Verslag Project Jongeren - ontspanning en inzicht


Augustus 2007
Coördinator
Pia de blok
Leden
Patricia van Bosse
Wieke Janssen
Doel van het project is;
a) jongeren van ca. 12 tot ca 26 jaar technieken aan te leren om zich gemakkelijk en direct te ontspannen in iedere situatie en om zichzelf beter te leren kennen, zodat een grotere interne en externe harmonie ontstaat;
- dit onderwijs vooral te geven op scholen (basisschool groep 8, middelbare en hogere school);
b) anderen op te leiden om de technieken door te geven
Dit geheel op het terrein waarop de non-dualiteit (a-dvaita) centraal staat.
In het eerste halfjaar van 2007 zijn er de volgende lessen gegeven:
1) Twee Voorbeeldlessen aan jongerenbegeleiders en andere geïnteresseerden in het Advaita Centrum in Gouda.
2) Vier lessen op een basisschool aan groep 8, voor de Cito-toets.
3) Zes lessen aan de Hogeschool in Rotterdam. Deelnemers waren: leerlingen Pabo, verpleegkunde, fysiotherapie, pedagogie, en communication en multimedia design..
4) Twee lessen in Schiermonnikoog, een in de kapel, een in de bibliotheek.
5) En één keer ben ik in het verband Jongeren-ontspanning en inzicht uitgenodigd om in een Forum op een Albedacollege plaats te nemen.
1-1 De lessen in Gouda werden deels bezocht door mensen van de ‘advaitagroep’ maar ook door mensen van buitenaf zoals yogadocenten, paboleerlingen, jongerenbegeleiders en iemand van een stiltecentrum uit Amsterdam. De contacten met sommigen zijn er nog steeds.
2-1 Tijdens de ‘ Cito-toets’ les werden opnamen gemaakt door filmploegen van RTL4 en SBS6, er is een stukje uitzonden op hun journaals. Ook twee radioprogramma’s benaderden mij voor een live-interview over dit item. De scholen willen graag weer een les als de Cito-toetsen er aankomen.
3-1 De decanen van de Hogeschool Rotterdam stuurden leerlingen door om de lessen te volgen. De evaluaties door hen waren heel mooi.
De directeur verzocht mij om een module op te stellen, samen met de decaan, met het thema stressmanagement en ontspanning. De decaan verzorgt het theoretische gedeelte en ik het praktijk gedeelte. Voor half november moet de module klaar zijn, dan kan er bekendheid aan gegeven worden op de school via de leerkrachten. Het is de bedoeling dat leerkrachten leerlingen die er voor in aanmerking komen doorsturen. We beginnen dan in het voorjaar van 2008.
4-1 In Schiermonnikoog was er in de les in de kapel veel belangstelling, ik heb ze niet geteld. Er waren mensen van de groep aanwezig naast eilandbezoekers. Een man kwam ik later tegen, hij zei “ Dit was heel nieuw voor mij, dat je ook zo met gedachten om kan gaan. Ik ben klinisch psycholoog. Ik vond het een bijzondere ervaring.”
In de bieb waren er dit keer slechts 7, allen eilandbewoners, maar wel met de vraag wanneer ik weer kwam. En 1 persoon vroeg privé-begeleiding.
Zo blijkt dat het vanzelf alle kanten uit gaat.

5) Men vroeg mij vanuit de Advaita Vedanta het thema Vrijheid te verwoorden. En wat ik er zelf aan deed, was de vraag daar van de jongeren. Naast een dominee, pastoor, humanist en islamiticus. Zo’n 100 jongeren in de leeftijd van 16 tot 20 waren aanwezig.
Voor het najaar zijn er al weer aanvragen om les te komen geven vanuit verschillende instanties/scholen.
Het blad Educare zal in september het interview publiceren dat door Patricia gemaakt is.
In het najaar is er in Gouda de cursus Onbeperkt Ontspannen voor jongerenbegeleiders en andere geïnteresseerden. Tevens voor mensen die dit werk ook willen gaan doen, zie www.a-dvaita.net
Willie heeft het te druk om zich nog in het project te verdiepen, mijn dank aan haar is groot voor het volledig uittypen van een lange workshop.
Relevante ervaringsverslagen e.a. worden geredigeerd door Patricia, en vervolgens door Douwe op de website geplaatst.
Douwe is ook altijd als ondergrond aanwezig bij eventuele vragen van mij. Evenals Wieke dat is.
Patricia helpt mij verder om de teksten in boekvorm (nu eerst voor de lessen) op te stellen. Zij inspireert mij soms ook om verder te gaan want het is best wel veel wat er door mij heden gedaan wordt naast mijn eigen werk hier in de Praktijk. Het neemt veel van mijn tijd in beslag, ik heb al een paar keer nee moeten zeggen tegen aanvragen, hoe leuk ik het ook vind om de lessen te geven. Maar: bovenal::
overal is er interesse en warme belangstelling. Er bestaat behoefte Bij de jongeren zelf. En bij de volwassenen. En! Het is een vreugdevol gebeuren.
Met een hartelijke groet,
Pia

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • Stiltewandelingen naar eenheid

    Wandelen in stilte is terugkeren tot de rust die in de drukte van het leven vaak wordt gemist. Veel mensen zoeken die rust en vinden die in de natuur.

  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

  • Verdwijnende scheidingen

    Douwe Tiemersma
     

    Verdwijnende scheidingen

    Proeven van intercultureel filosoferen

    276 pagina’s, paperback

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod