56. Vermoeidheid en zinloosheid

De laatste week heerst er een bepaalde vermoeidheid die ik niet kan plaatsen Op mijn werk is het wel druk en privé ook, maar volgens mij is dat het niet. De laatste week zit ik in een sfeer van vermoeidheid die noch mentaal noch lichamelijk is. Mijn vraag heeft dat met een stuk "ontwikkeling" te maken, en zo ja wat voor ontwikkeling, en zijn er mogelijkheden om dat te verminderen of te laten zijn?

Uit het antwoord

Als je vermoeidheid niet voortkomt uit het fysieke of mentale zit de oorzaak dieper op het gevoelsmatige vlak. Het gaat dan om een stemming, de gestemdheid als sfeer. Daarin kan een zinloosheid gevoeld worden, die zich ook uit als vermoeidheid. Die vermoeidheid heeft dan ook te maken met het zoeken en/of vasthouden van een zin: dit is belangrijk, dat moet ... Als die zin gaat wegvallen door een relationele situatie of welke oorzaak dan ook, is er het ervaren van zinloosheid.

Het is wel een fase van de spirituele ontwikkeling waar je doorheen moet. Hoe?
Zie allereerst dat de zingeving die er was, verband hield met een ik-persoon en de conditionering van opvoeding, etc.
Dat die zingeving gaat wegvallen is dan bij het verdwijnen van de ik-persoon begrijpelijk, maar ook noodzakelijk voor een verdere bevrijding.
Je zult dus door deze fase heen moeten zakken, de 'leegte' moeten accepteren en loslaten omdat daar nog steeds een ik aan verbonden is met zijn reactie.
Dan komt er iets anders en dit andere noem ik openheid. Daarin is geen structuur meer van een ik dat zin en houvast moet hebben. Als er een kwaliteit in zit is dat onbegrensd zijn-bewustzijn-gelukzaligheid - heel ijl en vrij, een volledige acceptatie van alles, een potentie tot alles.

Herken je dit? Laat dan werkelijk alles los in het centrum van jezelf.

Hartelijke groet,
Douwe


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • Stiltewandelingen naar eenheid

    Wandelen in stilte is terugkeren tot de rust die in de drukte van het leven vaak wordt gemist. Veel mensen zoeken die rust en vinden die in de natuur.

  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod