13 - Daarmee is de kous af

...
Ik vind de essentie heel goed verwoord in het volgende: 
(gesprek 05-06-12, Schiermonnikoog)
"Dat er openheid is en blijft, het zal moeten blijken; verder kun je niets zeggen. (...) Maar het is werkelijk hoor, een geweldig grote helderheid, ontspannen, zacht. Maar wel een geweldig grote helderheid. 't Is een helderheid ... je ervaart dat als een ontzettende onbeweeglijkheid, als iets wat onaantastbaar is. Zo, dit, dat is het. Totaal open. 't Is heel raar hoor, hoe kwetsbaarder je je opstelt, hoe opener je komt, des te onaantastbaarder de situatie wordt. Hoe zachter alles wordt, des te sterker zij wordt. Die situatie van openheid."

Daarmee is voor mij werkelijk alles gezegd.
Daarmee is de kous af.

Heel hartelijk bedankt, ...


Tweede brief

Hoe kan je je nu één voelen met het verwringen dat gebeurt door de ego's? Hoe kan je je nu één voelen met de persoonlijke egocentrische structuren?
Alles wat gebeurt in de maatschappij wordt bepaald door interactie van egocentrische structuren. De concrete manier waarop het er aan toe gaat, is een amalgaam van verwringingen. Die concrete manier van handelen bestaat echt, is reëel, maakt dus deel uit van het geheel, bepaald zelfs voor een deel het geheel. Hoe je daar één mee voelen?
Je kan de mensen wel liefhebben, maar toch niet hun gekonkel? Je kan je toch niet één voelen met de vergissing?
En toch: geen scheidingen wil zeggen dat er ook geen scheiding is tussen juist inzicht en verwarring. ...


Uit het antwoord

..., ik dacht dat voor jouw de kous af was.
"hoe kwetsbaarder je je opstelt, hoe opener je komt, des te onaantastbaarder de situatie wordt. Hoe zachter alles wordt, des te sterker zij wordt. Die situatie, van openheid."
Vanuit het samengaan van zachtheid en onaantastbaarheid ben je alles en ben je niets. Dat is de ene openheid. Punt. Wat er gebeurt, gaat helemaal vanzelf.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • Stiltewandelingen naar eenheid

    Wandelen in stilte is terugkeren tot de rust die in de drukte van het leven vaak wordt gemist. Veel mensen zoeken die rust en vinden die in de natuur.

  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

  • Naar de Openheid

    De teksten in dit boek zijn geschreven op basis van gesprekken gehouden te Gouda, aangevuld met enkele gedichten en korte teksten met illustratie. 
    Als uitgangspunt dienen steeds bekende gegevens en situaties, waarin verwijzingen zitten naar dat wat niet te beschrijven is, maar dat hier Openheid wordt genoemd.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod