Scholieren op drugs testen werkt niet


www.planet.nl Gepubliceerd op dinsdag 28 november 2006

STRAATSBURG (ANP) - Leerlingen op drugs testen op school, zoals de Britten en de Polen willen, heeft geen zin. Het is in strijd met de individuele autonomie en de privacy van kinderen.
Er is geen bewijs dat scholieren hierdoor van de drugs afblijven. Bovendien ondermijnt het het vertrouwen tussen ouders, leerlingen en docenten dat nodig is voor het onderwijs.
Dat stellen deskundigen van de internationale denktank over drugs van de Raad van Europa, de Pompidou Groep. Bob Keizer van het Trimbos-instituut zei dinsdag dat zo af en toe ook in Nederland stemmen opgaan om scholieren op drugs te testen. Hetzelfde geldt voor het testen van werknemers op drugs, een onderwerp waar nu nog een rapport over in de maak is.
De denktank helpt niet alleen de Oostbloklanden, maar ook landen als Marokko en Algerije bij het opzetten van onderzoek naar drugsgebruik onder jongeren daar. Het is de bedoeling dat die samenwerking ook leidt tot meer begrip van probleemjongeren in Europa en Nederland, vertelde Keizer. Het is vergelijkbaar met het bezoek van Haagse agenten aan Marokko, dat onlangs de media haalde.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Mediteren leren

    Dit boek geeft een handleiding bij het leren mediteren voor beginners en voor de gevorderden die nog eens bij het begin willen beginnen. Het uitgangspunt is de spontane meditatie, die iedereen af en toe heeft. 

  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod