46. Niks niet openheid

.. Het raakte mij tot in mijn hart, tot in mijn ziel.  Het liefst had ik het uitgeschreeuwd en was ik op de grond gevallen.
Op dat moment was het kennelijk nodig voor mij om het oude ik er even bij te halen en die vertelde mij dat ik het toch echt niet maken kon om hier mezelf te laten gaan.
Vervolgens worstelde ik om overeind te blijven. Het lukte redelijk tot vijf minuten voor het einde. Ik rende naar de gang en hing als een vaatdoek op de trap.
Ik zag een ik die dit soort reactie helemaal niet leuk vind. Niks niet Openheid. Misschien is het wel een oud patroon. Het hele weekend heeft het door gewerkt.
Mijn vraag is eigenlijk: mag ik de tijd nemen om door dat  verdriet heen te gaan, of moet ik zo snel mogelijk die Openheid zoeken? In het laatste geval heb ik het gevoel of ik het weg ga duwen en dat het er niet wezen mag.


Uit het antwoord

Laten we vaststellen dat wat er gebeurde iets essentieels is, iets dat op een gegeven moment wel moet doorgaan.
Als daar te grote weerstand bij komt, zul je toch zoveel mogelijk bij die grens moeten blijven. Natuurlijk moet je daarin niet forceren - wees daarbij op gevoelige wijze verstandig. Toch zal het moeten doorwerken; dus laat dat grote toe, totdat het zich vanzelf doorzet.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Stiltewandelingen naar eenheid

    Wandelen in stilte is terugkeren tot de rust die in de drukte van het leven vaak wordt gemist. Veel mensen zoeken die rust en vinden die in de natuur.

  • De bron van het zijn

    ‘Wat was mijn toestand, voordat er ervaring was? Wie was er om op deze vraag te antwoorden? … dat Ik dat geen vorm heeft en zichzelf niet kent als ik ben.’

  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod