23. Mensenschuwheid

..., soms ben ik heel moeilijk in de omgang met mensen. Als ik rechtstreeks aangesproken wordt klap ik dicht, vandaar dat ik vermijdingsgedrag vertoon. Dat zul je waarschijnlijk al wel aangevoeld hebben. Thuis heb ik er geen last van: de mensen hier zijn meestal erg op zichzelf betrokken en direct contact kan ik makkelijk omzeilen. Het probleem is er wel als ik in Gouda ben. Het is niet dat ik niet kan tateren hoor, zolang het maar niet over mij gaat !
Ik zie het ook niet zitten om volgend jaar mee te gaan naar Schier omdat ik me geen raad weet als ik zo vast kom te zitten en niet weet waar naartoe. Het is ook letterlijk op een eiland zitten; je komt er niet zo maar af om naar huis te keren. ... Ik heb mij er met de jaren zodanig op ingesteld dat ik alleen bij mezelf terecht kan en dat moet voorlopig maar zo blijven. Ik durf niet anders.
En ik wil het probleem ook niet erger maken dan het is: in de openheid zal het zich wel oplossen. Daar reken ik tenminste wel op.


Uit het antwoord

... , jammer van die remming in de relatie met anderen. Gelukkig kun je bij jezelf blijven. Dat is ook het beste.
Wees dan op een bewuste manier in jezelf. Dan zul je ontdekken dat die veilige sfeer van zelf-zijn er ook is als anderen je aanspreken over jou. Dit laatste 'jou' is dan een object van aandacht en gesprek, zelf blijf je oneindig ruim en vrij. Dan kun je ook naar je persoontje kijken en er ook om lachen. Ontspan je dus in je zelf-zijn.
Dan is het eiland Schiermonnikoog ook geen probleem meer.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • Mediteren leren

    Dit boek geeft een handleiding bij het leren mediteren voor beginners en voor de gevorderden die nog eens bij het begin willen beginnen. Het uitgangspunt is de spontane meditatie, die iedereen af en toe heeft. 

  • Management en non-dualiteit

    In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod