Zelfmoordhype onder pubers


Algemeen Dagblad dinsdag 8 augustus 2006

Eddy van der Ley


Twaalf meiden van 12 tot 15 jaar uit Enschede hebben elkaar begin dit jaar opgejut tot het plegen...
Schoolvriendinnen jutten elkaar op om zelfmoord te plegen via MSN en mobiele telefoon.
... van zelfmoord. ‘Doe jij het, dan doe ik het ook’ en ‘Waarom zou je het niet durven?’ klonk het via internet en mobiele telefoon.
Hulpverlenende instanties en de leiding van het Stedelijk Lyceum in Enschede, een scholengemeenschap voor vwo, havo en vmbo, verzwegen de zaak lange tijd voor de buitenwereld, om te voorkomen dat nog meer jongeren bij betrokken zouden raken. Volgens een verbaasde directeur H. Reiber van de school ‘was het zaak om veel te praten’.
’De kinderen maakten elkaar helemaal gek. Ik schrok van de snelheid waarmee het rondging.’ De hype raakte in een stroomversnelling na de zelfmoord van een meisje uit de eerste klas, in maart van dit jaar. Vier van haar vriendinnen spoorden elkaar aan het voorbeeld te volgen en ook andere meisjes uit de omgeving, in leeftijd variërend van 12 tot 15 jaar, raakten betrokken. Via MSN en mobiele telefoon jutten ze elkaar op zich van het leven te beroven.
’Wie durft?’ klonk het regelmatig. Zelfmoord kreeg een verheerlijkend karakter. ‘Het was bijna besmettelijk,’ vertelt schoolpsycholoog Frank Rijnders. ‘Ze spraken af om er een eind om te maken, een waanzinnige hype. Ook leerlingen van andere scholen in Enschede deden mee. Kort daarop gooide een leerlinge van het Regionale Opleidingscentrum (ROC) zich voor de trein, maar je kunt niet zeggen of dat er iets mee te maken heeft.’
Om de hype te stoppen, riep de school de hulp van de politie in, die een omvangrijk crisisteam samenstelde. In overleg met psychologen, ouders en leerlingenbegeleiders werd het probleem met de scholieren besproken en aangepakt. Zo mochten de kinderen niet meer op ‘gevaarlijke’ sites komen om te chatten.
Een van de leerlingen bleek dermate suïcidaal dat ze moest worden opgenomen in een centrum voor jeugdpsychiatrie. Rijnders ziet overeenkomsten met eerdere trends en ‘modes’. ‘Er is een periode geweest dat meiden hyperventileerden. Dat ging zover dat meerdere leerlingen tegelijk lagen bij te komen. Hetzelfde geldt voor zelfverminking, dan vinden kinderen het interessant om zichzelf te beschadigen met pennen en messen. Vaak is het een schreeuw om aandacht.’


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Satsang

    Dit boek is een bloemlezing van satsangs gehouden door Douwe Tiemersma. Bijeenkomsten waarin hij als advaitaleraar de kern van het advaita inzicht doorgeeft.

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

  • Management en non-dualiteit

    In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod