Brief 36 - Anderen ervaren gevoelloosheid


Ik krijg de laatste tijd vanuit mijn omgeving de opmerking dat ik als ongevoelig wordt ervaren. Toch ben ik verre van gevoelloos. Hoe ga ik daar best mee om?

Uit het antwoord

Terwijl bij jou de identificatie met persoonlijke problemen is verdwenen, willen mensen de oude wijze van met elkaar omgaan doorzetten. Ze merken dat ze geen aansluiting meer met je hebben op het punt van hechting aan allerlei dingen, van het samen tegenover anderen staan. Kortom, ze merken dat er bij jou niets meer is waarop hun fascinaties en angsten kunnen inhaken.
Het punt is dat bij jou openheid is. Maar, zie goed wat dit betekent. Als openheid heb je alles te maken met de ander in zijn of haar dualiteit. Dat kun je ook laten merken, door je niet afzijdig te houden. De grote ruimte die aanwezig is, zorgt er dan voor dat ook bij de ander de spanningen van de dualiteit gaan verminderen. Openheid is ook openheid op het niveau van het hart, dat wil zeggen dat de oneindige liefde er ook is voor die ander. Juist als die hartenergie mag stromen en als de ander die ervaart, kan het wantrouwen bij die ander verdwijnen en het opengaan komen. Dan is er een directe relatie in herkenning van eenheid.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • Stiltewandelingen naar eenheid

    Wandelen in stilte is terugkeren tot de rust die in de drukte van het leven vaak wordt gemist. Veel mensen zoeken die rust en vinden die in de natuur.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod