40. Seksualilteit

Op het einde van de twee weken in Schier zei je mij dat het open komen volledig moet zijn en daarbij noemde je uitdrukkelijk ook het seksuele aspect. Kun je mij helpen hoe ik dat precies moet verstaan a.u.b.? Er zit daar bij mij inderdaad nog heel wat frustratie. Ik heb de cd-rom waar jij over dat onderwerp spreekt en ik ben bezig met hem te beluisteren.


Uit het antwoord


Ik weet niet meer precies wat er op de CD staat. Op verschillende avonden en in artikelen is het onderwerp aan de orde geweest. De essentie is de volgende.

Primair staat het onbeperkte en onafhankelijke Zelf, ook in seksueel opzicht. Dat wil zeggen dat de seksuele energie onbeperkt de ruimte krijgt. Wat betekent dat?

Uitgaande van een ik-persoon is er de ervaring van het verschil met iemand anders en het verlangen om je met die ander seksueel te verenigen. Als dat volledig plaatsvindt, is er een wegvallen van de dualiteit. Seksueel-energetisch is er een orgasme, en dat is een oneindige non-dualiteit.

Als er de realisatie is van het onbeperkte en onafhankelijke Zelf, is er in het seksuele aspect voordurend die universele orgasmische sfeer. Dan is er dus volledige eenheid op bewuste wijze. Dan is er geen seksueel verlangen meer naar de ander, want de eenheid die in het verlangen werd nagestreefd, is al lang op diepe en volledige wijze verwezenlijkt.

Als die non-dualiteit er nog niet is, is er toch wel een besef van. Dat je daarbij blijft, is dan het belangrijkste. Geef dus de seksuele energie, zoals alle energieën, de ruimte, zodat ze zich kunnen uitbreiden tot in het oneindige. Dan zul je merken dat er ook seksueel universele eenheid blijkt te zijn. In de tussentijd: ga maar met wijsheid en ontspanning om met de seksuele energie.
Ik hoop dat dit duidelijk is.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Openingen naar Openheid

    In dit boek zijn ruim 120 korte teksten verzameld die openingen bieden naar die openheid. Deze blijkt uiterst eenvoudig te zijn. De teksten zijn stukjes van leergesprekken, bedoeld als stimuli om de aandacht te richten op openheid, iets daarvan te laten zien en zo de realisatie van openheid een grotere kans te geven. Ze vormen samen de essentie van het onderricht in non-dualiteit.

  • De bron van het zijn

    ‘Wat was mijn toestand, voordat er ervaring was? Wie was er om op deze vraag te antwoorden? … dat Ik dat geen vorm heeft en zichzelf niet kent als ik ben.’

  • Non-dualiteit - de grondeloze openheid

    Non-dualiteit is niet-tweeheid (Sanskriet: a-dvaita), de afwezigheid van scheidingen. Deze openheid vormt de kern van elke spiritualiteit en mystiek. Maar wat is non-dualiteit nu precies? Daarover gaat het nieuwe boek van Douwe Tiemersma. In zijn vorige boeken stond de non-dualiteit ook al centraal, maar nu laat hij stap voor stap zien wat non-dualiteit in de eigen ervaring betekent. Iedereen blijkt die ervaring te kennen en te waarderen.

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod