J.J.R. Tolkien (1892-1973)


Tolkien wordt beschouwd als de grondlegger van de moderne fantasy. Zijn legendarische wereld van Midden-aarde, bevolkt door Hobbits, Dwergen, Elfen en Mensen en nog vele andere al dan niet kwaadaardige wezens is een begrip bij miljoenen mensen over de hele wereld. Hij was professor Angelsaksisch aan de universiteit van Oxford. Schrijvers die zijn vorm van verhaalkunst niet zagen zitten hebben hem bekritiseerd, maar de mythische wereld die hij schiep gaat de grenzen van de ratio te boven. In de Ban van de Ring is een onderdeel van het scheppingsverhaal De Silmarillion en beschrijft een periode van de derde Era (3000 jaar). Het is alsof de schrijver een vergrootglas houdt boven zijn scheppingsverhaal, zodat een fragment daaruit helder zichtbaar wordt.
In het volgende citaat uit In de ban van de Ring staan twee magiërs tegenover elkaar: Gandalf en Saruman. Saruman vertegenwoordigt de machtige, uit de Eenheid gevallen mens, die zijn magische krachten voor eigen, hovaardige en zelfzuchtige doeleinden aanwendt. Gandalf is de Verlichte die de verlokkingen van het zwarte magiërschap weerstaat. De eerste houdt de tweede gevangen in een hoge toren en er ontstaat de volgende dialoog tussen hen, o.m. over de 'kleding' die zij dragen.
[K.W.]

*

"Want ik ben Saruman de Wijze, Saruman de Ringmaker, Saruman van Vele Kleuren!"
Ik [Gandalf] keek toen en zag dat zijn kleren, die wit hadden geschenen, dat niet waren, maar uit alle kleuren waren geweven; en wanneer hij zich bewoog schitterden zij en veranderden van glans, zodat het oog werd verbijsterd.
"Ik vond het wit mooier," zei ik.
"Wit!" snierde hij. "Dat is goed om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven en het witte licht kan worden gebroken."
"In welk geval het niet langer wit is," zei ik. "En hij die iets breekt om te zien wat het is, heeft het pad van de wijsheid verlaten."

Uit: In de ban van de Ring, Het Spectrum 2001, gebonden uitgave, p 318.

*

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

  • Non-dualiteit - de grondeloze openheid

    Non-dualiteit is niet-tweeheid (Sanskriet: a-dvaita), de afwezigheid van scheidingen. Deze openheid vormt de kern van elke spiritualiteit en mystiek. Maar wat is non-dualiteit nu precies? Daarover gaat het nieuwe boek van Douwe Tiemersma. In zijn vorige boeken stond de non-dualiteit ook al centraal, maar nu laat hij stap voor stap zien wat non-dualiteit in de eigen ervaring betekent. Iedereen blijkt die ervaring te kennen en te waarderen.

  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod