38. Onderscheid en eenheid

Ik heb altijd veel met het woord 'hier' gehad. Ik kreeg, zoals ik je vertelde in ons persoonlijk gesprek, een inzicht toen ik in Lucknow was. Ik was toen, naast de constante stroom van vragen die ik op Poonjaji afvuurde, ook bezig met een boek van Sri Sadhu Om: The path of Sri Ramana, part I. Daarin wordt heel systematisch Vichara uitgelegd.
Hij praat over de 1e persoon als subject, als het onverdeelde grote IK, en de 2e en 3e personen als object. Het woord 'hier' duidde toen in mijn ervaring ook op de 1e persoon.

Gisteravond [tijdens de satsang] werd me duidelijk dat ik 'hier' en 'daar' als verscheidene plaatsen van aandacht en realiteit ben blijven zien. Hier bleef hier en daar bleef daar. Maar nu zie ik dat het mogelijk is, om alles, dus ook 'daar', in het bewustzijn of gevoel van 'hier' te plaatsen. En natuurlijk zeg ik dat verkeerd. In feite is alles dus 'hier'. ‘Daar’ is dus een enorme, fantastisch knappe illusie (van de grote stoute illusionist) en dat heb ik steeds over het hoofd gezien. Ik geloofde erin en plaatste mezelf op die manier steeds in een afscheiding van hier en daar, van ik en hij/zij, van dit en dat, van nu en gisteren/morgen. Dat heeft erg veel stress en lijden gegeven.


Uit het antwoord

Juist, je verwoordt het goed in grote mate.
De vichara of viveka is een eerste noodzakelijke stap om de specifieke identificatie los te weken. Als deze laatste is verdwenen, is er meteen een non-dualiteit met alles: 'er is alleen maar hier'.

Maar, pas op. De eenheid is niet afgesloten; zij is open. Dat betekent dat er niet alleen de positieve bevestiging is 'er is alleen maar hier'. Deze gaat samen met 'ik ben niet dit en niet dat'.

Daarom kan alles opgaan in het Onuitsprekelijke. Dat is de werkelijke oorsprong van alles wat zich toont.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

  • Non-dualiteit - de grondeloze openheid

    Non-dualiteit is niet-tweeheid (Sanskriet: a-dvaita), de afwezigheid van scheidingen. Deze openheid vormt de kern van elke spiritualiteit en mystiek. Maar wat is non-dualiteit nu precies? Daarover gaat het nieuwe boek van Douwe Tiemersma. In zijn vorige boeken stond de non-dualiteit ook al centraal, maar nu laat hij stap voor stap zien wat non-dualiteit in de eigen ervaring betekent. Iedereen blijkt die ervaring te kennen en te waarderen.

  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod