Verslag van sociaal verpleegkundige GGD


22 maart 2006
Hallo Pia,
Zoals beloofd, hierbij een kort verslag van mij t.a.v. het nut van ontspanningsoefeningen op voortgezet onderwijs scholen.
Ik werk voornamelijk met tweede klas jongeren, dus ongeveer 13 à 14 jaar. Daarnaast zie ik op mijn spreekuur ook oudere en jongere jongeren.
Ik merk heel vaak veel spanning bij jongeren. Dat gaat dan om veel moeten. In de brugklas is de overgang vanaf de basisschool voor sommigen enorm. Dan kom je veel problemen tegen met concentratie en gedrag. Daarnaast zijn er heel veel jongeren die sova trainingen krijgen of faalangsttrainingen. Leerkrachten of counselors bieden dit zelf aan. Zelf geef ik samen met een pedagoog van jeugdzorg de zomercursus met plezier naar school. Dit is dan de begeleiding en training van gepeste kinderen. Ook hierbij zie ik veel gespannen houdingen en gedachten.
Pesten komt in het onderwijs sowieso veel voor. Je ziet dat kinderen vaak al een bepaalde houding hebben, die niet ten goede komt aan het gepest worden. Pesters zien dit natuurlijk ook. Het lijkt mij heel zinvol om kinderen te leren zich lichamelijk en mentaal te ontspannen.
Ik verwijs ook nog wel eens wat kinderen door naar een fysio. Omdat deze voor mij het enige alternatief zijn buiten trainingen om die jongeren kunnen leren om goed te ademen bijv.
En wat ook veel meer voorkomt (of herkent wordt) zijn de gedragsproblemen bij jongeren. Ook voor deze jongeren lijkt het mij heerlijk zich even te kunnen ontspannen.
Er zijn wel scholen denk ik, die de basisprincipes van de yoga niet kunnen vereenzelvigen met hun eigen principes. Het lijkt me dan belangrijk dat je let op hoe je iets brengt op de scholen.
Ik hoop dat je hier een beetje iets aan hebt. Heel veel succes met je leuke initiatief.
Sociaal vepleegkundige GGD

Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • Mediteren leren

    Dit boek geeft een handleiding bij het leren mediteren voor beginners en voor de gevorderden die nog eens bij het begin willen beginnen. Het uitgangspunt is de spontane meditatie, die iedereen af en toe heeft. 

  • De bron van het zijn

    ‘Wat was mijn toestand, voordat er ervaring was? Wie was er om op deze vraag te antwoorden? … dat Ik dat geen vorm heeft en zichzelf niet kent als ik ben.’

  • Pranayama

    Dit boek is een praktische handleiding bij het beoefenen van pranayama. Alle onderdelen van de traditionele pranayama komen hierbij aan bod.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod