37. Zware vermoeidheid

Ik wilde je even iets vragen: Sinds de laatste retraite op Schiermonnikoog heb ik last van zware vermoeidheid. Ik lig vaak al om 20-21 uur op bed, soms zelfs eerder, wat voor mijn doen ongewoon is. Ik heb zelf het gevoel dat het met ‘de weg’ te maken heeft, omdat er veel intern bij mij aan het veranderen is. Kan jij er iets over zeggen?


Uit het antwoord

.. die moeheid komt vaak voor als er een diepere ontspanning en vrijheid ontstaat. Juist als er jarenlang spanning en vermoeidheid is opgebouwd (emotioneel, in de spieren en andere organen) komt er bij ontspanning veel vermoeidheid vrij. Het is een diepgaande en zware vermoeidheid, omdat de spanningen diep zaten en zich niet oplosten door een gewone ontspanning.
Wees dus blij dat er veel vrij komt. De vermoeidheid neem je dan maar op de koop toe. Ga er maar verstandig mee om, ook al betekent dat dat je lange nachten maakt. Het is de moeite waard!


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

  • Openingen naar Openheid

    In dit boek zijn ruim 120 korte teksten verzameld die openingen bieden naar die openheid. Deze blijkt uiterst eenvoudig te zijn. De teksten zijn stukjes van leergesprekken, bedoeld als stimuli om de aandacht te richten op openheid, iets daarvan te laten zien en zo de realisatie van openheid een grotere kans te geven. Ze vormen samen de essentie van het onderricht in non-dualiteit.

  • Mediteren leren

    Dit boek geeft een handleiding bij het leren mediteren voor beginners en voor de gevorderden die nog eens bij het begin willen beginnen. Het uitgangspunt is de spontane meditatie, die iedereen af en toe heeft. 

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod