Hebben of zijn. Enkele bedenkingen ivm de tegenstelling


(reactie op ‘Uit de ban van het hebben’ van Henry Livestroo)

Jean-Pierre Verschuere

We gaan best niet te snel voorbij aan het belang van prestaties, en dus ‘hebben’ in de huidige economie. De kracht van ego-fragmenten is niet te onderschatten. We moeten nederig zijn op dit vlak. We kunnen er bijvoorbeeld niet onderuit dat bij beursgenoteerde bedrijven de beursprestaties vooralsnog heilig zijn.

Het is duidelijk dat het gericht zijn op scoren en op het zich verantwoorden de levenskracht schaadt.

Het belang van geborgenheid in een bedrijf. Het belang van het krediet dat men krijgt, om spontaniteit en creativiteit een kans te geven.

Vandaar het belang om de juiste mensen op de juiste plaats te hebben, zodat de mensen zich op hun gemak voelen.

De vraag stelt zich of een beoordelingssysteem altijd wel zo nuttig is. Elke beoordeling leidt naar zijn best doen om aan een bepaald idee of gestelde norm te beantwoorden. Dit zorgt ervoor dat mensen iets anders willen doen dan wat ze in zich hebben.

Anderzijds is het ook zo, dat mensen bijleren door naar iets te streven. Er mogen dus doelstellingen zijn, maar dan zo los mogelijk. Dit wil zeggen: sommige mensen hebben harde doelstellingen en druk nodig, bij anderen is dit uit den boze. En alle schakeringen ertussen. Hoe hoger het niveau, hoe meer men onthecht moet zijn aan tastbare resultaten.

Dit is een argument om de loonsverschillen niet te groot te maken. Toch als er voldoende bekwame mensen zijn die voldoende bewust zijn.

Het inzicht dat de waardevolste initiatieven niet ‘gemaakt’ worden, dat die eerder opduiken als opportuniteiten. Dat het erop aankomt ze te herkennen.
Dit kan enkel als men voldoende los staat van de normale gang van zaken.

Het belang van het voorhouden van een spiegel, en van de bereidheid in de spiegel te kijken. En dat die spiegel de geborgenheid niet in de weg mag staan.

De noodzaak van nederigheid, vooral bij de leiding. De levenskracht is er, als de leiding die niet beperkt is dat al heel wat.


Enkele bedenkingen ivm nondualiteit.

Als we hebben en zijn als alternatieven zien, dan zijn we niet non-dualistisch bezig. Binnen het Geheel is er plaats voor beide. Door het hebben na te streven krijgen we inzicht in het belang van het zijn. Door te zijn zien we de zin in van de strijd om het hebben. Vanuit dit inzicht vervalt de ergernis tegenover onszelf, de anderen en de huidige gang van zaken in de economie en de wereld. De organisatie van de bedrijven en van de economie in zijn geheel zal mee-evolueren met het bewustzijnsniveau van de mensen (niet noodzakelijkerwijs de kant op van meer bewustzijn). Enkel een echt niet-oordelende ingesteldheid laat de liefde primeren. Enkel vanuit een ervaren van eenheid met de ander kan op elk moment vanzelf, vanuit de leegte, geantwoord worden op de situatie die zich voordoet. Enkel zo kan ver-antwoord gehandeld worden. Wat we kunnen doen is zoveel mogelijk zelf ruimte en licht zijn. De rest volgt vanzelf.

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Mediteren leren

    Dit boek geeft een handleiding bij het leren mediteren voor beginners en voor de gevorderden die nog eens bij het begin willen beginnen. Het uitgangspunt is de spontane meditatie, die iedereen af en toe heeft. 

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod