49. Niveaus

De laatste tijd kon ik nog vertrouwen op de ananda-sfeer die voelbaar was. Elke keer als er spanning was, kon ik me weer ontspannen en in de ruime sfeer verkeren.
Sinds gisteravond, met een paar ervaringen van grondeloosheid, en vannacht, (ik werd wakker en vroeg me af of ik verbaasde me dat ik er nog was), is die ananda-sfeer minder voelbaar en weet ik niet meer goed of ik wel open genoeg ben en ontspannen in alle momenten. Uit ervaring, weet ik dat als ik er niet op let, ik toch gemakkelijker in die spanning, ook al is die licht, kom met alle gevolgen van dien. Kun jij mij hierover iets vertellen?


Uit het antwoord

Zolang er leven is, heb je te maken met alle niveaus. Dus vanuit de spanning: ga steeds terug naar de gevoelsmatigheid van ananda (1), laat die door ontspanning kosmisch worden (2) en laat dan maar toe dat die sfeer ijler wordt in de richting van de grondeloosheid (3).
Het belangrijke punt is dat je altijd intern bewust blijft. Dan kunnen de drie genoemde niveaus ook tegelijkertijd aanwezig blijven. Ook in (3) zit nog op ijle wijze (2) en (1). Ook zo is er een non-dualiteit. Bij een grotere helderheid van bewust-zijn, zijn de drie tegelijkertijd duidelijk aanwezig.
Als je je verbaasd afvraagt of je er nog bent, is dat een goede realisatie van de 'leegheid' (3) al is er nog een ‘ik-ben’. Voor zover er weer het dagelijkse leven is, kan die vanzelf gaan, maar dan zijn er ook de niveaus 1) en 2). Als je helder blijft, blijft alles goed gaan.
Dat wens ik je toe.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • De bron van het zijn

    ‘Wat was mijn toestand, voordat er ervaring was? Wie was er om op deze vraag te antwoorden? … dat Ik dat geen vorm heeft en zichzelf niet kent als ik ben.’

  • Management en non-dualiteit

    In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod