47. Opvoeden


Een reactie op het stukje over opvoeden

Vanuit de ervaring in het project Jongeren en zelf moeder van twee kinderen dit:
Het jonge kind staat nog open voor alle dingen. Vanaf het begin zou hem geleerd kunnen worden bij zichzelf te blijven. Dat is hoofdzaak. Laten zien dat de dingen zich afspelen vóór zijn oogjes. Dat hij dat allemaal zelf niet specifiek is wat hij allemaal ziet. Dat hijzelf van binnen stilte is, ontspanning. En dat daarin, in die stilte, zich alles voordoet. Maar, ja, hoe doe je dat.
Wij, opvoeders, hebben overal voor geleerd. Hoe ze te voeden, hoe ze te kleden, hoe psychologisch met ze om te gaan, etc. Maar hoe wijs je ze op de stilte, de ontspannen rust die overal de bron van is, op dat wat ze wezenlijk zijn? Ze zijn niet alleen maar al die afleidingen die door de Markt, Mode en Media aangeboden worden. Hoe leren we ze in deze drukke maatschappij met al die verlokkingen bij zichzelf te blijven en (en dat is net zo belangrijk) tegelijkertijd in de maatschappij te zijn, om ze later een vol-ledig mens te kunnen laten worden?
Door ze te wijzen op stilte en op zelf-ontspanning.
Er zijn vrijwel geen boeken over. Eén goed boek is van  Gerda en Rüdiger Maschwitz, Met kinderen stilte ontdekken. En een ander van Marijke Sluijter, Aanraken: een levensbehoefte.
Zie ook de Boekbesprekingen bij Project Jongeren.

Pia de Blok


Er is geen tweeheid

als je ontspannen bent
in zelf-bewustzijn
is dat duidelijk.


  • Pranayama

    Dit boek is een praktische handleiding bij het beoefenen van pranayama. Alle onderdelen van de traditionele pranayama komen hierbij aan bod.

  • Psychotherapie en non-dualiteit

    De psychotherapie en oosterse bevrijdingstradities zoals advaita vedânta en boeddhisme hebben in de laatste jaren een steeds grotere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze hebben elk specifieke noties en werkwijzen, maar overlappen elkaar voldoende om een vergelijking mogelijk te maken.
    In dit boek worden diverse westerse psychotherapeutische stromingen en twee bevrijdingswegen die van oorsprong respectievelijk hindoeïstisch (Advaita Vedânta) en boeddhistisch zijn, met elkaar geconfronteerd.

  • Meditatieboekje

    Korte teksten die je meenemen naar openheid

  • Advaita Vedanta - de vraag naar het zelf-zijn

    De actuele vraag ‘wie we eigenlijk zijn’ was het onderwerp van een symposium aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 18 september 2000, waarin vooral de oude Upanishaden en de Advaita Vedânta aan het woord kwamen.

Boeken

Douwe schreef en redigeerde gedurende zijn leven boeken. Via onze uitgeverij zijn deze nog verkrijgbaar.

Bekijk het aanbod