14 - Zelf kan gewoon zichzelf blijven


De dag in Brugge is weeral voorbij en het was goed, ook voor mezelf.
Voel de behoefte om er iets over te zeggen, ga dat dan ook maar proberen. Nu gaat dat ongeveer zo;
Uw manier van zijn laat toe om volledig(er) op te gaan in "wat zich toont" zonder er echt afhankelijk van te worden of het met geweld te willen aanpassen aan eigen verlangens of behoeften. Het lijkt me zo te zijn dat het "Zelf" gewoon zichzelf kan blijven, in wat voor omstandigheid dan ook. Het plezier om dat te kunnen ervaren is spontaan en heeft niks nodig, dit is misschien de ontdekking van een zekere stabiliteit in gans dit gebeuren. Een stabiliteit die niet direkt afhankelijk is van het gebeuren zelf, maar eerder van het "Zijn" zelf. Natuurlijk is het ieder moment opnieuw een uitdaging om die eigenheid niet al te volledig te laten overvleugelen door de voorbijkomende en dus tijdelijke dingen, die nu eenmaal eigen zijn aan het leven zelf. Misschien zijn de levensgebeurtenissen wel nodig om tot een zekere diepte of doorleving te kunnen komen, om door alle lagen heen te kunnen komen. Het is echt heel waardevol en mooi dat je steeds opnieuw oproept om tot die essentie te komen, tot die eenvoud die zo ongrijpbaar lijkt en toch wel voelbaar is. Rust en Stilte laten het beste toe om dat te zijn wat alles is, zonder direkt eigenbelang. Dat spontane gevoel van dankbaarheid en vreugde laat dan ook alles gebeuren op een open(er) en vrij(ere) manier.
Woorden zijn maar woorden en weet niet of het gezegde zinnig is, maar stuur het toch maar door.


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • De ander en ik

    Dit boek bevat de lezingen en enkele andere teksten van het 2e Advaita Symposium over de relatie van 'de ander en ik'. De vragen kwamen aan de orde: Wat is de aard van de ander; in hoeverre of in welke zin verschilt de ander van mij en in hoeverre vormen wij een eenheid? De bespreking van deze vragen kon een verheldering geven van problematieken als ‘de aard van het zelf’, ‘de mogelijkheid van communicatie’ (in hoeverre kunnen wij elkaar begrijpen?), ‘de grondslagen van ons morele gedrag’ en ‘de ander als leraar’.

  • De elf grote Upanishaden


    De Upanishaden vormen de grondslag van een groot gedeelte van de Indiase filosofie. Ze worden ‘Vedânta’ genoemd, dat is het einde en de culminatie van de Veda’s. De wijsheid die in de teksten naar voren komt is nog steeds een onschatbare bron, zowel in India als daarbuiten. Centraal staat daarin de visie en zijnservaring dat de kern van zelf-zijn identiek is aan de grondslag van wereld en universum.
    In dit boek is een groot gedeelte van de belangrijkste Upanishaden (8e-6e eeuw v.Chr.) opgenomen.

  • Management en non-dualiteit

    In bedrijven en organisaties is meer aandacht gekomen voor de oriëntatie op samenhang, eenheid, heelheid, ongescheidenheid, kortom: non-dualiteit. Wat betekent deze ‘niet-tweeheid’ en op welke wijze kan zij in het eigen werk en in de organisatie doorwerken? Deze vragen staan in dit boek centraal.

  • Mediteren leren

    Dit boek geeft een handleiding bij het leren mediteren voor beginners en voor de gevorderden die nog eens bij het begin willen beginnen. Het uitgangspunt is de spontane meditatie, die iedereen af en toe heeft. 

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod