25. Overledenen

Een vraag, wanneer een overledene plots is overleden, bij een ongeluk of zo, en hij het zich niet realiseert: kan het dan dat het langer duurt voor hij uiteindelijk Vrij komt ( ik heb het niet over 'tijd') ?
In mijn geval zijn er vreemde dingen gebeurd: ik werd soms geduwd bijvoorbeeld. En ik vraag me af, kan het zijn dat wanneer iemand plotseling gestorven is, of zijn energetische lichaam ook in 'jou' kan meevaren, tijdelijk?
Je hoort ook vaak dat overleden mensen hun geliefden helpen, wanneer het niet goed met ze gaat. Hoe zit dat?


Uit het antwoord

Het sterven is vaak niet een abrupte overgang. Als je iets van de energetische en mentale sfeer ervaart, kun je je voorstellen dat die niet direct zijn opgelost na het fysieke sterven, en dat bij een plotselinge dood deze sferen zich haast op de oude manier nog een tijdje manifesteren.
De relatie met anderen is afhankelijk van de wijze waarop jij en de ander de gebeurtenissen ervaren. De gevoelsmatige dingen die zich afspelen hebben een plaats in de relatie zoals die er was tijdens het leven. Als het fysieke wegvalt, is de gevoelsmatige relatie, inclusief de ervaren energetische zaken, nog aanwezig en juist versterkt voelbaar. Het is dus niet juist om de ervaringen alleen aan de eigen psyche toe te schrijven, maar ook niet alleen aan de overledene in het energetische lichaam (en/of andere lichamen). De werkelijkheid is die zoals die wordt ervaren. De hoogste werkelijkheid is die van de onbeperkte openheid. Daarom is het het beste voor de nabestaanden zich hier op te richten en niet op de gevoelsmatig-energetische ervaringen/verschijnselen. Al te gemakkelijk komen mensen daarin vast te zitten.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • Stiltewandelingen naar eenheid

    Wandelen in stilte is terugkeren tot de rust die in de drukte van het leven vaak wordt gemist. Veel mensen zoeken die rust en vinden die in de natuur.

  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod