Verslagen van groep 8 stresless voor de Cito-toets, en TV uitzendingen

Pia de Blok
5 februari 2007
De leerkrachten van een school waar ik vorig jaar een les had gegeven vroegen me om nog eens zo’n les te komen geven. Reden: de kinderen waren nogal gespannen voor de citotoets. Van de 30 kinderen volgen hieronder alle zelfervaringverslagen die direct na de eerste les werden opgeschreven. Daaronder was de tweede keer na het TV ‘ optreden’ waar ze vragen van de interviewsters beantwoordden.
De eerste keer was het AD was erbij, de fotograaf schoot wel 40 foto’s en de kinderen verblikten of verbloosden niet. Later volgde op verzoek van RTL4 en SBS6 een week later nog een keer zo’n les. Filmploegen of niet, camera’s vlak bij hun hoofd, ze bleven gewoon helemaal bij zichzelf. Uitzendingen waren op 05-02-07 in Hart van Nederland en 4 in het land.
Ervaringsverslagen na de eerste les:
Dorine: Ik vond het heel erg leuk…eigenlijk zou dit een gewone les moeten worden. Ik vond vooral die slaapoefeningen fijn..ik kan normaal nooit slapen en dan ga ik maar lezen.
Tessel:Ik vond het wel grappig en interessant..leuk..ik heb er wel iets van geleerd…vond het wel cool om dat allemaal te leren weten want ik wist er niets van. Ik heb verschillende dingen gedaan om te ontspannen, als je ruzie had en als je zenuwachtig was voor iets. Ik heb er veel van geleerd.
Rozemarijn: Leuk, het was echt lekker rustig. Ik vond het heel leerzaam.
Jamie: Heel raar dat je op de grond lag, dan werd je zwaar, warm, je hoofd was koel, het was gewoon leuk!
Nadjee: Het was leuk, lekker stil. Ook heb ik een beetje geleerd, de rest wist ik al. Ik denk dat ik het niet ga gebruiken, maar het was wel leuk.
Jeroen: Ik vond het echt super leuk en de dingen die we deden, het werkte ook. Denk dat ik er veel aan heb met de cito-toets. Heb er zeer veel van geleerd, vond het wel erg lang
Oscar: De les was heel leuk zo kan je nog iets ervaren zonder het echt te ervaren. ..Gaaf en handig. Je kan bijna overal rustig worden. Waarschijnlijk ga ik het veel gebruiken ik voel me er gewoon rustig door.
Dus ik zou maar doorgaan met die lessen!
Remco: Leuk, ontspannen..ik voelde me heel vrij.
Robin: Mijn eigen ervaring? Fantastisch! Het was super. Eerst dacht ik ’lijkt me maar niks!’ Daarna ‘ zo leuk, echt super!’ Heb ik er iets aan? Ik weet het zeker. Elke oefening werkte en het was allesbehalve saai, stom, tijdverspilling! Heb ik er iets van geleerd? Zeker met dat slaapgedoe. Toepassen? Ik doe alles want het werkt volgens mij echt!
Ga ik er iets mee doen? Ja!!
Michelle: Al die oefeningen waren heel leuk. Ik zou er zelf nooit opgekomen zijn om het een keer te doen. Iets aan gehad? Ja, omdat ik eigenlijk niet wist wat het allemaal was en nu heb ik het zelf meegemaakt en dat vond ik wel erg leuk.
Janette: Interessant en leuk..veel van geleerd. Juf deed er veel aan om het ons naar de zin te maken en dat straalde ze ook zeker uit. Ik ga het zeker toepassen. Echt zo’n les waarbij je je ontspant en je je rustig bij voelt. Lijkt me leuk om er als les bij te hebben.
Danny: Het was een goede ervaring Ik ga het zeker toepassen. Niet alleen bij de cito toets maar in het algemeen als ik het nodig heb dan doe ik het.
Joy: Ik heb er wel wat aan want ik kan nooit slapen. Ik vind dat ik er dus veel van geleerd heb. Ik ga het elke dag even doen omdat ik dan denk dat ik er eerder van ga slapen. Op de stoelen vond ik ook leuk want ik werd er erg ontspannen van.
Georgette: ..veel aan gehad. Grappig, toen ik mijn ogen open deed was alles blauw. Ik weet dat blauw de kleur van rust is.
Lisanne: …wel wat van geleerd. ik weet niet of ik er wat aan heb, maar misschien wel…ga er denk ik niets mee doen. Maar ik vond het wel leuk!
Cindy: ..leuk. Ik heb er best veel aan. ..heb er veel van geleerd..ga er wel iets mee doen. Maar soms ging het niet, sommige dingen werkten niet goed.
Valerie: Leuke les en een leuke ervaring. Op sommige momenten moest ik wel lachen. Ik denk dat ik er wel iets aan heb als ik gespannen of zenuwachtig ben. Op zich heb ik niet zo gek veel geleerd maar toch wel een beetje. Ik ga er wel iets mee doen als ik me druk maak om iets of als ik niet kan slapen ofzo. Ik denk niet van oh wat was dat saai maar ik denk niet dat ik zo iets heb van hier wil ik verder nog wat mee.
Julia: Bij mij heeft de les niet zo super gewerkt maar ik snapte het ook niet echt. Maar het was wel een leuke ervaring, en ik zou het nog wel eens willen doen. Dus ik zal wel kijken naar dat stencil wat we kregen. Maar het was leuk!
Sarah: leuk. Niet alles werkte. Dat je aan het strand moest denken werkte het best. Ik denk dat ik er soms wat aan heb..ook veel van geleerd Ik ga er ook wat mee doen. Het is ook leuk dat we het hebben meegemaakt.
Yelena: Leuk en nuttig. Ik ga het wel doen als ik opsta (oefening)met dat riet. Soms kan ik niet slapen dus ga ik dat ene doen.
Rob; Zelf denk ik dat ik er niet veel aan heb. Het was wel grappig om te proberen.
Naamloos: Leuk en sommige dingen voelde ik ook echt. De dingen die ik nog niet gevoeld heb ga ik proberen wel te voelen (thuis) Ik heb er denk ik veel aan gehad en ik ga het toevoegen bij de cito.
Dus ik ga er iets mee doen. En ik heb er ook wat van geleerd, rustig worden.
Boukke: Slaperig en niet echt leuk. En ik heb er niks aan.
Floris: heel stom. Ik heb er niks van geleerd! Ik ben ook niet geïnteresseerd!
Joep: Ik ben zeker weer een ervaring rijker. ..leuk en leerzaam. Ik ga het zeker een week proberen en zeker bij de citotoets. Verder vond ik het rustgevend en geruststellend heel erg bedankt voor het leuke uurtje.
Na de tweede les:
De interviewsters stelden de kinderen na afloop vragen zoals ‘ Ben je nerveus voor de citotoets?’
Velarie’ Als het steeds dichterbij komt, dat ik dacht O, my God! Ja, gewoon een beetje gespannen.’ Tessel’ Soms ben ik echt wel nerveus, en dan ga ik doen wat we net geleerd hebben.’
Interviewster, ‘Wat heb je nu geleerd wat handig is voor de citotoets?
Jongen’ Maak je geest gewoon even helemaal leeg.’
Nadjee: ’ Ademhalen’ (gelach) Interviewster ‘ maar je ademt toch altijd al!’ Nadjee: ’Maar op een bepaalde manier zodat ik niet gestresst raak, want ik ben van mezelf nogal een beetje zenuwpees.
Ander’ Je voelt je dan gelijk heel erg rustig worden enzo. Ja, je kunt het echt wel toepassen want je voelt het gewoon heel erg.’
De lessen? Les tegen stress zou niet nodig moeten zijn. Maar er blijkt een situatie te zijn van stress onder de jongeren. Zie ook bij Info op de website en bron kidsweek: 75 % heeft stress, onderzoek bij 8000 jongeren 10-14 jaar. Bij www.blixum.nl zie je wat de knelpunten bij ze zijn, daar uiten ze zich anoniem. De jeugd zegt het meestal niet direct zelf, wil scoren en perfect overkomen. Echter: leraren, maatschappelijk werkers en opvoeders zeggen vaak met hun handen in het haar te lopen. Het gaat erom de jongeren te helpen en om aan te geven hoe de situatie nu is. Dus deze lessen zijn eigenlijk ook een manier om te laten zien dat er een omslag zou moeten komen bij Onderwijs. Het laat zien dat er ook op een andere wijze met de beleving voor jongeren omgegaan gaat worden. Dat er ook van die minder zware eisen en op zo jonge leeftijd, al gesteld worden. Er zou vanuit Onderwijs verandering van leefgewoonten moeten komen met andere eisen.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • Pranayama

    Dit boek is een praktische handleiding bij het beoefenen van pranayama. Alle onderdelen van de traditionele pranayama komen hierbij aan bod.

  • De bron van het zijn

    ‘Wat was mijn toestand, voordat er ervaring was? Wie was er om op deze vraag te antwoorden? … dat Ik dat geen vorm heeft en zichzelf niet kent als ik ben.’

  • Management en non-dualiteit

    In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod