Onbeperkt ontspannen voor jongeren. Bespreking in NBD|Biblion.


De schrijfster, een ervaren yoga-docente, heeft het aangedurfd een werkboek om te ontspannen te schrijven voor pubers. Juist de jeugd staat tegenwoordig, mede door de multimedia, erg onder druk. Weinig slaap, veel schoolstress en ook nog op zoek naar geluk. Zo ontstaan ademspanning, spierspanning en mentale spanning. Met behulp van enkele scholen heeft ze een lesmodule ontwikkeld om de jongeren in groepsverband te leren ontspannen. Na een korte inleiding is het boek vooral gevuld met zo'n 140 oefeningen, die stapsgewijs worden uitgelegd. Soms zijn ze verhelderd met mooie kleurenfoto's. De oefeningen zijn verdeeld in thema's en kunnen in modules gecombineerd worden. Achterin staat hoe een achtweeks schema er uit zou kunnen zien. Er zijn ook meerdere korte oefeningen ('time outs') die tussendoor gedaan kunnen worden voor bijvoorbeeld een proefwerk. De werkwijze is praktisch en toegankelijk, al zul je jongeren wel moeten motiveren, maar de resultaten in de proefklassen zijn goed. Ook een goed boek voor leraren. Uiteraard zijn de oefeningen ook individueel te doen, maar ze hebben meer effect in groepverband. Achterin staan verwijzingen naar boeken en websites. Onder begeleiding vanaf ca. 11 jaar (groep 8); zelfstandig te gebruiken vanaf ca. 14 jaar.

A. Jeeninga, huisarts


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Mediteren leren

    Dit boek geeft een handleiding bij het leren mediteren voor beginners en voor de gevorderden die nog eens bij het begin willen beginnen. Het uitgangspunt is de spontane meditatie, die iedereen af en toe heeft. 

  • Satsang

    Dit boek is een bloemlezing van satsangs gehouden door Douwe Tiemersma. Bijeenkomsten waarin hij als advaitaleraar de kern van het advaita inzicht doorgeeft.

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod