven ademen en daar werd ik rustiger van. Voelde de stress langzaam minder worden. En na een min of 4 was ik meestal ontspannen. De oefeningen hebben dus erg goed geholpen.

ik heb erg veel respect voor mensen die dit kunnen en die er helemaal in op kunnen gaan. verder wil ik u ook bedanken voor de moeite die u heeft genomen om ons deze lessen aan te bieden, ondanks dat ik er zelf niet zo veel mee heb, heb ik toch nog aardig wat geleerd. ?
Deze week had ik repetitieweek, en ik was heel erg zenuwachtig en onrustig. Toen heb ik thuis de oefening gedaan waarbij je rechtop in je stoel gaat zitten en je handen op je bovenbenen legt. Dan denk je aan leuke dingen en doe je je duim tegen je wijsvinger. Daarna laat je die aandacht weer los en je doet je duim weer van je wijsvinger af. Ik werd er rustiger door en kon me beter concentreren. Ook had ik een tijdje geleden een geschiedenis presentatie waarvoor ik heel zenuwachtig was. Toen heb ik de oefening gedaan die ik bij vraag 5 beschreven heb en de oefening. Daar heb ik toen veel aan gehad, en mijn presentatie ging dan ook super goed!
Nu ik deze module heb gevolgd, heb ik het gevoel dat ik mezelf makkelijker rustig kan houden omdat ik nu veel manieren weet hoe ik dat zou kunnen doen en ik ook echt weet dat het werkt. Omdat ik waarschijnlijk ADD heb en ik me dus heel erg lastig kan concentreren, is het dus heel goed om deze oefeningen te doen. Ik wil dus ook gaan kijken of ik misschien iets van yoga kan gaan doen.

Ik heb de oefeningen die we in de lessen hebben geoefend, buiten de lessen om ook best vaak toegepast omdat ik het gevoel had dat het wel erg goed werkte.
Vorige week had ik toetsweek, ik heb dus erg veel toetsen gehad. Vooral voor de SE's was ik heel erg zenuwachtig. Vaak als ik dan op mijn stoel in de gymzaal zat, ging ik even rustig zitten en soms deed ik zelfs even mijn ogen dicht en concentreerde ik mij helemaal op mijn ademhaling zodat mijn andere gedachten helemaal weggingen en ik helemaal mezelf was. Telkens als ik dan onder de toets werd afgeleid of om me heen ging kijken, stopte ik even met mijn toets en ging ik gewoon even rustig op mijn stoel zitten met mijn handen op mijn schoot. Ik deed even mijn ogen dicht en zo bleef ik even een half minuutje ongeveer zitten. Als ik dan het gevoel had dat ik weer rustig werd ging ik weer verder.
Vooral voor presentaties van maatschappijleer ben ik erg zenuwachtig. Ik ga vaak helemaal stotteren en vergeet al mijn tekst. Bij het idee dat dat weer gebeurd raak ik altijd helemaal in de stress. Per jaar heb je 4 presentaties van maatschappijleer, en 2 weken geleden heb ik mijn 3e presentatie gedaan, ik was een dag van te voren echt ontzettend zenuwachtig, toen ik even rustig ging zitten en bedacht wat er nou eigenlijk allemaal fout kan gaan, en als het fout zou gaan wat dat nou eigenlijk uitmaakt werd ik steeds rustiger. De volgende dag voordat ik mijn presentatie echt had dacht ik daar gewoon weer aan en toen ik eenmaal voor de klas stond ging het echt hartstikke goed en ik kon heel rustig alles vertellen.

Ik merk wel nog steeds dat ik wordt meegezogen door wat andere van mij vinden. Ik betrek dat heel erg op me zelf, maar dat moet ik niet meer doen. Als een persoon iets over mij zegt en het is iets beledigends dan betrek ik dat heel erg op me zelf en dan krijg ik er zelfs een schuldgevoel door. Nu vind ik het niet meer boeiend wat mensen van me denken en laat hun er lekker mee zitten. Ik ben wie ik ben. Als je alleen maar gaat nadenken over wat mensen van je denken daar krijg je heel veel stress van, omdat je heel erg op jezelf gaat letten en je gaat aanpassen zodat mensen blij met je zijn. Het gaat nu steeds beter in zulke situaties.

Door de buikademhaling kreeg in mijn zenuwen onder controle en ben ik verder gegaan met de volgende opdracht, dat had ik voor de module waarschijnlijk niet gekund. Toen ik later weer terug keek op die vraag zei ik tegen me zelf dat ik het kan. Ik zette alle andere gedachtes van me af en ben toen de vraag te lijf gegaan. Ik was weer helemaal rustig en heb toen de vraag goed beantwoord. De buikademhaling heeft voor mij het beste effect.
Voor de module had ik altijd erg veel moeite met presentaties. Voor de module heb ik er nog eentje moeten doen, en die ging erg slecht. Ik kreeg bij de module te horen dat je 'in je midden' moest gaan staan, en een paar keer heel diep ademhalen, bij een presentatie. Ik heb deze oefeningen toegepast bij een presentatie van 2 weken geleden, en die is erg goed gegaan, dus ik zie wel dat het veel helpt bij mij. Ik had bij de faalangsttraining ook het G-denken geleerd. dat je gedachtes je gedrag en je gevoelens bepaald. Als je positief denkt, dan gaat het veel beter, en dat heb ik wel gemerkt!

Aan het begin dacht ik, wat heeft dit nou voor zin? Maar ik heb gemerkt dat het echt helpt, als je er ook in gelooft.

Als jullie weer met z'n tweeën zijn dat jullie de klas dan oor de helft delen en dat de een de ene helft en de ander de andere helft. Misschien kunnen we dan wel beter opletten.?
Voor de module kon ik ook bepaalde dingen niet  uit mijn hoofd krijgen en rust vinden in mijn hoofd. maar ik heb dat nu wel een beetje gevonden. laten we maar zeggen ik ben op weg. En ik hoop ook deze weg te blijven lopen.

Ook heb ik minder last van wat ik eerder al had gezegd die druk op mijn borst daar ben ik wel echt heel erg blij mee.

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • Non-dualiteit - de grondeloze openheid

    Non-dualiteit is niet-tweeheid (Sanskriet: a-dvaita), de afwezigheid van scheidingen. Deze openheid vormt de kern van elke spiritualiteit en mystiek. Maar wat is non-dualiteit nu precies? Daarover gaat het nieuwe boek van Douwe Tiemersma. In zijn vorige boeken stond de non-dualiteit ook al centraal, maar nu laat hij stap voor stap zien wat non-dualiteit in de eigen ervaring betekent. Iedereen blijkt die ervaring te kennen en te waarderen.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod